Senaste nytt

Att resa med en 83 årig dam med namnet Daisy

011430121

Medlem
För 16 år sedan fick jag en present av jobbet, ett års medlemskap i Flygande Veteraner samt en resa till Åland med DC 3an Daisy, när året som medlem gick ut köpte jag
ständig medlemskap, har inte gjort några fler flygningar än Ålands resan, men i denna vecka blev det resa som kallades Långtbortistan som var ett hemligt mål, resan kostade 1900 kr

Resan skulle starta kl 10.00 från Västerås, kvällen före fick vi SMS om att flygningen var framflyttad till kl 13.00 ingen snackade om EU261-2004!
Vi samlades kl 12.00 och informerades om att de väntade på ett godkännande från Transportstyrelsen, som hade givit ett muntligt godkännande men man behövde som sagt var det skriftligt, detta kom 13.15.

En av dagens piloter Lars har jag träffat ombord på SAS där han arbetar som pilot.
När vi träffades åkte han passivt CPH-ARN och satt innanför mig, när är vi landat sa han kan du hjälpa mig och snabbt ta ner en kartong som ligger i hyllan, det är en värdefull höjdmätare till en DC3, jag talade om att även jag var medlem, vi sade att vi syns och det gjorde vi nu efter ca 6 månader

VI var ca 22 personer som skulle med på resan, det var även en annan BC medlem ombord, @Tommy som skulle göra sin första DC 3 resa jag tror han har varit medlem i Flygande Veteraner i 5 år.

När säkerhetsbälte skylten släckts kom flygvärdinnan Margareta ut med bubbel, jag glömde att ta en bild, det vara ICA äppelcider som serverades välkyld.

Smart Link finns inte ombord men maskinen flög inte på högre höjd än 500 meter gick perfekt att följa på FR24, om jag inte är helt ute och cyklar är FR24 sponsor till Daisy,
Första stoppet blev Norrköping, där vi embarkerade maskinen för en försenad lunch.

Efter ca 50 minuter blev det Boarding och vi satte kurs mot Skavsta där vi landade efter en tur på ca 25 minuter, vi vände på banan och startade direkt mot norr. kursen sattes mot Eskilstuna, där vi gick ner och skulle landa, landningen avbröts eftersom det blåste så mycket.

Hemmahamnen för Daisy Västerås ankom vi ca 17.10

Jag tycker det är fantastiskt att en 83 årigt flygfarkost vårdas av många entusiaster som lägger ner många timmar på att underhålla maskinen.

Jag försöker att med lite små medel bidra att Daisy kan flyga, jag är sponsor på en del av maskinen.

Skulle vara trevligt om vi blev ca 25 BC medlemmar i Flygande Veteraner och att vi hade möjlighet att göra en resa tillsamman över en helg.

IMG_4043.jpeg
IMG_4044.jpeg
IMG_4045.jpeg
IMG_4047.jpeg
IMG_4048.jpeg
IMG_4050.jpeg

Många saker känns igen från SAS
IMG_4052.jpeg

Det var en kul upplevelse lite annorlunda mot LH F :)
Det kanske går att få ihop 24 BC medlemmar som vill hänga med. En förutsättning är att man har varit medlem i Flygande Veteraner 3 månader innan flygningen enligt Transportstyrelsen.

Häftigt! Kände faktiskt inte alls till att denna möjlighet finns. Kommer definitivt att bli medlem och försöka vara med på någon flygning.

Daisy brukar stå inne för underhåll varje vinter. Oklart hur det bli i år då hangardörrar renoveras, vilket möjligtvis förlänger säsongen lite i år. Klart att man alltid är välkommen att bli medlem men vill man optimera, blir man medlem mitt i vintern så kan man vara med från början av flygsäsongen.

Jag har länge haft på agendan att samordna event i Västerås. Nu är snart draken simulatorn i flygskick igen, så då bokar vi in något och kanske gör en repris på våren med möjlighet till flygning både på skoj och på riktigt!

Toppen