Senaste nytt

Att resa ensam på semester?

Jätte tack @MrDollar för denna tråd. Nu saknas det snart bara en tråd där folk kanske söker resesällskap, utan att för den delen vara ihop 24/7.

Jag tillhör den kategorin människor som tycker det är läskigt att gå på bio ensam och har således fortf aldrig gjort det. Mitt liv förändrades för 4 år sen. Då jag alltid har älskat att resa så började jag att lura med syster & svåger, vänner till Thailand, alla älskar Thailand och har man aldrig varit där så är det en drömbild för många. Jag är själv trött på det sedan många år, men vad gör man inte för att få med sig någon på en resa så säg. Sedan började jag få med mig vänner till olika ställen i Europa på gott och ont, man är inte kompatibla resekamrater bara för att man är vän har jag lärt mig den hårda vägen. Har turen att ha en dotter/svärson som älskar att resa och det har vi gjort mycket tillsammans ute i stora vida världen.

Nu till en reflektion jag gjorde häromveckan när jag var nere i Rom, rätt intressant utifrån mitt egna perspektiv. Jag som alltid vill ha någon att hålla i handen... under flera av mina Europa resor dom senaste åren så har jag åkt tillsammans med en vän som åker iväg via sitt jobb. Alltså så har jag haft dagarna helt för mig själv, jag har då gjort allt det jag normalt brukar göra med resesällskap, vissa kvällar har jag även ätit middag ute själv då min vän är på kundmiddagar. Jag kan ju roa mig själv och har tyckt det har varit helt ok ändå.

När den insikten slog mig så kände jag hur jag växte i detta och nu håller jag på att planera för min drömresa till Machu Picchu, kommer inte att försöka få med mig någon av mina vänner då dom är trygghetsnarkomaner och vill bara till Thailand om man nu ska åka långt.
Så jisses vad många år det tog för mig att komma ifrån krypstadiet. :cool:

Några av mina bästa resor har varit solo. Båda har sin charm, men de är definitivt olika. Att resa själv knuffar en utanför sin comfort zone och ger nya utmaningar, samtidigt som man får möjlighet att reflektera kring livet på ett sätt som man inte gör med sällskap.
Har exempelvis interrailat runt Europa en månad själv och rest runt Japan två veckor solo.

Igår bokade jag min nästa soloresa - drygt två veckor själv i Kambodja. Blir extremt spännande då jag aldrig varit i Sydostasien förut.

Alla free tour guider i alla länder förväntar sig dricks.

Sant. Jag förtydligar, det finns nog förväntan på dricks på de flesta eller rentav alla free tours runtom i världen. Men vad jag menar är att i drickslandet USA så är förväntan bra mycket högre än till exempel Sverige där det är mer "frivilligt".

DET är verkligen underskattat. Meditation på hög nivå i fyra-fem timmar.

Absolut! Jag tvekade när jag var på min First First till Mexico City, jag ville verkligen äta på Pujol, men åkte själv... Tyvärr fick jag inte något bord där men väl på BIKO och det var faktiskt otroligt skönt att bara äta och dricka fantastiskt gott medan man funderade över dagens äventyr i en ny stad.

Reser en del privat och i arbetet och får nog säga att i arbetet åker jag mer än gärna ensam. Då kan man få mer nytta av fritiden och man får mer kontakt med de man besöker när man inte är två eller flera som håller ihop hela tiden.

Men privat åker jag ogärna själv. Jag har dock familj, fru och två halvsmå barn så det finns inte på kartan att missa mer tid med dem än nödvändigt. Livet är ändå ganska långt och det finns gott om tid för solo-resande när barnen är större och hellre hittar på något själva. Och OM man skulle trilla av pinn tidigare än planerat så är tiden med fru och barn långt mer värd.

Skulle jag vara singel dock tror jag nog samma princip som arbets-resande skulle få råda. Alternativt välja resesällskap efter resmål och intresse. Dock är det ofta inte det planerade målet med resan som i efterhand blir det mest värdefulla man har med sig hem utan något oplanerat.

I jobbet reser jag inte så mycket nu mera i mitt förra jobb hade jag ca 170 resdagar, de reser som jag gör nu i jobbet reser jag till 90 % ensam.
Privatresor 50/50, de med resesällskap är nästan alltid med BC medlemmar nu mera.
Största fördelen att resa ensam på privatresor är att man kan ta en liten siesta när man känner för den lyxen.

Jag reser ofta själv. I år har jag haft sällskap på nästan alla resor och nu har jag lite abstinens efter en soloresa igen där jag inte behöver rätta mig efter andra. Men jag har fortfarande svårt för att sitta på restaurang och äta middag själv. Det tycker jag känns jobbigt oftast.

Reste själv för första gången i somras till Kroatien. Det var riktigt härligt:) Trodde först att det kanske skulle vara mest charterturister på plats men det visade sig vara en välbesökt destination för backpackers från hela världen. Friheten att kunna göra precis vad som helst, närsomhelst, på en ny plats var en skön känsla. Jag upplevde också att det kändes mer naturligt att ta kontakt med nya människor.

Ett litet mellanting är att besöka en vän som jobbar/pluggar utomlands. Då får man det bästa av två världar: personlig sightseeing och bra sällskap samt tid för sig sig själv på dagen när ens vän är upptagen! Kul tråd!

Toppen