Senaste nytt

Att inte längre vara EBG....

joa

Medlem
Har efter många år som EBG fallit ur och är nere på silver.
Har tidigare tänkt, att det inte väl inte så mycket att hurra för att ha guld, det har ju var och varannan resenär numer.
Men, när man väl är på resa utan inser man några saker.
Rutinerna i ens resande blir ju helt upp och nedvända
Är tydligen utan att ha reflekterar över det en grymt vanemänniska med ganska inrutat beteende när jag reser.
Man får ju inte alls samma "flow" I resandet.
Allt detta kan ju upplevas som I-landsproblem och snobberi kanske, men jag kommer att sakna att snabbt checka in, att komma till rätta i flygstolen och ta fram alla saker inför avfärd i lugn och ro, duschen på en lounge i Bangkok efter en lång arbetsdag och resa från Malaysia, den där glassen och pizza slicen, pretzels i Frankfurt, frustrationen över de rätt kassa loungerna i Singapore.
För att inte snacka om man får bråttom eller vid föreningar.
Bara att bita ihop, sluta gnälla och gneta ihop de poäng som behövs

Allt detta kan ju upplevas som I-landsproblem och snobberi kanske, men jag kommer att sakna att snabbt checka in, att komma till rätta i flygstolen och ta fram alla saker inför avfärd i lugn och ro, duschen på en lounge i Bangkok efter en lång arbetsdag och resa från Malaysia, den där glassen och pizza slicen, pretzels i Frankfurt, frustrationen över de rätt kassa loungerna i Singapore.

I hear you :) men reflekterar denna på lite olika sätt, efter 20 års resande. Jag har själv hissat mig upp och ner med statusnivåer flera gånger och alltid ångrat mig när jag tappat status och sedan jobbat mig tillbaka.
However,
ser man på förmåner som du nämner så skulle jag poängtera mina personliga aspekter numera.
- check-in och fast track. Dessa var hittills mina prioritet 1. Men men, checkin för man numera online och aldrig checker in väskor även på 10 dagars resor till brasilien. Och flygplatserna har blivit faktiskt mycket smidigare och säkerhetskontroll är oftast inte längre problem. Eller om det finns kö så brukar det finnas kö/problem i fast-track (nånting som retar mig så stort). Busted.
- sittplats ombord. Jag bryr inte längre om exit-row, och alla stolar är små ändå. Kanske jag vill inte ha mittsäte men inte heller seatblock fungerar så bra längre. Jag uppskattar numera mest elbow-room och mindre legroom så att säga...Busted.
- prio boarding. Jag kom aldrig att förstå denna som "förmån", jag vill bara boarda sist om det finns plats på hatthyllan. Busted.
- lounge. Första åren var man ju lite thrillad faktiskt men numera funderar jag närmast varför jag gör det igen. Skunkiga platser med dåligt matutbud (lämnar vätskorna till semesterresande+Anfield et al+ vem nu så vill. Jag åker själv mest i jobbet). Skulle inte ha svårt att fixa mina förtäringsbehov på annat sätt än lounge men har man guldkort så är man nästan tvingad att använda det. Busted.

Det som ÄR och ALLTID VARIT för mig viktigast är när nånting går fel eller man har speciella frågor man vill lösa. Då var guldkortet det man ville ha. Men numera hälften av pax har guld så har nivån höjts till Diamond, vilket jag nu också erhöllit och ville ha. Jag har märkt att även Diamond har gått ner i kundservicevalue, jag kan ha fel, men det känns så. Är det för att folk begär så mycket att SAS blivit immun till alla klagomål etc.

Hur som helst, numera undrar jag närmast hur länge s.k. loyalty program kommer att finnas iom den utveckling som pågår hos resenärer

Jag tror som sagt det mer hänger på rutiner än de faktiska förmånerna som faktiskt får anses vara rätt små, men ibland ett sätt att undvika köer främst.
Det jag värdesätter mest är loungeaccess vid längre förseningar då jag mest reser i jobbet och kan klämma några timmars arbete i ok miljö.

Nu finns det ju ett annat guldkort (Aegean Miles+Bonus) som är betydligt lättare att upprätthålla än SAS guldkort, men det ger inte SAS Fast Track om det är viktigt. Dessutom tjänar man alltid minst 600 miles/segment om man flyger med SAS, vilket ibland är mer än vad man hade tjänat till SAS egna program Eurobonus.

Då jag nyttjar SAS och *A både i tjänsten och privat är det välkomna förmåner. Kan hålla med om att prio-boarding när man åker konsultbussen till CPH blir onödig med bara vana resenärer och Plus till rad 17 samt att hela flighten är EBG, känns onödigt. När jag reser till Syd-europeiska destinationer på sommaren med turister med för mycket handbagage uppskattar jag det. Som tidigare nämts så är det mycket bra vid förseningar då du prioriteras samt har loungen. Har det senaste året fastnat på både MUC och ZRH och access till Senator-loungerna gjorde det mycket behagligare.

Nu finns det ju ett annat guldkort (Aegean Miles+Bonus) som är betydligt lättare att upprätthålla än SAS guldkort, men det ger inte SAS Fast Track om det är viktigt. Dessutom tjänar man alltid minst 600 miles/segment om man flyger med SAS, vilket ibland är mer än vad man hade tjänat till SAS egna program Eurobonus.

Hade dom förr på den tiden den bara krävdes 20.000 för att bli guld men vill samla mina poäng på SAS då jag brukar nyttja mina poäng via Amex 2-4-1

Stora fördelarna är, i mitt tycke, lounge accessen.
Är maten där världsbäst? Absolut inte. Men jag slipper betala flygplatspris för en kopp kaffe, jag kan ta något att äta om det behövs samt att jag slipper kö till toaletter. Det är betydligt lugnare än ute på terminalen vilket gör väntan mer uthärdlig oavsett om man jobbar eller inte.

Jag uppskattar också möjligheten att välja plats på flyget oavsett biljettklass. Eftersom jag avskyr fönster/mitten på shorthaul skulle jag utan denna möjlighet blivit tokig för länge sen - stenhård billighetspolicy på jobbet samt en tendens att hamna bredvid den långsammaste passageraren på hela flighten är en dålig kombo om man är otålig/har bråttom.....

Sen är det från gång till annan praktiskt med Fast Track, prio board och check-in, om än inte lika viktigt. De extra poängen gör inte heller ont.

Man kan göra ett litet experiment - avstå frivilligt från att nyttja förmånerna under ett par resor. Då märks ganska tydligt om man uppskattar det eller inte.
Eller så kan man som jag råka ut för att bli bokad i "fel" allians (skulle på tillfälligt uppdrag och den uppdragsgivaren hade annan policy), det var inte en kul upplevelse och jag kom på mig själv att sitta och längta t.o.m. efter loungen på T4.....

Toppen