Senaste nytt

Att flyga med elektronik i handbagaget

Ett litet sidospår, men finns det någon länk till den studien du refererar till? Om de två orsakerna som nämns ovan är de främsta anledningarna till att färre plan kapas så vore det intressant att se hur långt ner på listan "mjukare" värden hamnar, som politiska situationer i tidigare drabbade länder och antal kapningar med – för gärningshennens – misslyckad utgång som genomförts och med det fått de som suttit på sin kammare och smitit kaparplaner att fundera på andra sätt att få sin vilja igenom. Et cetera.

Svårt att säga skulle jag tro. Det är ju inte direkt så att man har försökt variera dessa parametrar oberoende av varandra...

Det fanns ju en tid då dom ibland ville se om datorn startade, men det var ju ett tag sedan.

Har hänt mig på AMS för bara något år sedan. Vad nu det ska vara bra för. Om jag skulle bygga in en bomb i en dator skulle jag givetvis se till att den fortfarande fungerade som den skulle, även med sprängdegen insatt...

Tack hörrni,

Som jag misstänkte så är det mesta med säkerhetskontrollen bullshit.
Vätska t.ex... Flög från Prishtina, Kosovo med e oöppnad-petflaska. Säkerhetspersonalen tittade på den och konstaterade att det var oöppnad, och då fick jag ta med den ombord på flighten mot Istanbul.

De är också väldigt konsekventa vad det gäller t.ex ipad... Ibland så behöver man lägga ur den, och ibland inte...

Vad gäller flygplatsläge v.s. avstängt utrustning på flyg.
T.ex så verkar många bolag har olika rutiner på vad som gäller... Ibland skall den vara helt avstängd, och ibland räcker det med att man klickar in flygplansläget. Det finns fortfarande inga repliker i säkerhetsinstruktionerna som handlar om hur de vill att man har datorn, om den skall vara avstängd eller om den skall vara sovande. De säger heller inte att man måste sätta datorn i flygplansläge under flighten... Det hela känns mycket adhock och påhittat för att skapa trygghet.

Jag skrattade smått när jag fick ta av mig skorna på shannon igår. Däremot hade de ingen metalldetektor och min kavaj och rock behövde inte åka genom röntgenmaskinen. Tur jag inte la bomben i skorna...

Nagelknipsare har jag utan problem fått genom vid ett flertal gånger.
På Atens flygplats var de petigare än jag har varit med om tidigare. Där skulle objektivet monteras av från kameran, linslocket skulle öppnas och det skulle tittas in i objektiv och kamerahus. Jag var måttligt road, och då inte minst med tanke på bitterheten över det idiotiska upplägget där säkerhetskontrollerna låg strax före gaten, efter alla butiker och restauranger, vilket gjorde att man fick avsluta med att köa till säkerhetskontrollen och därefter vänta på planet utan någon service tillgänglig.

På senare tid har jag noterat att det skiljer väldigt huruvida man behöver ta ut datorn ur skinnfodralet eller ej. På LLA brukar de kräva detta och ibland på ARN T5, medan det aldrig har hänt på MMX, ARN T4 eller CPH T3.

Last edited:
Jag tycker det varierar vilt när det gäller iPads. Här i Australien behöver man inte plocka fram den. Men när man närmar sig Europa blir det vanligare att den skall upp och åka egen låda.

Jag tycker det varierar vilt när det gäller iPads. Här i Australien behöver man inte plocka fram den. Men när man närmar sig Europa blir det vanligare att den skall upp och åka egen låda.

Höll på att tappa bort min iPad i veckan. Gick igenom säkerhetskontrollen i BRU och la dator och padda åtskilda i en gemensam plastback. Personalen flyttade på eget bevåg paddan till en separat låda. Jag såg inte att den kom senare på bandet utan plockade ihop mitt grejs och var på väg att gå när en vänligt medpassagerare frågade om jag saknade min iPad.

Ja, vad är det med säkerhetspersonal som tror att det bara får ligga en dator per låda!? Jag har även råkat ut för det på ARN T2 när en dam insisterade på att det inte var OK att de låg brevid varandra och flyttade på min ipad till lådan jag skulle lägga min kavaj i. Jag blev riktigt sned på henne och gjorde väldigt klart att hon skulle låta bli mina ägodelar eller så skulle jag polisanmäla henne.

Förr brukade jag resa även med en Nintendo DS, PSP och en andra MP3-spelare i backup (jag har glömt typ 10 mp3-spelare på flyg genom åren, så därför :) ). Man hade ju helt enkelt typ 10kg elektronik i laptop-väskan. Iaf, dessa hängde ju med resa efter resa men användes aldrig och därmed laddades aldrig. En gång blev jag tagen åt sidan och de började plocka ur mina saker, sen ville de att jag skulle slå på allting. Vilket var svårt med tanke på att dessa saker inte var laddade. Jag blev lite orolig att de skulle ta grejerna från mig, men istället började han ställa en massa frågor om min PSP, om jag var nöjd. Han funderade på att köpa en själv, yada yada yada. Sen var allt klart och inget hände.

1) Alla måste passera genom säkerhetskontrollen. Det gör att det är svårare att ta med sig ett tillhygge.
och, till största delen

Det har alltså väldigt lite att göra med vad man faktiskt gör och inte gör i säkerhetskontrollen.

Är du inte lite motsägelsefull här... Kapningarna har minskat för att alla går genom säkerhetskontrollen, men det är meningslöst det som säkerhetskontrollen gör?! ;-)

Toppen