Tyvärr hjälper inte detta om ni får elektroniken beslagtagen i tullen i USA. Antingen öppnar ni upp datorn eller så får ni sitta i finkan (tills ni öppnar upp datorn).Jag har allt viktigt på en TrueCrypt-partition som alltid avmonteras innan jag åker in och ut i länder där sådant här kan förekomma. Över lag har jag aldrig haft problem med detta och då har jag ändå gått igenom tull med ganska konstiga saker i bagaget.
I NZ och AU reagerade de inte ens sist när jag radade upp 4x MacMini...
Tyvärr hjälper inte detta om ni får elektroniken beslagtagen i tullen i USA. Antingen öppnar ni upp datorn eller så får ni sitta i finkan (tills ni öppnar upp datorn).
Om man inte möjliggör för dom att titta i datorn genom att låsa upp med användarnamn/lösenord eller knappa in passphrases för dekryptering så riskerar man att inte bli insläppt i landet och/eller banned från att resa dit en tid framåt. Väntetiden när ärendet behandlas kan bli bakom lås o bom. Det är _så_ inte värt det.
Intervallet på 4-7 dagar under vilket dom enkelt kan tillfälligt konfiskera utrustning räcker för att hinna knäcka all kryptering som eventuellt finns där.