Senaste nytt

Asiana Business class, A380 eller A350?

Hej!

Har ni några kloka synpunkter på fördelar och nackdelar med att välja Asiana business class på A380 eller A350?

Det gäller en bokad awardresa till Tahiti där en av etapperna är via Seoul. I nuläget är vi bokade på OZ542 från Frankfurt (A380) men jag ser nu att det finns platser på OZ522 från London (A350).

En flightspecifik fördel som jag ser med att boka om till London är att transfertiden i Seoul krymper från 7h40 min till 4h10 min och vi kan åka några timmar senare från Köpenhamn. En mindre nackdel med det blir att vi får åka SAS istället för Lufthansa på förstasträckan.

Ett argument mot A380 generellt som jag hittat här på forumet är att business classkabinen är väldigt stor och närmast busskänsla.
Sätena verkar vara av samma typ, dock längre på A350 vilket passar mig som är lång.

Finns det mer saker att tänka på, både avseende byte av flight och flygplanstyp?

Jag åkte A380 med Asiana i business i våras, FRA-ICN. Fick ingen busskänsla, det var en angenäm upplevelse. Satt i främre businesskabinen (rad 7-11) Kändes ganska ombonat. Längst fram i den främre delen finns en liten lounge där man kan avnjuta ett glas eller två. Jag och mitt resesällskap parkerade där och drack champagne efter middagen. Vi var helt ensamma där i flera timmar, och CC kom förbi med jämna mellanrum och fyllde på. På det hela taget en riktigt bra flygning.

• Gilla
Reactions: Gus
Har inte testat någon av dom så kan inte komma med några specifika råd i frågan. Jag hade personligen valt A350 då det är ett nyare plan, äve n om A380 alltid är lite häftigt att resa med, men det kan bli lite busskänsla över det som du säger.
Jag hade inte lagt någon vikt vid om det är Lufthansa eller SAS du har connection med i Europa, är ändå bara en kortare sträcka och viktigare med connection flygplats och upplevelse ombord. Heathrow slår Frankfurt med hästlängder enligt mig vad det gäller lounger, och A350 lär inte vara sämre än A380.

Jag flög business med asiana a380 för någon vecka sedan från Frankfurt. Kan verkligen rekommendera att försöka få ett säte i den främre intima kabinen, istället för att sitta i den stora bakre kabinen. Positivt med a380 är lounge delen vid trappen, där man kan chillaxa. Vi tog även en tur in med expresståget och käkade lunch inne i Seoul under våra 6 timmar som vi hade över innan nästa flight.

Vi tog även en tur in med expresståget och käkade lunch inne i Seoul under våra 6 timmar som vi hade över innan nästa flight.
Det är klart något positivt med en längre transfer att kunna se något helt nytt. Jag vill minnas att det även av flygplatsen ordnas någon form av kortare sightseeing in i Korea, eller det är den du syftar på?

Är i Seoul nu efter att ha flugit med A380 från FRA. Bokad sent så hamnade på rad 23. Näst sista raden.

Tyvärr inte alls imponerad av servicen. Hårdvaran är bra, om än med lite liten kudde. Hoppas det var för att jag satt där jag satt. Har rad 10 på hemresan nu på tisdag.

Den absolut största skillnaden är att A350 har Wifi. Hade det passat mig i tid hade jag valt A350 av den enkla anledningen. Gillar inte longhaul utan uppkoppling...

Tack för bra synpunkter. I nuläget finns det dock inte några lediga awardplatser på CPH-LHR det aktuella datumet så än så länge står A380 kvar. Jag har bokat platser på rad 11 för att få sitta i den mindre kabindelen. Jag har även kollat lite på utflykterna som erbjuds, verkar finnas en del att göra under lay over.

Toppen