Senaste nytt

Artikel: Destination Tokyo – den medvetnes guide

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
När jag var där för i månad sedan var 100JPY = 7 SEK.
Tyckte inte det var direkt dyrt där heller, klart det fanns möjlighet att spendera en massa pengar om man vill, men mycket av priserna var precis som hemma i Sverige.
 

pitch

Medlem
Det är i alla första (eller möjligtvis andra) frågan jag får om jag säger att jag precis har kommit tillbaks från Japan:
"Men, är det inte väldigt dyrt där?"
Undrar var dom har fått det ifrån, jag kan inte påstå att jag hade den uppfattningen ens innan jag åkte dit första gången.

Dessutom är det ju skoj att åka ut till lite mindre städer eller riktigt ut på vischan, och där kan det vara rent omöjligt att göra av med några stora pengar.
 
Jag åt middag två gånger igår - runt 2000 JPY båda gångerna inklusive öl och det är ju väldigt prisvärt!

Tycker inte det är dyrt i Tokyo bortsett från hotellet, men då har jag ju gått all-in på Shangri-La och älskar det :D

Något som saknas i guiden är "hur tusan tar man ut pengar i en bankomat" och svaret är Citibank eller 7-eleven. Inga vanliga bankomater tar utländska kort. En annan grej är "hur tusan läser man av Narita Express tågbiljett" och det ska lägga upp en guide för senare. Jag har lämnat dricks varje gång jag ätit och dom blir alltid lika förvånade, måste lära mig av med det :)

Nu ska jag dra ett varv på stan innan det är dags att möta @David för Teppanyaki och drinkar ikväll.
 

Dr. Miles

Expert
Att ni inte lär er att man inte ska ge några dricks i Japan. ;)
På många restauranger kommer personalen efter dig med pengarna om du har lämnat dricks på bordet.
 

palmen

Moderator
Jag hade tur och fick instruktioner från en vän som bor i Tokyo om att man inte lämnar dricks :). Han berättade samma sak att det troligtvis hade kommit springande efter mig om jag lämnat dricks.

NEx är helt klart intressant när man ska läsa biljetten, det enda jag lyckades tyda var vad priset var.

Som tur är finns det gott om 7-eleven, med andra ord inga större problem trots allt att få ut pengar även om det är lite störande.
 

Dr. Miles

Expert
Ta ut kontanter med icke-japanstk kredit-/bankkort i Japan

Följande bankomater tar emot icke-japanskt kredit-/bankkort
  • Bankomater på 7-Eleven (Seven Bank: Det finns överallt och öppet dygnet runt)
  • Bankomater på Posten (Japan Post Bank: Det finns överallt men bara under kontorstid + lite till)
  • Bankomater på Citibank (det finns tyvärr inte på så många ställen)
 

Dr. Miles

Expert
En annan grej är "hur tusan läser man av Narita Express tågbiljett" och det ska lägga upp en guide för senare.

Den förtsa första bilden är Expresståg tilläggsbiljett (特急券). Du behöver också att visa tågbiljett (乗車券) till konduktören.
Expresståg tillägget är 1.460 JPY och i denna exempel visar att du har plats på:
Narita Express nr. 36 som avgår från JR Narita Airport T1 station vid kl. 16:45 , vagn nr. 1, rad 9, sittplats A
Destination är JR Tokyo station.
NEX biljett 2.jpg

Den andra bilden är tågbiljett + Expresståg tilläggsbiljett i ett
i denna exempel visar att du har plats på:
Narita Express nr. 13 som avgår från JR Tokyo station vid kl. 09:00, vagn nr. 9, rad 6, sittplats A
Destination är JR Narita Airport T2 station.
NEX biljett 1.jpg

I Japan måste man ha biljett för att komma ut. Annars riskerar du att betala biljettpriset en gång till. (Du får dock pengarna tillbaka om du hittar originalbiljetten senare)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen