Jag har åkt med MS ett antal gånger från Europa och vidare via Cairo ut på den afrikanska kontinenten.
Åkt både Y och C men inte haft någon gång så dålig service som Jonas upplevt. Den har varit korrekt och artig men inte nonchalant...
På en rutt från Wien till Cairo, satt jag i C bredvid en ryss, som sa till mig att "du vet väl att flygningen är torrlagd". Jo det kände jag till. Men jag ordnat det så han och halade fram en rysk vodka i halvliters plastförpackning. Han bad artigt om att få ett par glas av besättningen, vilket han fick, och på ryskt manér skulle flaskan vara tom när vi landade i Cairo...
Cairos flygplats har en rolig egenhet, när man ska annonsera en flygning till någonstans i världen så sägs det på arabiska, engelska och det nationella språket (om det är de stora världsspråken.) MS flyger ju inte till Stockholm. Men själva annonsen föregås av en melodislinga typ populärmusik för just det landet. Så det är rysk musik före utrop mot Ryssland och tysk musik mot Tyskland. Onekligen ett bra sätt att få folk att lystra...