Senaste nytt

ARN-HEL-PVG Award Avios men Cash Upgrade från Premium till Business?

jimpan343

Medlem
Helt ny på detta med Finnair och cash-upgrades. Har business hem men inte dit.

Så jag bokade ditresan Premium economy och hoppades att jag kunde uppgradera/buda med avios. Men jag fick höra sedan av kundtjänst att biljetter som köps med avios inte går att buda på eller uppgradera med avios heller, utan det går endast att fråga om cash upgrade på flygplatsen. Stämmer det verkligen? Isåfall sprack den planen.

Avgång är klockan 21:00 från Arlanda och 00:40 från Helsingfors.

Någon som vet hur det går till med cash upgrade på Arlanda och vad det brukar kalaset landa på? Från när brukar man kunna göra det?
Hade velat uppgradera isåfall redan från Sverige så att man får tillgång till mer baggage etc med.

Resan gick på 43500 Avios. Jag har Qatar Silver status men Finnair Plus Basic.

Utan att veta, men gissar att finnar gör sina eventuella uppgraderingar i Helsingfors och inte på Arlanda då de inte har någon personal där, men du kan ju fråga vid checkin.

Lägg in resan i Finnairs app så kanske du får erbjudande där.

Utan att veta, men gissar att finnar gör sina eventuella uppgraderingar i Helsingfors och inte på Arlanda då de inte har någon personal där, men du kan ju fråga vid checkin.

Lägg in resan i Finnairs app så kanske du får erbjudande där.

Så har det alltid varit tidigare för mig, inga möjligheter till upgrade ifrån Arlanda.

Tack för era inputs.

Menar ni att det fortfarande kan gå att göra en cash upgrade efter sträckan ARN till HEL, alltså väl framme i transithallen i Helsingfors? Nackdelen blir väl att man i så fall missar eventuell extra bagagekvot från Arlanda, lounge i ARN och kanske även loungen i HEL, eftersom uppgraderingen sker så sent?

Var frågar man i så fall, vid gaten för HEL till PVG eller finns det någon särskild Finnair-disk för uppgraderingar? Vet någon även om den är bemannad runt midnatt, med tanke på att flyget avgår 00.40?

Hur fungerar det på hemresan från Shanghai? Är det normalt vid den vanliga incheckningsdisken man frågar om tillgänglighet och pris för en cash upgrade?

Tack för era inputs.

Menar ni att det fortfarande kan gå att göra en cash upgrade efter sträckan ARN till HEL, alltså väl framme i transithallen i Helsingfors? Nackdelen blir väl att man i så fall missar eventuell extra bagagekvot från Arlanda, lounge i ARN och kanske även loungen i HEL, eftersom uppgraderingen sker så sent?

Var frågar man i så fall, vid gaten för HEL till PVG eller finns det någon särskild Finnair-disk för uppgraderingar? Vet någon även om den är bemannad runt midnatt, med tanke på att flyget avgår 00.40?

Hur fungerar det på hemresan från Shanghai? Är det normalt vid den vanliga incheckningsdisken man frågar om tillgänglighet och pris för en cash upgrade?
Nu har jag inte koll på Finnair, men på SAS får du inte mer bagage när du uppgraderar flyget, man behåller reglerna för grundbokningen. Vill du ha lounge på ARN måste du även uppgradera ARN-HEL och inte bara HEL-PVG.

Mitt bästa råd är Finnair hemsida och kolla din bokning eller Finnairs app.

Uppgradering på flygplatsen = inga förmåner från business-klass-biljett utöver själva kabinen. Dvs ej extra väskor, prio security, lounge.

cash-upgrade är normalt ett erbjudande som går ut i push, ingen öppen budgivning. Man får sitta och vänta och titta i appen om man är ute efter det.

Alla flygplatser ska kunna göra cash-uppgradering vid checkin till vem som helst som frågar (dvs även om man inte fått push), men hur bra det fungerar i verkligheten vet jag ej. (och i vissa fall verkar folk ha erbjudits upfare istället för uppgradering).
På Vanda ska man kunna göra det fram till avgång typ och där man kan också göra uppgradering med avios och vouchers på flygplatsen.

Allt detta är mer eller mindre teoretiskt, eftersom cash-upgrade har en lägre prioritet än andra. Det finns ohyggligt mycket vouchers och avios i omlopp, och på i stort sett alla långdistansflyg ser det alltid ut så här när man tittar på tillgången till uppgraderingar:
Skärmavbild 2026-07-28 kl. 17.20.10.png

Finns det väntelista kommer inga cash-upgrade att erbjudas, förutom i undantaget att sista stol i kabinen inte är tagen vid incheckning. (Då är det fri hugg-sexa och första person som betalar får den. ) Väntelistorna kan vara långa och en cash-upgrade får man se som en chans att betala för vad som annars skulle varit en op-up...

Det finns massor av info om hur Finairs uppgraderingar fungerar här
och här om hur mycket cash-upgrade kostat

Tack @intuition för din information. Mycket nyttigt!

På min sida står det följande
1785327950763.png

Från Chatgpt nedan. Så platser som köps för avios har ingen möjlighet till upgrades alls förstår jag det som. Eventuellt Cash på flygplatsen i HEL bara eller om möjligheten ges online, men det låter inte som det.

För en Finnair Classic Award-biljett gäller:

Med Avios: nej. Finnair förbjuder uttryckligen uppgradering av award-biljetter med Avios eller upgrade benefits. Din bokningsklass F, Premium Economy Award, kan alltså inte uppgraderas till U, Business Award, via Finnairs vanliga uppgraderingsverktyg eller väntelista. (Finnair)

Med pengar: möjligt, men endast om Finnair erbjuder en cash upgrade. Betalda uppgraderingar börjar normalt visas tidigast 30 dagar före avgång och priset styrs av beläggningen. Finnairs villkor utesluter inte uttryckligen award-biljetter från cash upgrades, men systemet kan begränsa vilka kanaler som fungerar. För just din award-bokning kan därför kundtjänstens besked, att cash upgrade endast kan köpas på flygplatsen, vara korrekt i praktiken. (Finnair)

För din HEL till Shanghai innebär det:

• Avios-uppgradering: inte möjlig
  • Cash online eller i appen: erbjudande är inte garanterat
  • Cash på Helsingfors flygplats: möjligt om Business har platser kvar
  • Flygplatsuppgradering inkluderar normalt inte lounge eller prioriterade flygplatstjänster. (Finnair)

Sättet att använda Avios ändå​

Du kan inte uppgradera award-biljetten, men du kan försöka ändra själva award-bokningen från F till U när en Business Award-plats blir tillgänglig. Då kontaktar du Finnair och ber dem ombiljettera bokningen till Business.

För Shanghai kostar Finnairs publicerade awardpris:

• Premium Economy: 43 500 Avios
  • Business: 62 500 Avios
  • Skillnad: 19 000 Avios per person och riktning
Dessutom tillkommer högre avgift och sannolikt ändringsavgift. Detta kräver att en riktig U-plats finns tillgänglig på AY87. (Finnair)

Slutsatsen för din biljett: Avios-upgrade nej, cash upgrade kanske, ombiljettering till en ny Business Award-plats ja, om U öppnas.

Texten om "30 dagar före avgång" är sann, men inte heltäckande. Första möjliga tillfälle för en cash-uppgradering är 30 dagar före avgång men sedan behöver ett antal andra faktorer också vara uppfyllda. Så texter som den lurar folk att tro att det är bara att gå in och uppgradera 30 dagar före.
Om du kollar flyertalk-länken ovan ser du att erbjudande till Business på PVG-rutten finns rapporterat ett par gånger för ca 10 år sedan och sedan 1 gång för ca 3 år sedan (när någon uppgraderade med poäng men såg att priset 499€ erbjöds parallellt). Utifrån det kan man fundera på chansen för ett cash-offer.

Bästa chans är att bevaka U på de kända punkter när väntelistan processas. Om U publiceras är det bara att hugga.

Toppen