Senaste nytt

Arlandastad köper Skavsta

Tomas E

Medlem
Artikel om Skavsta i SvD, där de säger sig vara redo att ersätta Bromma.

Anledningen till att den kommersiella ägaren propagerar för att ersätta Stockholms cityflygplats med en flygplats i nästa län är att "snart har flygplatsen även en egen järnvägsstation på den nya Ostlänken mellan Stockholm/Järna och Linköping." Det verkar som att SvDs reporter missade att fråga när "snart" inträffar. Trafikverkets svar på den frågan verkar vara "Vi börjar bygga järnvägen år 2024 och öppnar för trafik år 2035".


Detta är kanske "snart" när det gäller infrastrukturprojekt och geologiska processer, men knappast i särskilt många andra sammanhang. o_O Och det är ju inte så ofta som stora infrastrukturprojekt blir klara i tid. Bland övriga fördelar med Skavsta nämns "bara en timmes körväg från Stockholm på E4:an". :oops: Båda dessa saker gör artikeln lite märkligt okritisk och reklamig. Det tar som bekant 18 minuter med Arlanda Express Stockholm C till Arlanda eller 38 minuter med pendeltåget, så varför skulle Skavsta locka stockholmare såvida inte flyget därifrån är snorbilligt? Flygbuss till Skavsta tar f.ö. 80 min enligt deras tidtabell, inte 1 h.

Visst, blir järnvägsprojektet bara några år försenat, kan ju Skavsta ha lite bättre och snabbare förbindelser till Stockholm lagom till att det nuvarande avtalet med Bromma går ut 2038, och även mer praktiska förbindelser i riktning mot Östergötland och Småland. Särskilt mycket direktflytt av linjer Bromma -> Skavsta har jag svårt att se. Men ägarna till Skavsta hoppas kanske på att det inte blir någon utbyggnad av Arlanda p.g.a. politiska låsningar så att en del lågprisflyg och charter tvingas bort från Arlanda p.g.a. platsbrist när Bromma-trafiken behöver flytta till Bromma.

Sedan är det väl så att ägarna är lite desperata efter mer trafik eftersom Skavsta har gått rätt mycket kräftgång sedan Ryanair lämnade. En period var de Sveriges 3:e största flygplats, men 2022 hade de halkat ner till 7:e plats.
 

jerixon

Medlem
Skavsta är kanon för mig men var länge sedan jag flög ifrån flygplatsen nu.
Farsan som bor i Alicante är dock nöjd att Norsken har börjat flyga igen :)
 
Toppen