Senaste nytt

Arlanda, var kan man plocka upp ankommande med bil T5?

FF#1

Medlem
Försöker underlätta en resa för en äldre "sällan" resenär som ska flyga fån Luleå till Arlanda på lördag kväll, (nog oroad av pandemin så lite aktuell info om praktiska detaljer kan nog lindra oron)

Någon som vet närmaste stället där man kan komma fram med bil på Arlanda T5.
Har inte varit där på nån vecka och det verkar förändras kontinuerligt på byggarbetsplatsen utanför.

Altså kortast gångväg från tullfiltret till en vettig plats där man kan plocka upp en ankommande?

Någon som har en uppfattning hur mycket folk det är på Arlanda T5 på lördag kväll 19:30. Brukar ju vara lugnt på lördag kvällar men det är ju nära jul nu?
 

Berglund

Medlem
Det finns en parkering som heter ”Kiss&Fly” annars hade jag - kanske - fuskat i fallet med en äldre och åkt bort till Comfort hotell och sedan bett passageraren att gå via Sky City hela vägen bort. Då är man inomhus hela vägen, sedan hade jag mött upp när passageraren åkt nedför rulltrappan i slutet av gången.
 

FF#1

Medlem
Det finns en parkering som heter ”Kiss&Fly” annars hade jag - kanske - fuskat i fallet med en äldre och åkt bort till Comfort hotell och sedan bett passageraren att gå via Sky City hela vägen bort. Då är man inomhus hela vägen, sedan hade jag mött upp när passageraren åkt nedför rulltrappan i slutet av gången.

Kan nog vara så att det är enklast att gå dit även om det är långt för gamla ben...
Var vid T5 för nån vecka sen, vart avsläppt vid P58 men fick gå långt tillbaka mot Sky city och genom p-huset innan jag kom in i själva terminalen.

EDIT: hur "Crowded" gissar ni att terminalen är vid den tiden?
 

Berglund

Medlem
EDIT: hur "Crowded" gissar ni att terminalen är vid den tiden?
En lördagskväll i december kan jag inte föreställa mig att där är mycket folk. Lördagar är väl den dagen då SAS loungen stänger tidigast (?) och det är generellt mindre flyg och därmed också färre passagerare.
 

STO-ARN

Medlem
Stalltipset för att hämta en ovan resenär vid T-5: Ingen ovan resenär hittar ens via "halvsnitslade gångvägen" till "Hämtagropen" mellan fyrkantiga P-hus P-53 och runda P-huset P-51. Återstår i detta fall, att bita i det sura äpplet och betala bilparkering, tidigare c:a 50 kr/halvtimmen (men lär nog behöva 100 kr för en timme, för att tidsgardera vid upphämtning inne i Terminal 5) vid denna "Hämtagropen" och alltså hämta upp resenären vid Tullfiltret (trots Inrikesflygning) på terminal 5.
Vid "Hämtagropen" lappas bilar omgående, ifall man ej betalt avgift. Funkar ej att sitta i bilen och invänta någon resenär, utan p-avgift.
Ifall en resenär som hämtas upp, hittar till "lämna-platsen = vid P-hus nr 53, så funkar det, endast ifall resenären har telefonkontakt med bilupphämtaren. Scenariot är att bilföraren förslagsvis väntar vid stora Infotavlan, på Arlandaleden, bredvid Jumbo Hostel, och när resenären ankommer "lämna-platsen", så kör bilisten snabbt dit. Där kan resenär både lämnas och hämtas, men bilföraren får ej invänta ankommande resenär = P-böter direkt (då det är stoppförbud, med undantag för aktivt lämna och hämta.
Alternativet att hämta upp vid t.ex. markytan mellan Comfort Hotel och Clarion Hotel (för resenär som hittar dit, via krånglig gångväg) är OK, så tillvida att man kan vänta med bil i 15 minuter, utan nån avgift/tillstånd.
Huruvida det är mycket resenärer en lördagskväll är färskvara. Kommer t.ex. nån/några charterflyg sent/försenade så kan det vara rejält trångt, på t.ex. "Hämtagropen", med lång bilkö för att ens komma till denna parkering.
 

FF#1

Medlem
Håller med, inte lätt att hitta till gropen...

Lämna platsen är det den som heter P58 Swedavia express outdoor parking på google maps?
Där vart jag lämnad sist var ett elände att ta sig med bagage och ungar in till terminalen... via den andra gropen.
chafören får nog parkera och plocka upp "tanten"
 
Jag har lämnat ett par gånger i det där runda p-huset med gångbro över till T-5, in och ut utan att behöva betala. Worst case kostar det ju några kronor förstås, men med tanke på kaoset just nu kan det ju vara värt det.
 

mha321

Medlem
Hämta-parkeringen är ju bara billigare om man kommer undan med en halvtimme. Behöver man betala för hela timmen är det samma pris som i de vanliga utomhus p husen (eller till och med 5 kr dyrare än de andra ställena, om man ska vara petig).

För en hämta där du inte tror att du hinner med på en halvtimme håller jag med - smidigast att ta P51, det runda p huset som är precis utanför ingången. Inte speciellt många meter utomhus. Ingen stress att hinna iväg innan timmen går ut om så skulle vara. Det åter ju som att det i det här fallet är viktigt med smidighet och enkelhet snarare än sista kronan...
 

mha321

Medlem
Håller med, inte lätt att hitta till gropen...

Lämna platsen är det den som heter P58 Swedavia express outdoor parking på google maps?
Där vart jag lämnad sist var ett elände att ta sig med bagage och ungar in till terminalen... via den andra gropen.
chafören får nog parkera och plocka upp "tanten"
Nej, den heter Swedavia pick up and drop off på Google maps. Observera att du måste gå genom hus P51 för att komma till terminalen från den nuförtiden - tror det är pga byggena. Så den är mindre smidig än den varit. Men den ligger fortsatt betydligt bättre till än express outdoor.
 
Toppen