Senaste nytt

Arlanda till Tokyo och hem från Hong Kong. Hur löser jag sträckan bäst inom Asien?

joa

Medlem
Har mina poäng samlade på EB och en tanke är att kanske i vår dra iväg en dryg vecka till Tokyo och hem från HK med min son.
Har en 50% 2-4-1 jag tänkte försöka använda.
Har även 20.000 poäng hos
Aegean som ligger och skvalpar om de skulle kunna komma till användning.

Utan att sälja vara någon expert på detta borde väl SAS till Tokyo och SAS hem från HK vara vettigast som två separata ben och lösa Tokyo till HK på något annat vis.
Eller?
Och vad skulle isåfall detta andra vis kunna vara?

Ja, det skadar ju inte om det är en trevlig flygupplevelse också, men inte första prio.

Last edited:
Nyttja dina aegean poäng, kostar 21k poäng att resa enkel i business inom Asien. Finns de som åkt Tokyo-Singapore-Hong Kong med Singapore Airlines Business för den summan Aegean poäng.

Nyttja dina aegean poäng, kostar 21k poäng att resa enkel i business inom Asien. Finns de som åkt Tokyo-Singapore-Hong Kong med Singapore Airlines Business för den summan Aegean poäng.
Då vi är två, skulle vi kunna komma den sträckan i economy for samma poäng?
Hittar inte deras poängtabell vid en snabb koll på hemsidan.

Är det Hongkong som du syftar på? Vill ni åka business med kort transfer kan SAS vara ett bra alternativ(om ni bor i inom norden?).

Aegan poängen kan spenderas på sträckan i mellan. Alternativ köra 2-4-1 Star alliance.

Är det Hongkong som du syftar på? Vill ni åka business med kort transfer kan SAS vara ett bra alternativ(om ni bor i inom norden?).

Aegan poängen kan spenderas på sträckan i mellan. Alternativ köra 2-4-1 Star alliance.
Ja från Tokyo till HK. Tänkte spendera några dagar i Tokyo och några i HK innan vi flyger hem till Sverige.
2-4-1 på SAS till Tokyo och hem från HK var tanken och lösa sträckan däremellan på någon smart sätt.
Men det kanske finns bättre sätt att göra totalen på...?

Hittar ni tillgång på platser så kanske star alliance business för två personer lockar? 140 000 eurobonus poäng

Problemet med den lösningen är ju att man inte får ha stopovers på awards med Eurobonus, så det funkar inte eftersom de vill stanna i både Tokyo och Hong Kong. Därmed så tror jag att @joa är inne på helt rätt spår från början. Boka open jaw SAS award till Tokyo och hem från Hong Kong (eller tvärt om) blir dels 40k poäng billigare än en *A award, och dessutom sparar de en hel del på skatter/avgifter.

När det gäller intra-Asien-delen så kanske det är värt att kolla om det går att köpa 5k Aegan-poäng och använda dem, men även bara göra en sökning på skyscanner och se vad som dyker upp - på den sträckan överlever man till och med att åka LCC.

Alternativt, köpa billig enkelbiljett med Hong Kong Express.
Om man har tur hittar man enkelbiljett för under 1.000 SEK inkl. skatter (utan incheckat bagage) på sträckan.
OBS: kolla avgångstiden noggrant. Vissa avgångar är Red-eye flight.

Har ni British Airways Executive Club avios, det kan vara bra tillfälle att använda dem också.
Det kostar 10.000 avios i Economy, 20.000 avios i Business, 40.000 avios i First på Tokyo-Hong Kong v.v. enkelväg. Skatten ligger runt 400 SEK på denna sttäcka.

Alternativt, köpa billig enkelbiljett med Hong Kong Express.
Om man har tur hittar man enkelbiljett för under 1.000 SEK inkl. skatter (utan incheckat bagage) på sträckan.
OBS: kolla avgångstiden noggrant. Vissa avgångar är Red-eye flight.

Har ni British Airways Executive Club avios, det kan vara bra tillfälle att använda dem också.
Det kostar 10.000 avios i Economy, 20.000 avios i Business, 40.000 avios i First på Tokyo-Hong Kong v.v. enkelväg. Skatten ligger runt 400 SEK på denna sttäcka.
Finns riktigt billiga med HK Express som du skriver. Behöver dock en biljett med möjlighet att checka in bagage. Intresserad av knivar så det blir nog några köp på Kappabashi...

Last edited:
Toppen