Senaste nytt

Arlanda - Los Angeles i Premium

Lokföraren

Medlem
Hej!
Jag har aldrig åkt Premium med SAS. Nu ska hela familjen åka till Los Angeles på Kryssning, och tänkte då att vi skulle betala lite extra.

Vad finns det för möjligheter till LOUNGE på Arlanda, Köpenham och i Los Angeles är min fråga mestadels. Någon som kan hjälpa mig lite? Vill slippa de "vanliga" Amex-loungerna man får med.

Hej!
Jag har aldrig åkt Premium med SAS. Nu ska hela familjen åka till Los Angeles på Kryssning, och tänkte då att vi skulle betala lite extra.

Vad finns det för möjligheter till LOUNGE på Arlanda, Köpenham och i Los Angeles är min fråga mestadels. Någon som kan hjälpa mig lite? Vill slippa de "vanliga" Amex-loungerna man får med.
Loungetillgång ingår inte längre i Premium (economy) som hette Plus. Dock ingår det i business. Om du bokar en premium biljett från Arlanda via Köpenhamn, placeras du i business på anslutningen. Jag gissar därmed att lounge tillgång ingår på utresan från Arlanda men inte i Köpenhamn. Omvänd på returen får du lounge i Köpenhamn men inte i LA. Någon som har färsk insyn får gärna bekräfta eller dementera.

Stämmer. Ingen lounge på long haul om du inte har status. Så lounge på Arlanda på vägen ut men inte Köpenhamn. Lounge i Köpenhamn på vägen hem, men inte i Los Angeles.

PS. Informationen som har publicerats är dock formulerad på ett sätt som säger att även om du åker i business kabin Arlanda-Kastrup och omvänd, så ingår inte SAS lounge.

Du skriver att du vill slippa vanliga lounger. Beroende på budget finns det Arlandas VIP terminal och säkert något motsvarande i LA (som lär kosta efter den marknaden). Men om det vore relevant, är det kanske bättre att åka business/first för pengarna.

PS. Informationen som har publicerats är dock formulerad på ett sätt som säger att även om du åker i business kabin Arlanda-Kastrup och omvänd, så ingår inte SAS lounge.
Var är den formuleringen? Jag läser nedan och kan inte tolka det på det sättet du menar:

”Du är välkommen att besöka våra lounger om du reser med SAS eller SkyTeam, har ett giltigt boardingkort för samma dag och uppfyller ett av följande kriterier:
  • Du reser i Business eller på en inrikesflygning i Premium
  • Du är EuroBonus Guld- eller Diamant-medlem eller SkyTeam Elite Plus-medlem”

Utifrån det tycker jag att det är rätt tydligt att man får lounge innan shorthaul anslutningar i Premium (inrikes) och/eller business men inte på longhaul premium. I TS fall lounge på ARN men inte CPH på utresan. På returen ingen lounge på LAX men tillgång till lounge på CPH.

Men det är såklart möjligt att det är formulerat på något annat sätt någon annanstans.

Last edited:
Finns inget bolag som ger access till lounge när du flyger premium economy så jag har svårt att se vad som skulle vara en bättre premium economy produckt än SAS på marken. Nästa steg är som tidigare nämnts att hosta upp extra dubloner för Business.

Nej, men Air France ger exempelvis Sky Priority-fördelar för resenärer i premium. Det gör inte SAS.

Å andra sidan har kanske det inte jättestor betydelse för just avgångar från Stockholm eftersom det mesta guld blir till sand när Arlandas personal är inblandad, men det är ändå en bättre markupplevelse generellt för resan än SAS har anser jag. Så kan vara värt att titta runt lite.

Finns inget bolag som ger access till lounge när du flyger premium economy så jag har svårt att se vad som skulle vara en bättre premium economy produckt än SAS på marken. Nästa steg är som tidigare nämnts att hosta upp extra dubloner för Business.
Man ska aldrig säga aldrig. Får lägga till förbehållet "på den rutten". Både ANA och JAL ger lounge på Premium Economy tror jag (definitivt ANA).

Däremot säljer de inte biljetter från Stockholm till Los Angeles. Man får boka separata biljetter då, och ta en paus i Tokyo!

Toppen