Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

På temat "det är alltid bra med referenspunkter" vill jag bara dela följande erfarenhet från Norsk Fast track:

OSL har också ett parallell-system , med 6 slottar. Det är jätte-smidigt, för då kan gjennomsnitts-Ole gå in och ta två slottar rakt av. Sedan kan han stå och vänta, utan att skjuta ut en enda låda i flödet, på en tredje slot. Så fort den blir ledig slänger han upp en låda till framför nosen på de som köar och först efter att tredje slotten är säkrad börjar han gräva i väskan efter tandkrämen. När man inte tror att Ole kan ta fler slottar dyker hans flickvän in och tar en till och springer sedan fram och tillbaka mellan deras slottar med olika föremål.

2 agenter står och "övervakar" flödet, vilket betyder att de tittar på ett annat håll och pratar om helgen med varandra.

Som tur är behöver man bara en smart kille. Han hugger slot 1 innan Ole hinner och är iväg med sina två lådor före Fleksnes skulle hinna säga "Dæjå". Sedan tar jag slot 1 och trycker ut åtminstone en låda innan Ole inser att det är dags att skicka något.
 
På temat "det är alltid bra med referenspunkter" vill jag bara dela följande erfarenhet från Norsk Fast track:

OSL har också ett parallell-system , med 6 slottar. Det är jätte-smidigt, för då kan gjennomsnitts-Ole gå in och ta två slottar rakt av. Sedan kan han stå och vänta, utan att skjuta ut en enda låda i flödet, på en tredje slot. Så fort den blir ledig slänger han upp en låda till framför nosen på de som köar och först efter att tredje slotten är säkrad börjar han gräva i väskan efter tandkrämen. När man inte tror att Ole kan ta fler slottar dyker hans flickvän in och tar en till och springer sedan fram och tillbaka mellan deras slottar med olika föremål.

2 agenter står och "övervakar" flödet, vilket betyder att de tittar på ett annat håll och pratar om helgen med varandra.

Som tur är behöver man bara en smart kille. Han hugger slot 1 innan Ole hinner och är iväg med sina två lådor före Fleksnes skulle hinna säga "Dæjå". Sedan tar jag slot 1 och trycker ut åtminstone en låda innan Ole inser att det är dags att skicka något.
Nja, tanken med security på OSL är att varje person har plats för två lådor bredvid varandra att packa i. Egentligen ganska smart, för då kan man börja med att lägga väskan i en låda, och flytta över det som ska flyttas i andra lådan. Sen skjuter man in bägge lådorna samtidigt på bandet och så kommer de ut samtidigt på andra sidan.

Att lyckas ta tre platser är ju inte precis så smidigt, men det brukar normalt gå runt folk i uniform med röda armbindlar och styra upp så att folk sköter sig.
 
gjennomsnitts-Ole
Om vi nu ska vara sådana, så heter faktiskt genomsnitts-Ole inte Ole utan Ola. Och hans flickvän heter Kari.

I grunden kan man väl säga att det största problemet ligger i systemet med parallella slots, och inte i staden. Det fungerar utmärkt om alla förstår hur det funkar och igen försöker optimera för sig själv. Med andra ord funkar det utmärkt så länge det inte utsätta för människor.
 
Nja, tanken med security på OSL är att varje person har plats för två lådor bredvid varandra att packa i. Egentligen ganska smart, för då kan man börja med att lägga väskan i en låda, och flytta över det som ska flyttas i andra lådan. Sen skjuter man in bägge lådorna samtidigt på bandet och så kommer de ut samtidigt på andra sidan.

Att lyckas ta tre platser är ju inte precis så smidigt, men det brukar normalt gå runt folk i uniform med röda armbindlar och styra upp så att folk sköter sig.
Spännande variant.
Vekar rimligt om alla behöver två lådor utifrån resenärens behov att hålla koll på sina lådor. Men jag undrar om inte flödestakten blir sämre även om allt går som tänkt? Att inte skjuta ut en färdig låda när det är tomt på bandet betyder ju att en virtuell slot på bandet går förlorad i ineffektivitet.
 
Spännande variant.
Vekar rimligt om alla behöver två lådor utifrån resenärens behov att hålla koll på sina lådor. Men jag undrar om inte flödestakten blir sämre även om allt går som tänkt? Att inte skjuta ut en färdig låda när det är tomt på bandet betyder ju att en virtuell slot på bandet går förlorad i ineffektivitet.
Det är mycket flöde som går förlorat på att många tror att de behöver skjuta ut alla sina saker på en gång. Utan att släppa in någon annan mellan dem.
 
Spännande variant.
Vekar rimligt om alla behöver två lådor utifrån resenärens behov att hålla koll på sina lådor. Men jag undrar om inte flödestakten blir sämre även om allt går som tänkt? Att inte skjuta ut en färdig låda när det är tomt på bandet betyder ju att en virtuell slot på bandet går förlorad i ineffektivitet.
Nja, jag tycker faktiskt det funkar rätt bra. Bandet är långt så en eventuell "tomlucka" hinner fyllas upp när lådorna åker ikapp. Flödet flyter på bra och det blir inget behov av att bryta upp någons två lådor med att skjuta in någon annans låda mitt emellan.

Sen ska man inte se bort ifrån att norrmän är ett flygande folk och mycket mer vana vid vad som krävs av dem. Google säger att en genomsnittlig svensk flyger 2,8 gånger per år, jämfört med 6,6 gånger per år för norrmän. En kul övning för den som har för mycket fritid är att se på boarding av flyg. Morgonavgången Stockholm-Oslo tar ungefär hälften så lång tid att boarda som Stockholm-CPH.
 
Nja, jag tycker faktiskt det funkar rätt bra. Bandet är långt så en eventuell "tomlucka" hinner fyllas upp när lådorna åker ikapp. Flödet flyter på bra och det blir inget behov av att bryta upp någons två lådor med att skjuta in någon annans låda mitt emellan.

Sen ska man inte se bort ifrån att norrmän är ett flygande folk och mycket mer vana vid vad som krävs av dem. Google säger att en genomsnittlig svensk flyger 2,8 gånger per år, jämfört med 6,6 gånger per år för norrmän. En kul övning för den som har för mycket fritid är att se på boarding av flyg. Morgonavgången Stockholm-Oslo tar ungefär hälften så lång tid att boarda som Stockholm-CPH.
Helt enig. Security på OSL är 100 gånger bättre än på Arlanda. Man kommer alltid igenom på ett fåtal minuter i Fast Track och eftersom det är en trekvartscirkel med slottsr med två backar så ser den i personalen som övervakar backarna hela tiden vad som händer och kan dirigera folk att stoppa in lådorna i ett bra flöde. Trots att de inte har ”nya maskiner” går det mycket smidigare än på Arlanda.
 
Olika flygplatser har olika upplägg för sin fast track, om man bara kommer in i vanliga kön genom en genväg, har en egen fålla, hur lådorna skjuts in på bandet osv. För mig är egentligen det enda intressanta om det går snabbt eller inte att komma igenom säkerhetskontrollen. På Arlanda är jag i princip alltid igenom på fem minuter eller kortare tid. Jämfört med t.ex. Bryssel är det väldigt bra, för där har jag aldrig kommit igenom fast track på fem minuter eller mindre. I torsdags slog jag mitt eget bottenrekord för tid genom fast track sedan efterdyningarna av pandemin - det tog 32 minuter genom fast track på Bryssels flygplats. Vanliga kön tog kring 45 minuter enligt en kollega som åkte med samma flyg. Det var f.ö. ingen dag med några irreguljära trafikhändelser, strejk eller dylikt.
 
Toppen