Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Nu är jag inte en förespråkare av Arlanda per definition, men är inte många här lite hemmablinda? Jag är idag ute på min Senator MR (härligt att vara ute på en MR igen) och har hittills besökt Arlanda, CPH, Bryssel, Wien, Warsawa och är på väg till FRA och HEL. De två sistnämnda är välfungerande platser, men de fyra som nämndes efter Arlanda är rakt igenom vedervärdiga både vad gäller personal, lounger och layout.

Nu kommer jag att väcka ont blod hos mången Kastrup-kramare, men det är jag beredd på. P.S. Star Alliance har ingen fast track i CPH längre och den bryska SAS-damen nekade mig och på min fråga om var jag har tillgång till fast track sa hon att det inte var hennes uppgift att hålla koll på… service minded deluxe. Med tjat om att jag är Sky Team Elite Plus, SAS Gold, Star Alliance Gold och One World Sapphire lyckades jag tjata mig igenom någon domestic fast track.
Frankfurt välfungerande??? Har det hänt något spektakulärt med den flygplatsen nyligen? Annars är mina erfarenheter långa köer i säkerhetskontroller, oengagerad personal, inte särskilt välorganiserade flöden, långa gångsträckor, hög andel försenade flygplan o.s.v.

Intressant reklamklipp på Arlanda Swedavias Facebooksida med bästa Jureskog.

"Du behöver inte vara rädd" säger han. Rädd för att missa flyget pga långt avstånd?

Är detta ett tecken på att restaurangerna som ligger i svängen efter nya säkerhetskontrollen inte går så bra må tro...?

"Du behöver inte vara rädd" säger han. Rädd för att missa flyget pga långt avstånd?

Är detta ett tecken på att restaurangerna som ligger i svängen efter nya säkerhetskontrollen inte går så bra må tro...?

Jag har ätit på Jureskogs en gång. Då stod det att väntetiden var tre minuter. Det tog närmare tio.

Jag hade inte bråttom den gången men siffran är bara hittepå.

Kan det inte vara så enkelt att Jureskogs burgare inte smakar bra? Ätit på hans restaurang i Uppsala några gånger och jag har varit långt ifrån imponerad sett till smak och pris, skulle hellre äta någon annan stans på Arlanda än hans restaurang.

Jag hade inte checkat in på Arlanda på ett tag men nu förstår jag vad folk klagar på här i tråden. Flygbussen släppte av mig vid T4, sen fick man gå hela vägen till andra änden av T5 för att komma igenom säkerhetskontrollen, sedan gå igenom tax-free å shopping helt i onödan, å sedan tillbaka för att komma till porten som var närmare bussen än säkerhetskontrollen.

Jag är beredd på att flygplatser kräver att gå extra, men så som man har lagt upp att man inte bara måste passera tax-free utan även ta en redig omväg genom tax-free butiken är enbart ovänligt.

Last edited:
Jag hade inte checkat in på Arlanda på ett tag men nu förstår jag vad folk klagar på här i tråden. Flygbussen släppte av mig vid T4, sen fick man gå hela vägen till andra änden för att komma igenom säkerhetskontrollen, sedan gå igenom tax-free å shopping helt i onödan, å sedan tillbaka för att komma till porten.

Jag är beredd på att flygplatser kräver att gå extra, men så som man har lagt upp att man inte bara måste passera tax-free utan även ta en redig omväg genom tax-free butiken är enbart ovänligt.

Just detta störde mig extra mycket när jag en morgon gick från P57 och de nu ändrat gångvägen så man går förbi det jättefina och alldeles utmärkta område längs med T5 där bussarna skulle stannat. Helt övergivet.

Jag hade inte checkat in på Arlanda på ett tag men nu förstår jag vad folk klagar på här i tråden. Flygbussen släppte av mig vid T4, sen fick man gå hela vägen till andra änden av T5 för att komma igenom säkerhetskontrollen, sedan gå igenom tax-free å shopping helt i onödan, å sedan tillbaka för att komma till porten som var närmare bussen än säkerhetskontrollen.

Extremt drygt är detta. Men du vet väl om att det finns en security i T4 med, och att du kan ta dig till T5 airside också? Förstår om du behövde checka-in vid disk på T5.

Hade de bara funnits en bag drop på T4 så hade jag varit nöjdare än nu ja.

Har det kommit någon ny info om när de kommer stänga kontrollen i 4an? Enda jag hittat är året ut..

Attachments

• IMG_20241028_230219.jpg
    IMG_20241028_230219.jpg
    267,8 KB · Visningar: 99
CPH Express är fast track för LH. Finns listat på deras hemsida. Du kan ju inte bli sur på SAS för att de nekar dig använda deras fast track. Även om de kunde gjort det snyggare.

Jag blev inte sur över nekandet, utan den totala nonchalansen hos damen i fråga. För att ge bakgrund till varför jag öht behövde en fast track i CPH var för att den (också hon) bryska damen i Bryssel hävdade att planet var fullt och att jag inte fick ta med mig min carry on utan var tvungen att checka in och hämta i CPH. Väl på planet fanns gott om plats för handbagage, men jag fick iaf ihop enbart 15 000 steg enbart på flygplatshopping, vilket för mig till att jag ska besvara @Tomas E härnäst. :D

Toppen