Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Kul att det dyker upp så mycket feedback om ARN - jag håller på att planera en ARN-träff med Swedavia just för att bjuda in till diskussion och samla feedback från frekventa/medvetna resenärer.
 

Randy Marsh

Medlem
Men! Jag skulle nog stoppa in Flesland som bidrag i tävlingen om sämsta flygplats i Västeuropa. Hualigen vilken hemsk flygplats det är.
Flesland är kraftigt underdimensjonerad i förhållande till dagens trafikmängd, men till skillnad från Arlanda så kommer det att ha blivit betydligt bättre om ett par år, då arbetet med den nya terminalen redan har påbörjats. Om man har tur och reser utanför rusningstiden så är Flesland trots allt en mycket effektiv flygplats, det tar max 2 min att gå från säkerhetskontrollen till gaten. Det är något annat än Arlanda det, där man ofta får gå i evigheter genom långa, mörka, tråkiga korridorer i öststats-stil.

Kul att det dyker upp så mycket feedback om ARN - jag håller på att planera en ARN-träff med Swedavia just för att bjuda in till diskussion och samla feedback från frekventa/medvetna resenärer.
Mitt förslag: riv hela skiten och bygg nytt! You can't polish a turd.... ;)

(Precis samma sak gäller för övrigt CDG och andra hemska flygplatser).
 

Gurra

Ny medlem
Hoppla, jag som tycker Arlanda är bra nu när man bor i USA och ska hem. Undviker gärna CPH. Men då ska jag norr om Stockholm. Främst tycker jag att säkerhetskontrollen är snabb och bra.
Barnvagn har jag aldrig behövt notera. Priser på taxfree har väl alltid varit lurendrejeri. Håller med om att toaletterna är lite få, men FRA, CDG och FRA är inte bra där heller.
Men jag tykcer personalen är trevlig jämfört med många andra ställen, men då är jag inte så mycket just i Asien.
Att Arlanda ligger långt från stan kan ju också tolkas som ett sundhetstecken och Arlanda Express finns ju, visst lite dyrt men ändå trevligare än många andra flygplatser...
Men jag lovar att vara lite mer kritisk nästa gång jag kommer till Arlanda...
 

fly4fun

Medlem
Främst tycker jag att säkerhetskontrollen är snabb och bra.

2 timmar kö har inte alls varit ovanligt vid flertal tillfällen senaste 12 månaderna. En gång försökte jag dokumentera kön och åkte på världens utskällning och blev tvingad radera bilderna av säkerhetspersonalen (nej jag fotade INTE säkerhetskontrollen). Tänk vad skönt att man kan använda ordet "säkerhet" som argument för precis ALLT på en flygplats! Känns mer som Nordkorea än Sverige.
 

Sennah27

Medlem
Har ungefär lika lång restid till ARN som till GOT, och föredrar i 9 fall av 10 att åka via GOT och CPH till exempelvis USA istället för via ARN.

Delvis beroende på att restiderna för mig passar bättre (kvällsavgångar från USA till CPH gör att jetlagen blir betydligt mindre jobbig) men framförallt för att GOT - i mina ögon - är en väldigt smidig flygplats med korta avstånd, och CPH utklassar ARN i mitt tycke på alla relevanta delar (transfertid från GOT-flyget till USA-flyget, loungen i en annan klass, bättre shopping, fräschare utbud).

Sedan har GOT blivit rejält mycket fräschare bara det sista halvåret med ny och snabbare security med fast-track, fräschare shopping/kafédel. Att det bara tar 2-3 minuter från loungen till alla gater är ju inte heller en nackdel...

Så för min del - även om restiden förlängs - så föredrar jag att åka via GOT/CPH på långrutterna än via ARN.
 

erhel

Medlem
Flesland är kraftigt underdimensjonerad i förhållande till dagens trafikmängd, men till skillnad från Arlanda så kommer det att ha blivit betydligt bättre om ett par år, då arbetet med den nya terminalen redan har påbörjats. Om man har tur och reser utanför rusningstiden så är Flesland trots allt en mycket effektiv flygplats, det tar max 2 min att gå från säkerhetskontrollen till gaten. Det är något annat än Arlanda det, där man ofta får gå i evigheter genom långa, mörka, tråkiga korridorer i öststats-stil.

Absolut! Men i nuläget tycker jag den är riktigt otrevlig, men då har jag i och för sig bara rest i rusningstrafik.
 
Toppen