Arlanda får tillfällig satellitterminal

notryan

New member
Swedavia kommer att börja byta ut passagerarbryggor på terminal 5 samt byta ut markbeläggning, vilket gör att en satellitterminal på 5 gater konstrueras på ramp D/E med busstransport från terminal 5 för att ersätta de gater som blir otillgängliga när de byts ut.




Bryggor och uppställningsplatser
 
NotRyan skrev:Swedavia kommer att börja byta ut passagerarbryggor på terminal 5 samt byta ut markbeläggning, vilket gör att en satellitterminal på 5 gater konstrueras på ramp D/E med busstransport från terminal 5 för att ersätta de gater som blir otillgängliga när de byts ut.Bryggor och uppställningsplatserKlicka för att utvidga...


Menar de verkligen trafikavveckling i detta stycke eller är det någon flygplatsterminologi för något?



”Dessutom har flygplanstyper tillkommit som kräver anpassningar för att vi ska kunna tillhandahålla en säker och effektiv trafikavveckling.”



Borde man inte kunna använda terminal 3 på något sätt? Den används väl inte alls just nu?
 
Hachans skrev:Menar de verkligen trafikavveckling i detta stycke eller är det någon flygplatsterminologi för något?”Dessutom har flygplanstyper tillkommit som kräver anpassningar för att vi ska kunna tillhandahålla en säker och effektiv trafikavveckling.”Borde man inte kunna använda terminal 3 på något sätt? Den används väl inte alls just nu?Klicka för att utvidga...
Klassisk gammalsvenska/byråkratsvenska. "Avveckling" betyder ungefär utförande/genomförande. Inte avskaffande.



Jag misstänker starkt att problemet med T3 är att den dels inte sitter ihop airside med resten av T5/T4, dels att den saknar bryggor.



Stänger man BC så är det många gater som försvinner, och D/E är alltså bortanför dagens T2. Min gissning är att det blir många fler avgångar från F framöver, och också mer avgångar från bussgater generellt för att minimera avgångar från D/E.







1699825058953-png.147703
 
fcx skrev:Klassisk gammalsvenska/byråkratsvenska. "Avveckling" betyder ungefär utförande/genomförande. Inte avskaffande.Klicka för att utvidga...
Korrekt.


fcx skrev:Stänger man BC så är det många gater som försvinner, och D/E är alltså bortanför dagens T2. Min gissning är att det blir många fler avgångar från F framöver, och också mer avgångar från bussgater generellt för att minimera avgångar från D/E.Klicka för att utvidga...
Pir-F används nära nog maximalt redan idag i högtrafik. När man byggde platta E förberedde man för detta så allt som (i princip) behöver byggas är ngn form av skal, allt ska vara förberett när det gäller el, vatten, avlopp osv. Idag används platta E nästan inte alls.

Jmf med T3 (norra sidan) kan man parkera flygplan av olika storlek på platta E vilket inte går på T3 (norra sidan). Södra sidan av T3 är också förberedd när det gäller bärighet men dessa är (också) bussgater.
 
Back
Top