Senaste nytt

Arlanda Express får ny ägare

Johan F

Medlem
Hittade ingen anna tråd som passade så startade en ny.

EQT kliver in som ägare på Arlanda Express, enl egen utsago så skall nya biljettkategorier med lägre pris införas. Nu skall man inte måla fan på väggen men frågan är ju om vi inte får se ett Hemnet-scenario med kraftigt höjda priser. Blir säkert en segmentering där vissa biljetter (light?) som köps långt i förväg blir billigare men EQT vet hur man tar betalt

Attachments

• IMG_5838.png
    IMG_5838.png
    {memory} MB · Visningar: 72
Inget har väl någonsin köpt något för att "sänka priserna"? Det lär ju finnas en köpeskilling som ska räknas hem.

Tror det när jag ser det, men familjen bakom bolaget har en positiv syn på att flyget är viktigt för att landet ska fungera så kanske inte helt osannolikt.
Familjen bakom har väl också en positiv syn på att tjäna pengar ;) så frågan är vilken drivkraft som är störst.

Jag läser nyheten som att de kommer att införa en mer komplicerad prismodell, där avståndet mellan billigaste och dyraste biljett kommer att öka, men verkar inte troligt att snitt-priset kommer att sjunka.

Visst, i teorin går det att öka intäkten genom att sälja fler biljetter och lägre pris ger fler köp enligt klassisk prislogik. Men jag uppfattar att de har relativt hög loadfactor redan och kanske inte väldigt stort utrymme för att sälja markant fler biljetter.

Oklart också hur en differentiering ska gå till. Det finns redan ålders-rabatter, grupprese-rabatt, volym-rabatter som alla är publika.
De kan knappast göra som SJ och differentiera priser beroende på avgång (verkar orimligt att boka plats på en specifik avgång långt i förväg). Ta betalt för sittplats? Verkar besvärligt att folk skulle leta upp en specifik sittplats för en 18 minuters resa. Kanske kan de införa ståplatser iofs.

Möjligtvis har familjen bakom tillräckligt starka förbindelser med makthavare för att utverka subventioner eller annat som gör att det kan bli billigare mot kund.

Oklart också hur en differentiering ska gå till. Det finns redan ålders-rabatter, grupprese-rabatt, volym-rabatter som alla är publika.
De kan knappast göra som SJ och differentiera priser beroende på avgång (verkar orimligt att boka plats på en specifik avgång långt i förväg). Ta betalt för sittplats? Verkar besvärligt att folk skulle leta upp en specifik sittplats för en 18 minuters resa. Kanske kan de införa ståplatser iofs.
Antal dagar till avgång kanske?
Istället för att differentiera på avångar så gör du det per dag, för idag kan du väl köpa en biljett när som helst och använda den inom xx-antal dagar?

Har du då 1-3 dagar innan avresa ett visst pris, 3-7 dagar, 7-31 dagar ett annat osv osv.

Då bör man ju kunna kräma ut lite extra än dom gör idag på businessresenärerna för att kunna täcka upp förlusterna på "chartersresenärerna" inkl göra lite vinst på att man kan öka resenärerna i den sista kategorin pga det sänkta priset på dom som kan ha framförhållning.

Har för mig att det funnits någon form av billigare biljetter på helger då load factor är eller varit betydligt lägre men måste varit länge sedan. De säger att de kommer införa fler kategorier, förmodligen för att vinstmaximera om det inte är så att de köper bolaget i ett mer ideellt syfte.

Möjligtvis har familjen bakom tillräckligt starka förbindelser med makthavare för att utverka subventioner eller annat som gör att det kan bli billigare mot kund.
Borde vara rätt svårt med tanke på statsstödsregler m.m.

En intressant fråga utöver Arlanda Express egna biljetter är ju den väldigt höga passageavgiften om f.n. 147 kr för övriga tågalternativ. (Jag antar att andra tågpassagerare betalar samma som SL.) En stor del av vinsten för företaget måste ligga i denna överprissättning.

Och i likhet med @intuition kan jag inte tänka mig att det börsnoterade EQT har köpt för att sänka priserna (i genomsnitt) eller minska vinsten, utan för att de endera ser företaget som en kassako i 25 år till (avtalet löper till 2050) eller för att de ser någon potential att tjäna mer pengar än förra ägaren.

Borde vara rätt svårt med tanke på statsstödsregler m.m.
...
Taxi som vill ha körningar till/från flygplatser tvingas betala en avgift till Swedavia som bl.a. baseras på miljöpåverkan. Man kan tänka sig en liknande avgift för tåg som angör Swedavias flygplatser och att tack vare hur miljöpåverkan beräknas så blir den avgiften negativ.
Jag har tyvärr inte svårt att tänka mig den typen av kreativitet.

Passageavgiften kan också sänkas med politisk vilja och med motiveringen just att premiera miljövänliga transporter till flygplatsen. Krävs ju en förhandling med nya ägaren som vill ha kompensation för avtalad ersättning för investeringen, med just denna ägaren kanske det är en relativt enkel förhandling.

Visst, i teorin går det att öka intäkten genom att sälja fler biljetter och lägre pris ger fler köp enligt klassisk prislogik. Men jag uppfattar att de har relativt hög loadfactor redan och kanske inte väldigt stort utrymme för att sälja markant fler biljetter.

Har de verkligen en hög load factor sett över dygnet och veckan? Min egen erfarenhet från ett hundratal resor de senaste åren är att ofta varit glest på tågen (vilket ju är behagligt för mig). Vissa tider är det ju så att passagerare behöver gå runt i vagnarna (och inte förstå hur man öppnar glasdörrarna mellan dessa) för att leta plats, men det är också ganska ofta som man nästan varit ensam i en vagn.

En del av affären är enligt flygtorget investeringar i en ny flotta för 3 miljarder, som förväntas öka kapaciteten med 50%. Detta ska vara klart omkring 2030. För att fylla upp alla dessa nya platser kommer man behöva locka många kunder med lägre betalningsvilja än dagens kunder. Sen om det sker genom en prissänkning för samtliga resenärer eller prisdiskriminering åter står att se. Skulle kunna vara något i stil med "förboka x dagar innan för bättre pris", eller dynamisk prissättning per dag

Toppen