Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

Ja, funderade också på det. Utmaningen är att vi kommer anlända väldigt tidigt med resväskor osv.

Andra frågan: om jag ska välja mellan KLM via Amsterdam eller Lufthansa via Frankfurt, vilket föredrar ni här? Har haft ganska många dåliga KLM upplevelser där väskor försvinner eller mellanlandningen blir omöjligt pga förseningar ...
Perfekt att ta hotell och be om tidig incheck då

Någon som har (aktuella) tips för hur man ska göra för att få rimligt hotell på bästa möjliga pris i Buenos Aires nuförtiden? Kollade på booking osv och sen gjorde det som all rekommenderar (kolla samma hotell via hotellens egen sajt) men även då verkar det som att många använder sin 'egen' växelkurs för att få ut så mycket som möjligt i dollar.

Tänkte kanske att det finns hotell som marknadsför sig mot LATAM istället för gringo tursiter? Är flyttande på spanska så behöver inte sajt/reception på engelska.

Sen om jag förstår rätt är det inte längre värt att försöka betala med kontant istället för kort då dollar turista är mycket närmare dollar blue och man slipper möjlig strul med IVA osv?

Laddar upp inför en resa till Argentina, kommer nog att betala en del med kort men även skicka pengar via Western union som erbjuder bra kurs ( mellan Blue och turista)
Tänker nog att försöka boka lokalt lite boende i Cordoba men sen bor jag mycket hos vänner.
Det enda jag plockade via Booking.com var hyrbil

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Förra året när vi var där vid jul och nyår så tog vi ut pengar via WU. Smidigt om det fanns ”pago” på kontoret där man var, men ibland behövde man gå runt å testa på olika ställen.
Växlade även på Calle Florida då USD till pesos.

Någon som har (aktuella) tips för hur man ska göra för att få rimligt hotell på bästa möjliga pris i Buenos Aires nuförtiden? Kollade på booking osv och sen gjorde det som all rekommenderar (kolla samma hotell via hotellens egen sajt) men även då verkar det som att många använder sin 'egen' växelkurs för att få ut så mycket som möjligt i dollar.

Tänkte kanske att det finns hotell som marknadsför sig mot LATAM istället för gringo tursiter? Är flyttande på spanska så behöver inte sajt/reception på engelska.

Sen om jag förstår rätt är det inte längre värt att försöka betala med kontant istället för kort då dollar turista är mycket närmare dollar blue och man slipper möjlig strul med IVA osv?
Jag skulle ta ett AirBnB där man har automatisk incheckning (antingen via sifferkod eller dörrvakt). Väldig mycket prisvärdare.
Det här var bra och smidigt om det finns ledigt dina datum: https://www.airbnb.se/rooms/582499994914191952?source_impression_id=p3_1699953617_+JHHcFsL2NuV8+bO

Är det någon här som besitter information på hur man får tag på billiga inrikes biljetter eller är detta inte möjligt längre 2024 (läste att skillnaden blivit minimal)? Skulle helst vilja lösa detta innan man landar i Buenos Aires.

Svårt när du inte är i landet. Brukade gå att lösa på resebyrå i Buenos Aires. Bästa sätt annars är att boka med Flying Blue-poäng. Kostar 7000+€10 för tex EZE-MDZ.
Tror du det kommer vara förmånligare att vänta med bokningen tills jag är på plats? Tänkte åka till iguazu och stanna en natt under mellandagarna. Priset idag genom flybondi och jetsmart ligger på ~1700SEK T/R. Aerolinas ligger på det dubbla och tydligen ingen lounge verkar det som.

Tror du det kommer vara förmånligare att vänta med bokningen tills jag är på plats? Tänkte åka till iguazu och stanna en natt under mellandagarna. Priset idag genom flybondi och jetsmart ligger på ~1700SEK T/R. Aerolinas ligger på det dubbla och tydligen ingen lounge verkar det som.
Vet ej just nu. Argentina är lite kaosartat. Vänner flyttat till USA.

Har du inga FB-poäng? Annars kan man köpa nu för extra bonus.

Det går också väldigt bra att åka långfärdsbuss till Iguazu.

Uppdatering:
Flybondi har 30% på inrikesresor (20% utrikes) fram tills idag 20okt. Fick tag på biljetter för ~1100kr genom deras egna hemsidan, kräver dock VPN för att kunna gå till betalsidan och går ej att betala med AMEX.

Toppen