Senaste nytt

Apropå automatisk avbokning om det finns passagerare med samma namn på samma flight

Dr. Miles

Expert
Jag har tänkt på en sak gällande automatisk avbokning av biljetten om det finns passagerare med samma namn på samma flight.

I Kina finns det inte så många olika efternamn. Det finns ca 4.700 olika efternamn i Kina.
Bara med top 5 efternamn finns det ca 407 miljoner kineser, bara i Kina.
  1. Wang: ca 95,2 miljoner
  2. Li: ca 93,4 miljoner
  3. Zhang: ca 89,6 miljoner
  4. Liu: ca 67,7 miljoner
  5. Chen: ca 61,3 miljoner
Källa: https://zh.wikipedia.org/wiki/中国姓氏排名
(data är från 2013)

De flesta kineser har ett kinesiskt tecken för efternamnet (väldigt få som har två kinesiska tecken för efternamn) och ett eller två kinesiska tecken för förnamnet.
Dessutom på kinesiska använder man toner med accentmarkering för att uttrycka / skilja olika meningar det stavas likadant när man bokar biljett för att bokningssystemet har inget stöd för det.

Ett exempel:
Singapores före detta statsminister, Lee Kuan Yew stavas 李光輝 på kinesiska och på mandarin stavas det som "Lǐ Guāngyào".
De accentmarkeringarna försvinner när man bokar biljetten så det blir "Li Guangyao".

Det finns säkert minst 10.000 kineser som heter Li Guangyao utan accentmarkering så risken är väldigt stor att det finns passagerare som har samma namn på samma flight, i alla fall i Kina.

Därför undrar jag, blir bokningen cancellerad automatiskt när det finns passagerare med samma namn på samma flight?

Fotnot:

I Sverige finns det mellan ca 171.000 - ca 551.000 olika efternamn beroende på hur man räknar.
SCB skrev:
Det finns cirka 551 000 efternamn om man räknar varje stavning som ett eget namn. Antalet kvinnoförnamn är cirka 203 000 men antalet mansförnamn är "bara" cirka 171 000 om man räknar varje stavning som ett eget namn.
Källa: Frågor och svar om namnstatistiken

I nord och sydamerika finns det sedan familjer där barn har samma namn som pappa har...

Antar att en Carlos Souza eller Jesus Herrera eller Jack Smith har bra familjepooling möjlighet även utanför Eurobonus ;)

• Gilla
Reactions: Gus
Nej, men det finns en algoritm som räknar ut sannolikheten för att det är dubbelbokning och sedan flaggar den ena bokningen som misstänkt. Diskuterades på FT för länge sedan. Kommer inte ihåg detaljerna men det var tydligt att det krävdes fler parametrar än bara för- och efternamn.

Jag och min far har namn av typen Johan x y Andersson, och ingen av oss kallar oss för Johan men någon gång i slutet av nittiotalet/början av tvåtusentalet hade vi bokat en resa till USA och resan dit gick bra. Resan hem hade jag ingen biljett till. Då var det samma bokning, men jag tror det var KLM påväg dit, och Delta påväg hem.

Kan inte hitta tråden, men har för mig att det var namn och sedan om man betalat med samma kort som kunde trigga dubbelbokningen. Det som hade hänt var att en familj fått en avbokad biljett där far och son hade samma namn. Ungefär som i ditt exempel @thh. Kommer som sagt inte ihåg exakt men det var något i stil med att far och mor bokat biljett. Senare hade de också bokat sonens biljett som hade samma namn som fadern och betalat med faderns kort. Det hade aldrig blivit någon biljett.

Toppen