Senaste nytt

ApplePay aktiveras vid scanning av boardingkort

Jag skulle snarare tro att det handlar om att telefonen känner av att det finns en NFC-läsare, vilket i sin tur gör att Apple Pay initieras. Detta bör ej vara ett problem om man använder Wallet för sina boardingkort.

Om ni har något kort inlagt i Apple Pay kan ni tillfälligt testa att de bort dessa för att se om problemet blir löst.

@Diamond-in-the-ruff har samma problem med flygbuss och biljetten i deras app. Chaufförerna har också fattat att detta är ett problem med iPhone + App + deras biljettläsare. Nu senaste gångerna har de tryckt i deras kontroller och, tror jag, stängt av NFC läsare efter att jag försökt scanna några gånger och fått upp Apple Pay-kort. Då har det funkat att scanna.

Vore spännande att veta vilken iPhone modell + iOS version som används. Har själv Xs och har aldrig varit med om att nfc triggar igång apple pay på vare sig SAS, Lufthansa, Swiss eller flygbussarna. Det går ju under inställningar ändra vad som krävs för att starta detta och i min krävs det dubbelklick på on/off knappen för att trigga apple pay. Kanske är det så om den är avslagen att det går igång av sig själv.

Och av ren nyfikenhet, varför lägga boardingkortet i wallet istället för att bara ha dem i respektive app, förutsatt att appen stödjer det, men SAS gör det ju och tack gode gud för det.

Vore spännande att veta vilken iPhone modell + iOS version som används
iPhone 7 iOS 12.1.1 och tidigare versioner samma sak.

Och av ren nyfikenhet, varför lägga boardingkortet i wallet istället för att bara ha dem i respektive app, förutsatt att appen stödjer det, men SAS gör det ju och tack gode gud för det.

Agreed, böka med detta för en bussbiljett, no way. För SAS däremot räcker med SAS-kort i Wallet.

Jag skulle snarare tro att det handlar om att telefonen känner av att det finns en NFC-läsare, vilket i sin tur gör att Apple Pay initieras.

Jag tror att det är exakt vad som händer. Jag konstaterade nyligen att exakt samma sak inträffade när jag försökte använda Digital Key på ett Hilton-hotell, 4 gånger av 5 fick jag upp Apple Pay när jag kom för nära läsaren, en gång av fem lyckades jag hinna låsa upp dörren först. Jag bytte ganska snabbt tillbaka till gammaldags hederliga nyckelbrickor...

Jag tror att det är exakt vad som händer. Jag konstaterade nyligen att exakt samma sak inträffade när jag försökte använda Digital Key på ett Hilton-hotell, 4 gånger av 5 fick jag upp Apple Pay när jag kom för nära läsaren, en gång av fem lyckades jag hinna låsa upp dörren först. Jag bytte ganska snabbt tillbaka till gammaldags hederliga nyckelbrickor...

Ja, Apple Pay ska komma upp när man är nära en NFC utan att ha wallet igång. När man har en kupong eller kort uppe nu har åtminstone inte jag haft några problem med att Pay hoppat igång. Förrän nu. Två gånger idag där det aldrig hänt förut. Och dessutom på platser två gånger på platser som inte har Pay utan vara NFC.

Något har ändrats men jag vet inte vad.

Samma elände i SL:s spärrar på T-centralen som numera har mobilläsare. Apple Pay aktiveras istället för att läsa koden och öppna spärren. Riktigt irriterande.

Toppen