Senaste nytt

Använder ni Trip.com ?

Fredah

Medlem
Jag brukar köra stenhårt på aghalls budord och alltid boka direkt med flygbolaget. Denna strategi visade sig vara rätt väl senast förra veckan när LH hade strejk och jag enkelt kunde boka om i LH-appen medan mina kollegor som använt den sk ”affärsresebyrån” snällt fick avvakta kontorstid för att få hjälp.

Men, jag har flera gånger haft utmaningar att boka direkt med flera asiatiska bolag. Nu senast med både BR och OZ, till slut gav jag upp och bokade via trip.com istället.

Bortsett från att det är mycket pop-ups om deals etc så verkar ju lösningen som trip kör helt grym. Allt hamnar i en tidslinje likt TripIt och den har koll på check in, gate, när boarding börjar. Fick till och med info om när inkommande flyg hade landat och att boarding var flyttat fram 15min. Bättre och mer korrekt information än vad SAS appen ger för sina egna flyg…

Så nu börjar jag fundera, ska man kanske börja boka sina resor där, är det värt risken? Eller i alla fall de som är inom Asien?

Hur gör ni andra, har ni använt trip.com och hur fungerar det vid ombokning eller irrops?

Hur gör ni andra, har ni använt trip.com och hur fungerar det vid ombokning eller irrops?
Allting har fungerat väldigt bra generellt.

* Hotell i Kina (otroligt stort utbud, självklart -- gått bra med avbokningar)
* Flyg från kinesiska bolag (bättre pris än på bolagets websida).
* Tåg i Kina (fungerade bra men jag lyckades ibland säkra bättre biljetter själv i 12306-appen. Fick tillbaka pengar minus serviceavgift på tågsom blev inställt)

Har inte haft något skarpt problem under en resa men om mina kontakter med deras kundtjänst i övrigt är något att gå på så har jag mycket hellre kontakt med Trips kundtjänst under IRROPS än kundtjänsten hos ett kinesiskt flygbolag.

Trip går att chatta med på engelska och dom jag pratat med har varit helt okej.

Vid schemaändringar har Trip meddelat tydligt via mail, i appen samt ringt på mobil(!). Fick ett samtal från robot som meddelade ändring i avgångstider.

Allting har fungerat väldigt bra generellt.

* Hotell i Kina (otroligt stort utbud, självklart -- gått bra med avbokningar)
* Flyg från kinesiska bolag (bättre pris än på bolagets websida).
* Tåg i Kina (fungerade bra men jag lyckades ibland säkra bättre biljetter själv i 12306-appen. Fick tillbaka pengar minus serviceavgift på tågsom blev inställt)

Har inte haft något skarpt problem under en resa men om mina kontakter med deras kundtjänst i övrigt är något att gå på så har jag mycket hellre kontakt med Trips kundtjänst under IRROPS än kundtjänsten hos ett kinesiskt flygbolag.

Trip går att chatta med på engelska och dom jag pratat med har varit helt okej.

Vid schemaändringar har Trip meddelat tydligt via mail, i appen samt ringt på mobil(!). Fick ett samtal från robot som meddelade ändring i avgångstider.
Detta låter lovande. Kommer nog fortsätta boka inom Asien via trio så får vi se vad som händer. De hotell jag bokat verkar ge liknande kickback som hotels.com men i coins som kan användas mer flexibelt så det är ju också ett plus.

• Gilla
Reactions: hco
Skulle endast använda dom för bokningar som involverar Kina, där de tillochmed ibland erbjuder bättre villkor och kundsupport än om du försökte gå direkt via flygbolagen.

Men annars? Njae, känner att det finns andra alternativ som Agoda/Hotels som löser boende bättre.

• Gilla
Reactions: hco
De hotell jag bokat verkar ge liknande kickback som hotels.com men i coins som kan användas mer flexibelt så det är ju också ett plus
Att gå genom TopCashBack ger ännu mer kickback på toppen. För mig ofta mer än deras egna coins men coins-kickback varierar stort. (Kolla dock att priset inte ökar.... fått mig har det varit olika utfall).
Skulle endast använda dom för bokningar som involverar Kina,
Håller med! Om det inte är så att priset är bättre på Trip jämfört med Booking/Agoda etc.

Har ett gäng bokningar hos Trip för min kommande resa till Kina. Både flyg och flygplatstransfers.
Flygpriserna var väldigt mycket mer fördelaktiga än hos respektive flygbolag (Air China och Xiamen Air i detta fall).
Inte omöjligt det även blir någon hotellbokning hos dom.

Trip är nog den bästa resebyrå man kan få. Är själv diamant medlem hos dom och man får gratis lounge, e-sim, transfer upgrade. Oftast det billigast alternativ för hotell. Galet rea och de har promotion varje månad.

Jag skulle boka en helg i Macau på Conrad igår, I Hilton appen kostade det 8800 MOP för två nätter på Trip com kostade det 6150 MOP, jag mailade hotellet direkt och sa att jag ser bäst pris på Trip com men jag bokar gärna direkt via dom (old-school way via mail). De kunde inte erbjuda bättre än 6900 MOP för två nätter, så det blev Trip com där jag svarade på mailet att jag bokat via Trip och dom lät så glada och nöjda så med min bokning.

Det är något typ av fel hos hotellen hur de opererar när de får chansen att få en bokning direkt, men bränner den. Det är inte direkt första gången detta händer heller. Håller med andras kommentarer att för Kina är Trip otroligt bra, men jag tror de blir bättre och bättre för hela Asien faktiskt. Det är intressant bolag jag har tidigare varit aktieägare men inte just för tillfället. Aktien har faktiskt inte gått så bra, om man jämför med Booking tex.

Skulle endast använda dom för bokningar som involverar Kina, där de tillochmed ibland erbjuder bättre villkor och kundsupport än om du försökte gå direkt via flygbolagen.
Du får gärna utveckla varför enbart bokningar som involverar Kina, båda de jag nämnde är ju inte per definition från Kina, OZ (Asiana, Sydkorea) BR (EVA, Taiwan). Tänker att Asien generellt är aktuellt, eller?
Det bolag jag åkt med som haft absolut sämst IT är ju MU (China Eastern) och nästa gång jag åker med dom kommer jag definitivt testa att boka via Trip.com

Hittar inget bra exempel just nu men har även fått upp trip.com via google flights med mycket lägre pris på SAS några tillfällen, vet ju såklart inte om det hade gått att boka men vore ändå lite intressant att veta hur det funkar i andra delar av världen.

Jag skulle boka en helg i Macau på Conrad igår, I Hilton appen kostade det 8800 MOP för två nätter på Trip com kostade det 6150 MOP, jag mailade hotellet direkt och sa att jag ser bäst pris på Trip com men jag bokar gärna direkt via dom (old-school way via mail). De kunde inte erbjuda bättre än 6900 MOP för två nätter, så det blev Trip com där jag svarade på mailet att jag bokat via Trip och dom lät så glada och nöjda så med min bokning.

Det är något typ av fel hos hotellen hur de opererar när de får chansen att få en bokning direkt, men bränner den. Det är inte direkt första gången detta händer heller. Håller med andras kommentarer att för Kina är Trip otroligt bra, men jag tror de blir bättre och bättre för hela Asien faktiskt. Det är intressant bolag jag har tidigare varit aktieägare men inte just för tillfället. Aktien har faktiskt inte gått så bra, om man jämför med Booking tex.
Min kollega envisas med att vi ska bo på olika Asiatiska hotell eller enskilda (det är hursomhelst varumärken jag inte känner till) och här är det ofta slutsålt eller mycket dyrare på hotels.com lite därför jag kommit in på Trip.

Men för just Hilton så kan jag tipsa om att använda pris matchningen som ger matchat pris och ytterligare -25%, kan bekräfta att de godtar trip.com som matchnings-sida.
Det kan dock vara lite svajigt att skicka in förfrågan så vill man vara säker på att det går igenom innan priser justeras så rekommenderar jag att ringa in.

Du får gärna utveckla varför enbart bokningar som involverar Kina, båda de jag nämnde är ju inte per definition från Kina, OZ (Asiana, Sydkorea) BR (EVA, Taiwan). Tänker att Asien generellt är aktuellt, eller?
Det bolag jag åkt med som haft absolut sämst IT är ju MU (China Eastern) och nästa gång jag åker med dom kommer jag definitivt testa att boka via Trip.com

Hittar inget bra exempel just nu men har även fått upp trip.com via google flights med mycket lägre pris på SAS några tillfällen, vet ju såklart inte om det hade gått att boka men vore ändå lite intressant att veta hur det funkar i andra delar av världen.

Min kollega envisas med att vi ska bo på olika Asiatiska hotell eller enskilda (det är hursomhelst varumärken jag inte känner till) och här är det ofta slutsålt eller mycket dyrare på hotels.com lite därför jag kommit in på Trip.

Men för just Hilton så kan jag tipsa om att använda pris matchningen som ger matchat pris och ytterligare -25%, kan bekräfta att de godtar trip.com som matchnings-sida.
Det kan dock vara lite svajigt att skicka in förfrågan så vill man vara säker på att det går igenom innan priser justeras så rekommenderar jag att ringa in.

Bra tips, men vilken äcklig process på deras hemsida att få till en pris matchning. Dom vill att jag antingen har en bokning via Hilton redan (men så funkar det ju inte normalt utan man vill ju säkra upp bästa pris, så jag har ju bokat via Trip.com nu, så då ska jag fylla i ett forumulär ifrån helvettet för att få min prismatch. Kanske tar och gör det bara på pin tji för att testa.

Toppen