Senaste nytt

Använder du Travel Advisor?

lucasd

Medlem
Hej!

Jag har sedan årsskiftet börjat använda en travel advisor när jag reser för att boka hotell för att få extra förmåner, har märkt att det oftast är samma priser som när man bokar direkt.

Framförallt har jag bokat hos Hilton och Marriott med deras program Hilton for Luxury, Marriott Luminous och Marriott STARS - detta då jag har status hos båda kedjorna. Det funkar på de flesta lyxhotellen, tänk typ Conrad, Waldorf Astoria för Hilton och Luxury Collection, Ritz och St Regis för Marriott. Det finns även liknande program för Hyatt, IHG osv. Kan liknas lite vid AMEX FHR men bokningen blir som en direktbokning istället, vilket kan ha sina fördelar.

Generellt verkar det ge:
- Property credit (ofta 100USD)
- Upgrade (större chans till ännu bättre uppgradering om man har status också tydligen)
- Frukost för två
- Welcome Amenity (denna är ganska vanlig på dessa typer av hotell ändå)

Vad jag märkt med hjälp av detta är att jag är markerad som "high priority" i systemet, har blivit uppgraderad till sviter hos Marriott fler gånger nu än tidigare och fått extrem attention och försök till recovery på ett Marriott som knappt funkade alls. Även lyckats checka in vid 7 på morgonen utan extra kostnad på två WA osv.

Min fråga blir alltså, använder du detta eller inte? Eller var det som för mig, att du inte hört om detta tidigare? Varför är det inte större än vad det är?

Nej, jag är inte en travel advisor själv men är nöjd med min.

Nja. Har bara gjort det en gång, för ungefär ett år sen, när jag skulle bo på Sofitel SO/ i Bangkok. Jag var väldigt nöjd med upplevelsen (fick bra pris, bra flexibilitet i bokningen, och 100 USD credit - är redan Platinum, så märkte inte av någon extra uppgradering eller liknande).
Så jag skulle nog kolla erbjudandena igen vid liknande resor, men jag bor dock sällan på tillräckligt lyxiga hotell för att de ska inkluderas i deras utbud.

Min fråga blir alltså, använder du detta eller inte? Eller var det som för mig, att du inte hört om detta tidigare? Varför är det inte större än vad det är?
Jag kikar alltid på
Poängrate (köpa poäng), corporate rate (revenue) och vad det kostar via enTravel Advisor.

När det är väldigt lika så väljer jag gärna travel advisor eftersom att man får en (upplevd) högre prioritet) samt att jag gillar den personliga service som erbjuds. Har använt travel advisor ett antal gånger, och kommer fortsätta att göra det när jag bor på bättre ställen.

I mitt fall, likt många andra här på BC, använder jag lyxresantravels.com. Damon som driver det är bra, snabb och riktigt trevlig.

Här finns en gammal tråd om just Lyxresan:

Toppen