Senaste nytt

Antal flygningar för status

Johan77

Ny medlem
Hej,

Jag är i gränslandet för att nå guld (45 flights) innan min period går ut 31/3. Eventuellt kan jag behöva boka en resa med några legs för att nå gränsen och blev osäker vilka bolag som räknas till antal legs? Tänker framförallt på de som opereras av andra såsom CityJet och Braathens Regional Airways. Finns det någon officiell lista?

Tack!

Hej,

Jag är i gränslandet för att nå guld (45 flights) innan min period går ut 31/3. Eventuellt kan jag behöva boka en resa med några legs för att nå gränsen och blev osäker vilka bolag som räknas till antal legs? Tänker framförallt på de som opereras av andra såsom CityJet och Braathens Regional Airways. Finns det någon officiell lista?

Tack!
CityJet och Braathens räknas.

Ikke helt korrekt. SAS har en rekke regulære flights i SK4000 serien.
Det finns även vissa flyg i SK6000-serien som är kvalificerande flyg för status och poäng och det är när SK6000-serien används då SAS sätter in extraflyg vid hög efterfrågan, som t.ex. nu på lördag finns SK6071 och SK6023 från Stockholm till Milano. Det som komplicerar det hela är att det också finns flyg i SK6000-serien som inte kvalificerar för status och poäng, som t.ex. SK6157 som är codeshare med Icelandair mellan Stockholm och Reykjavik.

Last edited:
För att komplicera det hela ytterligare kan man tjäna poäng på vissa flyg i SK8000-serien. T.ex. är SK8901 codeshare med TAP Air Portugal mellan Stockholm och Lissabon och TAP är åter en partner i Eurobonus sedan i somras. Just det exemplet får man dock bara bonuspoäng för, d.v.s. inga nivåpoäng, och det är inte en kvalificerande flygning för status men det visar på att det är svårt att hitta formler för vilka flygnummer som inte ger poäng även om 7000- och 9000-serien alltid verkar undantagna i dagsläget.

Toppen