Senaste nytt

ANTA ATT kreditkortsbolagen inte längre får dela ut poäng till flygbonusprogram...

Har själv varit lite fundersam över vad som verkar vara enorma poängberg hos EB medlemmar. Först skulle *A dammsugas på resor i F och sedan fanns det ändå poäng kvar till en bokningsfest 1 september - verkar det som.

Jag antar att det är värvningar och företagsspend som bygger upp bergen? Jag som någon sorts flygintresserad medel-svensson kan iaf inte bygga något poäng-berg och fick prioritera. Valde att behålla EB poäng över 1/9 i hopp om att bokningshetsen skulle minska.

Mina mönster skulle inte ändras jättemycket. Troligen skulle jag ha status i färre allianser och kanske kompensera det med något medlemskap i lounge-system. Jag gillar flypremium, och skulle sakna det. Rent tekniskt skulle den förmånen finnas kvar även i scenariot att flygpoäng inte genereras av kortet, fast svårare att uppnå.
Men om resultatet av slut på kreditkortspoäng vore att det blir mer platser tillgängliga för medlemmar som reser ihop sina poäng så ser jag det som en förbättring.

Jag har på sätt och viss fått uppleva detta genom att bli portad av SEB Kort AB och Resurs Bank pga för mycket manufactured spending. Förr kunde jag åka på fler bonusresor i businessclass, men nu har jag fått ersätta dem med revenue-biljetter i billigaste ekonomiklass.

Handlarna betalar allt högre kortavgifter och kontanter minskar dramatiskt så alternativen försvinner. Handlarna villl inte heller bjuda på detta utan ökar priserna...
Har man inte i EU lagt en cap på kortavgifterna? Vilket är orsaken till att vi har så mycket blygsammare fördelar än vad man kan ha i USA.

På mitt jobb får man varken åka business eller lägga till sitt privata bonusprogram till bokningen. Kul för er som fortfarande får det i dessa åtstramningarnas tid.

Jag får nästan alla mina poäng via kreditkort och andra deals/kampanjer, nästan inget från betalda flygningar. Flyger uteslutande privat på semester. För egen del reste jag ungefär lika ofta innan jag fastnade i poängträsket, men i ekonomi eller ibland premium ekonomi istället för Business. Och eftersom totalbudgeten för semester är ungefär detsamma, så har de pengar jag sparat på flyg gått till bättre hotell/restauranger/upplevelser när jag väl är på resmålet. För mig (säger inte att jag nödvändigtvis är representativ för befolkningen i helhet) har inte möjligheten till bonusresande med grund i kreditkortspoäng på något vis förändrat mitt klimatavtryck utan endast kvalitén på resan för mig.

Flyger till viss del i jobbet och även privat på betalda biljetter, men hade inte varit tillräckligt för dra in de poäng som krävs de resor jag gjort i C på long-haul.
Kreditkorten och alla möjligheter via partners (portalen, shoppen, everyday) har gett rejäl boost samt möjlighet till 2-4-1 vouchers. Värvningar har jag nog inte gjort sedan innan pandemin (värvat de av mina vänner som var något intresserade - flera har jag sedan hjälpt att boka något riktigt bra, så de blev nöjda även om de var ganska skeptiska i början). Känns som att med senaste AmEx-kampanjen att marknaden är mättad, när man erbjuder så pass stora bonusar.

Upplever det som att hetsen gällande EB-poäng blev total när fb-gruppen öppnade, med tveksamma värvningsmetoder och missledande utlovade möjligheter till bounsresor.

Jag skulle shoppa mindre och det skulle ge ett kraftigt avtryck på Sveriges BNP, vilket i sin tur skulle vara förödande för svensk ekonomi.
Alltså är detta väldigt hypotetiskt, men jag skulle nog skrapa ihop en business trip för två vart 5:e år på mina flygningar….om jag anstränger mig.

Toppen