Senaste nytt

Ansvarsfråga när handbagage ramlar ner på resenär vid flygning

pljung

Medlem
Hej,
Hade en lite olycklig upplevelse när jag reste med flyg sist. En annan resenär öppnade bagageutrymmet ovanför mig varav en handväska ramlade ner och träffade mina glasögon, som nu måste ersättas med nya. Ska tilläggas att det var flygbolagets kabinpersonal som la upp handväskan i den redan fulla hyllan, så var nog mer eller mindre oundvikligt att något skulle ramla ner när den öppnades nästa gång.
Kabinpersonalen menar att det inte är deras ansvar, men vad gäller egentligen? Någon annan som varit med om liknande, och i så fall vem blev ansvarig för händelsen?
 
  • Wow
Reactions: Gus

jsn

Medlem
Kontakta bolaget, förklara vad som hänt och fråga hur de ser på händelsen och ev ansvar.
Men jag är rädd att sådant får gå på skit-händer-kontot och ta det på drulleförsäkringen :( Även om det funnes tydliga regler om ansvarsfördelning så kommer det krävas en större arbetsinsats att driva ett sådant mål och leda i bevis vem som gjort vad.
 

intuition

Medlem
Jag har inget svar, men har funderat kring ansvaret redan tidigare.

Jag var väldigt nära att få en väska i huvudet en gång och insåg då att man skulle kunna skadas ganska allvarligt. Tänker spontant att det är den som öppnar luckan och/eller oförsiktigt drar i väskor som har ett ansvar för skador.
Men jag tänker också att det finns något sorts inbyggt problem i designen, att man förvarar något som väger 10kg eller mer rakt ovanför någons oskyddade huvud och nacke.
 

Hachans

Medlem
Jag har inget svar, men har funderat kring ansvaret redan tidigare.

Jag var väldigt nära att få en väska i huvudet en gång och insåg då att man skulle kunna skadas ganska allvarligt. Tänker spontant att det är den som öppnar luckan och/eller oförsiktigt drar i väskor som har ett ansvar för skador.
Men jag tänker också att det finns något sorts inbyggt problem i designen, att man förvarar något som väger 10kg eller mer rakt ovanför någons oskyddade huvud och nacke.

Detta är ju poängen med att de alltid tjatar om att vara försiktiga med att öppna för att föremål kan ha flyttat på sig under flighten. Och en stor anledning till att flygbolagen har viktgräns på objekt i hyllorna (utöver maxkapaciteten på hyllorna i sig).

Men olyckor händer och ibland är det flera olika faktorer som samspelar. En stressad kabinpersonal som lägger upp ett föremål som kanske egentligen inte fick plats. En trött resenär som öppnar luckan utan att tänka sig för.

Nu är ju inte ett samhälle som är lika intresserat av att processa som amerikanska så det är inte alltid ett måste att fastställa skuld och ansvar. Olyckor händer. Det är därför vi har allriskförsäkringar. Du hade ingen skuld i det och det är det som försäkringsbolaget bryr sig om.
 

Hafermann

Medlem
Rättsligt är det väl närmst Montrealkonventionen som stadgar om ansvar. Men har för mig att det gäller när flygbolaget har tagit hand om bagaget airside, rent juridiskt. Det vill säga mottagit bagaget vid incheckning eller efter bagdrop. Har inget minne att det berör skador på gods som passageraren ”har i sin hand”.

Du kan säkert driva ett case. Utgången känns dock osäker, och kostnaden lär överstiga självrisken i din försäkring.

Jag hade börjat med att ödmjukt ställa frågan till flygbolaget, därefter gått vidare till ditt försäkringsbolag.
 
Toppen