Senaste nytt

Anslutning på Newark (EWR) med två separata biljetter?

Hej, jag sitter med samma tankar fast tvärt om. Skall flyga 15:45 från Newark till Köpenhamn och funderar på att ta flyg måndag från Orlando som ankommer EWR 11:20 på förmiddagen. dvs 4 timmar på oss och eftersom vi inte skall på immigration då vi skall åt andra hållet borde väl denna vara rätt säker?
 

Dr. Miles

Expert
Hej, jag sitter med samma tankar fast tvärt om. Skall flyga 15:45 från Newark till Köpenhamn och funderar på att ta flyg måndag från Orlando som ankommer EWR 11:20 på förmiddagen. dvs 4 timmar på oss och eftersom vi inte skall på immigration då vi skall åt andra hållet borde väl denna vara rätt säker?
Om du planerar att resa med två separata biljetter, rekommenderar jag dig @fcx s råd ovan. Annars tar du kalkylerad risk.
 

fcx

Medlem
Hej, jag sitter med samma tankar fast tvärt om. Skall flyga 15:45 från Newark till Köpenhamn och funderar på att ta flyg måndag från Orlando som ankommer EWR 11:20 på förmiddagen. dvs 4 timmar på oss och eftersom vi inte skall på immigration då vi skall åt andra hållet borde väl denna vara rätt säker?

Du ska byta terminal och gå genom ny säkerhetskontroll. Dessutom hämta ut och checka in bagage igen. På fyra timmar hinner man det, men inrikesflyget är oberäkneligt. Flera timmars försening är inte alls omöjligt, speciellt som både Orlando och Newark kan råka ut för väderberoende förseningar (beroende på årstid antingen snö eller orkan) som stänger hela flygplatsen, eller situationer som gör att just din avgång blir sen eller tidtabellsförändringar.

Att bli sittande i USA och behöva köpa ny biljett till Europa med avgång samma dag riskerar att bli dyrt. Det är en kalkylerad risk man tar, precis som att köra hyrbil utan försäkring.
 
Ok då skiter vi i det och tar en natt i New york. Har med småbarn också, inte så kul att bli strandad där då såklart
Om du checkar bagage hela vägen så finns det en shortcut som gör att du kan stanna airside och ta busstransfer från en "gömd" gate brevid gate 73 (tror jag, ska kolla upp) från inrikes till utrikes. Jag gjorde det i maj när jag flög med United från SFO till EWR. Från landning till boarding med SAS mot CPH tog det mindre än 30 minuter. Tror att buss-gaten ligger jämte gate 73 (kolla med crew) och den kör sedan direkt till utrikes. Om det är terminal B till C eller tvärtom minns jag inte. Har skrivit om det i ett tidigare inlägg i somras. MEN detta hjälper såklart inte om du är några timmar sen in till EWR, se det som en genväg som du kan använda för att slippa gå landside, åka tåg och ny security.

Edit: Bytet var från terminal B till C, och jag vill minnas att bussen går från gate som ligger bakom en dörr brevid gate 73. Som sagt, kolla med crew, de bör veta.
 
Last edited:
Hej!

Har bokat flight en dag tidigare nu. Så får 32 timmar i New york. Tog hotell på Manhattan så får vi en kväll i New York vilket kan vara trevligt även om det är Februari
 

agehall

Medlem
Om du checkar bagage hela vägen så finns det en shortcut som gör att du kan stanna airside och ta busstransfer från en "gömd" gate brevid gate 73 (tror jag, ska kolla upp) från inrikes till utrikes. Jag gjorde det i maj när jag flög med United från SFO till EWR. Från landning till boarding med SAS mot CPH tog det mindre än 30 minuter. Tror att buss-gaten ligger jämte gate 73 (kolla med crew) och den kör sedan direkt till utrikes. Om det är terminal B till C eller tvärtom minns jag inte. Har skrivit om det i ett tidigare inlägg i somras. MEN detta hjälper såklart inte om du är några timmar sen in till EWR, se det som en genväg som du kan använda för att slippa gå landside, åka tåg och ny security.

Men det är inte alls säkert att det fungerar ifall man har två separata biljetter - då har man ingen som helst rätt att få bagaget incheckat hela vägen. Det kan gå, men vad gör du när du när någon bestämmer sig för att följa reglerna och vägrar checka in det hela vägen?
 
Men det är inte alls säkert att det fungerar ifall man har två separata biljetter - då har man ingen som helst rätt att få bagaget incheckat hela vägen. Det kan gå, men vad gör du när du när någon bestämmer sig för att följa reglerna och vägrar checka in det hela vägen?
Visst är det så, förutsätter biljett som möjliggör bagage till slutdestination och boardingkort hela vägen. Se det som ett tips att spara mycket tid vid terminalbyte inrikes/utrikes. Ska använda tricket igen vid en resa Austin-EWR-CPH till våren.
 

mjulven

Medlem
Håller med föregående talare att om man har separata biljetter bör man ha minst en dag mellan flygen. Jag har 3 gånger gjort liknande byten med 3 timmars marginal. Ena gången funkade det smidigt utan förseningar, de två andra gångerna räddades jag av att den andra flighten blivit senarelaggd och jag reste utan incheckat bagage.
 
Toppen