Senaste nytt

Ansök om SAS Amex Elite - få 60 000 poäng!

Finns det någon viss tidpunkt på året då det är bättre eller sämre att byta till Elite från ett statuspoäng-perspektiv? Är den alltid bunden till årsskiftet precis som 2-för-1?
Statuspoängen brukar ramla in strax efter att du blir godkänd och kommer sedan vid ungefär samma datum nästa år. När det är optimalt att skaffa beror på hur ditt eurobonusår ligger
 

M.K

Medlem
Ja, nu med 12månaders lock-up hade jag vid behov valt att skaffa Elite optimalt efter mitt medlemsår hos EB.
 

Maxxan

Medlem
Statuspoängen brukar ramla in strax efter att du blir godkänd och kommer sedan vid ungefär samma datum nästa år. När det är optimalt att skaffa beror på hur ditt eurobonusår ligger
Min kvalificeringstid är 1 juli 2023 - 30 juni 2024. Innebär det att det är riktigt taskig tidpunkt att byta till Elite sista mars? Att man får statuspoängen i 3 månader och sen försvinner de i 9 månader.

Går det att be Amex vänta med första leveransen av statuspoäng, alternativt be SAS att justera Eurobonusåret?
 

M.K

Medlem
Svaret är NEJ och NEJ och det spelar ingen roll när du får det under året om du redan är EBG. Jag tänkte mer på att optimera 2x20k pga lock up kravet nu.
 

TP12

Medlem
Min kvalificeringstid är 1 juli 2023 - 30 juni 2024. Innebär det att det är riktigt taskig tidpunkt att byta till Elite sista mars? Att man får statuspoängen i 3 månader och sen försvinner de i 9 månader.

Går det att be Amex vänta med första leveransen av statuspoäng, alternativt be SAS att justera Eurobonusåret?
Beror på om du redan är EBG (eller blir EBG innan 30 juni om du får poängen nu). Är du redan EBG så spelar det ingen roll.
 

Maxxan

Medlem
Beror på om du redan är EBG (eller blir EBG innan 30 juni om du får poängen nu). Är du redan EBG så spelar det ingen roll.
Jag är inte EBG men det är också osannolikt att jag blir det i år. EB Silver är väl relativt ointressant jämfört med t.ex. Finnairs silver där man får priority boarding och fast track?
 

B79

Medlem
Finns det någon viss tidpunkt på året då det är bättre eller sämre att byta till Elite från ett statuspoäng-perspektiv? Är den alltid bunden till årsskiftet precis som 2-för-1?
Vad man vill undvika är att byta till Elite runt slutet av sin kvalificeringsperiod, eftersom då kan man inte vara säkert på vilket intjäningår statuspoängen kommer att hamna i.
Statuspoängen kommer in efter du byter till Elite, och sedan ungefär samma period åren efter, men ingen vet exakt vilken dag det blir.

Så om din kvalificeringsperiod är 1 juli 2023 - 30 juni 2024, jag skulle inte byta i juni (och speciellt inte i andra halvan juni).
Men ingen problem med att byta i mars eller april.
 

Mr Planning

Medlem
Vad gäller ifall förmåner försvinner PGA SAS lämnar Star Alliance, hur kommer kunderna krediteras då Amex?



"Notera: Om du väljer att avsluta eller nedgradera ditt medlemskap inom 12 månader från avtalets ingående kommer ditt konto att debiteras med värdet för din mottagna välkomstbonus enligt SAS prislista, dock högst resterande andel av första årets medlemsavgift. Gäller både extrapoäng och statusgrundande poäng."
 
Toppen