Senaste nytt

Annan summa på kvittot än vad man har betalat för flygbiljetten, erfarenheter?

Jag tycker mig minnas att jag fick ett kvitto som inte stämde med vad jag faktiskt hade betalt en gång, men då snackar vi att kvittot var på kanske dubbla summan, inte i den där klassen.
Det var inrikes i Japan, med största sannolikhet nån av ANAs tabiwari fares. Så... Som sagt, kanske nåt bokföringstekniskt som är poppis just där?

Kan det vara att säljaren får provision och därför skriver felaktigt på kvittot? Om provision mäts på kvittot och bokföring sköts från bokningssystemet kanske det kan fungera.? Fast rimligtvis borde det väl vara tvärtom.

Förr i tiden kommer jag ihåg att de flesta bolag från USA hade ett pris på kvittot och ett på biljetten. Minns särskilt när TWA flög från ARN ( ja dom har faktiskt gjort detta under något år) då betalade man ca 17000 för en biljett i C, man blev uppgraderad till F. På biljetten stod detta pris och på kvittot den faktiska kostnaden som då var runt 9000 SEK. När jag frågade om detta fick jag till svar att dom var tvungna att utåt visa att dom följde den överenskomna IATA tariffen, därav ett fejkat belopp på biljetten. Men det var då det.

I halvfemserne (papirbilletter) fik jeg altid langt højere pris på billetten end det jeg de facto betalte. Jeg husker en enkeltbillet fra DAR-CPH med AF som jeg fik tre gange billigere end både kvittering og billet anførte. Men en payment slip (kassebon) vil normalt afsløre det rigtige beløb.

När jag gjorde en bokning via American Airlines svenska webbsajt betalade jag 9 593 SEK. När jag sedan loggade in via den amerikanska sajten för att välja plats/lägga in min rullstol i bokningen stod det att jag betalat 9 593 USD. Blev lite orolig där ett tag att jag råkat, utan att ens veta det själv, boka typ Cathay Pacific First Class från Stockholm till St Maarten via Asien. När jag några dagar senare kikade på kontoutdraget stod summan i SEK. Pjuh! :rolleyes:

Toppen