Senaste nytt

Ankomst Heathrow med SAS flyga vidare från Terminal 2 B

Per N

Medlem
Hur är det när man ankommer Heathrow med SAS (från ARN) och ska flyga vidare från T2B, behöver man passera igenom ny security eller passkontroll då? Jag ser att SK525 varit sen till LHR senaste dagarna så jag tänkte vara lite förberedd på hur lång tid det tar att ta sig till T2B efter ankomst.

Hur är det när man ankommer Heathrow med SAS (från ARN) och ska flyga vidare från T2B, behöver man passera igenom ny security eller passkontroll då? Jag ser att SK525 varit sen till LHR senaste dagarna så jag tänkte vara lite förberedd på hur lång tid det tar att ta sig till T2B efter ankomst.
Ja, det är ny security men ingen passkontroll (om du inte ska vidare inrikes).

Här har du en video som visar hur det såg ut för några månader sedan:
Den som filmat kom till T2B så det är en lång promenad därifrån (som du slipper) till transfer security. Flöden för ankommande och avgående passagerare hålls helt åtskilda på alla Heathrow-terminaler, så alla ankommande på T2 (både T2A och T2B) leds till samma ställe, där man sedan får välja att ta sig in i UK, byta inom terminalen, eller byta till annan terminal.

Anlände med sk531 igår. Nu går jag snabbt men då tog det kanske 5-10 minuter från planet till 2b genom en säkerhetskontroll och kontroll av boarding pass men det var inte några köer.

Lånar tråden lite, behöver man alltså igenom dubbla säkerhetskontroller om jag flyger med SAS (incheckning T2) men vill besöka någon av loungerna i T2B? Eller gäller ny säkerhetskontroll mellan T2 och T2B bara för transit?

Datapunkt från idag när jag anlände med SK805 från Oslo. Två personer före mig till säkerhetskontroll där förmodligen UK:s grinigaste kontrollant tog emot och sen tre personer före till kontrollen för boarding pass vidare från London.
I Singapores lounge max 15 minuter efter avstigning. För övrigt väldigt lugnt på T2B.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Toppen