Senaste nytt

Anko ny VD för Air Canada (?)

Jag läste någonstans att det även spekuleras i att AFKLM vd, Ben Smith, kan vara aktuell.

Bara för att Anko seglat upp som någon form av toppkandidat så behöver han ju inte tacka "ja".

Eller så kan han ju villkora sitt "ja", och säga att han vill tillträda om 12 månader. Om han anses vara den rätte så är det ju inte omöjligt att man går med på det och tar in en gammal trotjänare från nuvarande ledning som interims-VD.

MEN om detta är en uns sanning i så förklarar det varför presskonferensen hölls häromdagen, innan andra saker som vi efterfrågat är klart (ägarbyte, finansiering etc). Anko är "klar" med sin del av jobbet med SAS.

Jag saknar *A. KLM och Amsterdams lounger suger verkligen jämfört med LH o company.
Jag håller verkligen med. Visst är Delta och Virgin bättre än United och Turkish och det är kul att kunna ta sig till Karibien smidigare men för jobbresor har jag fortsatt med LH gruppen till stor del. Mycket på grund av pris men också för att slippa CDG.

Gränsfall. Jag ser Ankos karriär i SAS som den som kommer in och gör om bolaget (med hårda nypor) och har en vision framåt. Sen tar man steg för att satsa och växa och transformera butiken. Sen ser man att nya strategin har effekt (i mer än bara något kvartal), intäkterna ökar, passagerarna strömmar till, verksamheten fungerar och det finns stabilitet. Till slut säger man "mission accomplished", och lämnar över styret till någon mindre visionär VD som fokuserar på att förvalta snarare än att utveckla.

Jag upplever inte att SAS är redo att gå från ett transformativt stadium till ett förvaltande stadium än. Nu har man säkrat finanserna, man har köpt in nya flygplan, man är inte i krig med personalen, och man har gått in i Skyteam. Men kvarstår att få på plats CPH som en naturlig hubb i Europa, kvarstår att dra upp linjerna för att sysselsätta alla plan man köpt in, kvarstår vidare integration med Skyteam (inklusive JV) och kvarstår att reda ut eventuella frågetecken i ägarrelationen. Jag tror inte att det är på plats inom 6 månader, hellre 12-18, och då finns det säkert något annat flygbolag som söker ny VD?

Finns personer i branschen med intressant karriär
t.ex. Willie Walsh
BA->IAG->IATA->INDIGO

Toppen