Senaste nytt

Angående diskussion om överfulla lounger och för många guldkortshavare

Pop-up Loungen upplevde jag som tommare än vanliga Business Loungen, men jag skulle uppskatta om de flyttade över dryckerna från Gold Lounge dit, som just nu endast finns i Business Lounge.

Enligt Dr.Miles så har pop-up loungen inte varit överfull på mornar (framgår dock inte om det är vardag eller helgdag). Vill man slippa att det är överfullt så har man åtminstone ett val att välja en annan lounge som kanske är mindre befolkad även om den ligger lite längre ifrån den gate man ska flyga ifrån.
Jag ska förbi Arlanda imorgon så jag själv får uppleva hur fullt det är i loungen, ska bli spännande.

Pop-up-loungen har inte samma utbud som den "vanliga" business-loungen, sparsamt med el-uttag, wifi är instabilt, för lite personal som plockar disk och fyller på i buffén etc.

På två timmar kunde man inte skaffa fram vitt vin...

Enligt Dr.Miles så har pop-up loungen inte varit överfull på mornar (framgår dock inte om det är vardag eller helgdag).
Det var på måndagar.
för lite personal som plockar disk och fyller på i buffén etc.
Under morgontider (som jag antar att de har flest besökare) hade de inga problem att plocka undan disk och fylla på (obefintliga) buffén i SAS Pop up loungen.

Du menar renoverar samtidigt som man välkomnar EBS (ingen ny företeelse). Loungen behövde renoveras och IMHO anser jag att man valt den bästa tidpunkten på året för att göra det om man vill minimera störningarna. Utöver det har man under renoveringen öppnat en pop-up lounge så jag har svårt att se hur SAS kunde skött detta bättre.

Instämmer!

Jag tycker också att SAS har skött detta bra. För mig som är ute i god tid till flygplatsen och har hyfsat god kondition är det inga problem att prommenera till pop-up som jag absolut inte vill påstå ligger åt h-vette. På samma sätt föredrar jag en promenad tillbaka från B-gates på LHR Q T2 efter ett besök i någon av loungerna där till förmån för den överbefolkade Senator-delen av Lufthansaloungen. :)

EBS har tillgång till lounge under sommar- och juletid och det finns ingen anledning till att strypa den möjligheten bara för att Guld-loungen renoveras.

Kanske hade man möjligvis kunnat dedikera business-/SAS plus-loungen till EBD/EBG/*A Gold och hänvisa övriga till pop-up?

Och är det så jäkla jobbigt för vissa att samsas med medresenärers barn, flip-flop och omedvetna EBS:are (dvs. medmänniskor) är det ju knappats tvingande att behöva besöka loungen...?! ;)

Pop-up-loungen har inte samma utbud som den "vanliga" business-loungen, sparsamt med el-uttag, wifi är instabilt, för lite personal som plockar disk och fyller på i buffén etc.

På två timmar kunde man inte skaffa fram vitt vin...

Gällande el-uttag håller jag helt med. Det borde inte vara svårt att utöka antalet tycker jag.

Last edited:
Barn och barnfamiljer är väl inget problem om föräldrarna tar ansvar, inte kräver företräde, inte kräver förändringar i serviceupplägget, försöker ändra seating pga att man inte hann checka in online etc.
Flygbolaget själva erbjuder prioriterad handling av barn (och barnfamilj).
Priority boarding, man får plats vid bulkhead (ej nödutgång), barnmat serveras ofta före vanlig servering osv.
På vissa flygplatser finns det Fast track för barnfamilj (t ex Hamburg, Auckland).

Testat pop-up och business-loungen idag mellan 10 och 12. Den förstnämnda nästan helt tom och med goda trekantsmackor, ostar, snacks etc. Den sistnämnda ganska så full och med mycket barnfamiljer men inte alls speciellt stökigt eller jobbigt. Lax och potatissallad till lunch.
Bättre städat i business-loungen trots mängden folk. Märkligt att fler inte besöker pop-up.

Flyger från F-piren idag men har över tre timmar på ARN pga orsak.

@Dr. Miles - fy f-n vad trångt det ser ut att vara på den där bussen. Jag föredrar att ha en tom rad både framför och bakom mig för att inte känna att andra tränger sig på! :)
Off topic svar:
Apropå seating på bussen, Sydamerikaner (i synnerhet Indigena) tenderar att vilja sitta främre del av bussen även om bakre del av bussen är helt tom.

Off topic svar:
Apropå seating på bussen, Sydamerikaner (i synnerhet Indigena) tenderar att vilja sitta främre del av bussen även om bakre del av bussen är helt tom.

Meanwhile in India
harplus1.jpg

Tror nog att besvikelsen kring överfulla lounger mer grundar sig i den demokratisering som har skett över SAS Loungerna på senare år. Hela finessen med medvetet resande är ju att kunna utnyttja tips och knep som normala människor inte har en susning om, exempelvis tillgång till lounger eller att flyga First Class på poäng. Nu när SAS mer eller mindre gör loungen "folklig" så försvinner en stor del av exklusiviteten, därav besvikelsen hos många. Man har med andra ord minskat gapet från den kommunicerade produkten dvs en exklusiv tillflyktsort, den faktiskt produkten: ett glorifierat väntrum.

Toppen