Senaste nytt

Angående diskussion om överfulla lounger och för många guldkortshavare

Problemet här är väl att om man vistas i en full lounge (i skandinaviskt mått @Dr. Miles ) så börjar flera av medlemmarna här i sina tankar börja kritisera andras rätt till inträde i loungen. Många härinne tror att de är den viktigaste personen i loungen och att man är den enda som har egentligen rättfärdig access. Skärp Er många av Er är precis lika mkt värda som oss andra.
(PS tog in min bebis till SAS lounge T5 häromveckan, kunde nästan se föraktet.... Vi är dock inte en EBS familj endast EBG)
Fortsatt trevlig sommar!

Självklart - "Skärp Er många av Er är precis lika mkt värda som oss andra."

Detsamma gäller också ofta ombord på flygplanet - vi kan referera till många trådar i forumet, tex den om man hörsammade tidigare uppmaning om att stänga av telefon eller ej... eller tråden om att resa med barn i premium-kabin...eller tråden som inkluderade en diskussion om vem som hade rätt till Din förbokade plats för att man vill resa med sitt sällskap osv osv...

Barn och barnfamiljer är väl inget problem om föräldrarna tar ansvar, inte kräver företräde, inte kräver förändringar i serviceupplägget, försöker ändra seating pga att man inte hann checka in online etc.

Last edited:
Kan bara prata för mig själv - jag är väldigt skeptisk mot att man öppnar upp för ytterligare personer att komma in i loungen under en period då man samtidigt renoverar. Det har inget med att någon är mer eller mindre värd att göra. Det har att göra med dålig planering IMHO. Det blir trångt på den lilla yta som finns kvar och personalen får svårare att komma fram vilket leder till att de inte hinner med vilket i sin tur gör att det står disk överallt. Det är inte speciellt trevligt.

Jag har inget emot att man tar med sig gäster som sådana (oavsett om det är familj eller kollegor) så länge alla håller sig lugna och sköter sig.
Du menar renoverar samtidigt som man välkomnar EBS (ingen ny företeelse). Loungen behövde renoveras och IMHO anser jag att man valt den bästa tidpunkten på året för att göra det om man vill minimera störningarna. Utöver det har man under renoveringen öppnat en pop-up lounge så jag har svårt att se hur SAS kunde skött detta bättre.

Då borde man aktivt visa någon grupp till pop-up-loungen, som för övrigt ligger helt åt h-vete fel i terminalen för de flesta. Jag tycker det är väldigt sällan man har flyg som avgår från F.

Då borde man aktivt visa någon grupp till pop-up-loungen, som för övrigt ligger helt åt h-vete fel i terminalen för de flesta. Jag tycker det är väldigt sällan man har flyg som avgår från F.
Placeringen handlar nog främst om att det inte finns obegränsat med utrymme på ARN och att skicka något åt h-vete fel p.g.a status vill man nog undvika. Eftersom detta handlar om en väldigt begränsad period har jag svårt att uppröras över detta och ser fram emot resultatet istället.

Du menar renoverar samtidigt som man välkomnar EBS (ingen ny företeelse). Loungen behövde renoveras och IMHO anser jag att man valt den bästa tidpunkten på året för att göra det om man vill minimera störningarna. Utöver det har man under renoveringen öppnat en pop-up lounge så jag har svårt att se hur SAS kunde skött detta bättre.
Ja, jag skrev i en annan tråd att jag har aldrig sett SAS Pop up loungen full (även som skandinaviskt mått) under morgontider jag har besökt (kl. 6 - 8) så de medlemmarna som väljer en full (skandinaviskt mått) SAS Lounge i övervåning får skylla sig själv då de vet att det finns en annan lounge i F-pir.

Den ligger väl lika mycket fel som ordinarie lounger ligger fel om man ska till F-piren för sitt flyg? En promenad på 5 minuter tycker jag personligen kan vara skönt innan en flygning. Hur ofta man har flyg som avgår från F-piren är nog olika för alla, jag har majoriteten av mina flyg från den piren.

Placeringen handlar nog främst om att det inte finns obegränsat med utrymme på ARN och att skicka något åt h-vete fel p.g.a status vill man nog undvika. Eftersom detta handlar om en väldigt begränsad period har jag svårt att uppröras över detta och ser fram emot resultatet istället.

Klart det är pga utrymmet, men det är ju inte direkt så att det annonseras tydligt i förväg att det finns en lounge ute vid F. Det skulle nog hjälpa betydligt om de tex påtalade för folk som ska med longhaul-kärrorna till USA att de kan använda loungen ute vid F istället.

Den ligger väl lika mycket fel som ordinarie lounger ligger fel om man ska till F-piren för sitt flyg? En promenad på 5 minuter tycker jag personligen kan vara skönt innan en flygning. Hur ofta man har flyg som avgår från F-piren är nog olika för alla, jag har majoriteten av mina flyg från den piren.

Givetvis är det lika fel om man ska till B-piren. Det är ju bara att gratulera om du har de flesta av dina flyg från F-piren. Då har du troligen inga problem med loungen vid B-piren.

Jag undrar hur många som sitter och tycker från hängmattan här och hur många som faktiskt sett kaoset i businessloungen? Av kommentarerna att döma så misstänker jag att de flesta INTE varit där på en vardagsmorgon senaste tiden.

Jag undrar hur många som sitter och tycker från hängmattan här och hur många som faktiskt sett kaoset i businessloungen? Av kommentarerna att döma så misstänker jag att de flesta INTE varit där på en vardagsmorgon senaste tiden.
Enligt Dr.Miles så har pop-up loungen inte varit överfull på mornar (framgår dock inte om det är vardag eller helgdag). Vill man slippa att det är överfullt så har man åtminstone ett val att välja en annan lounge som kanske är mindre befolkad även om den ligger lite längre ifrån den gate man ska flyga ifrån.
Jag ska förbi Arlanda imorgon så jag själv får uppleva hur fullt det är i loungen, ska bli spännande.

Vänta lite nu... Klagar du över att du har för få flighter från F-piren? De flesta andra brukar klaga på att behöva promenera hela vägen dit... ;)

Klart det är pga utrymmet, men det är ju inte direkt så att det annonseras tydligt i förväg att det finns en lounge ute vid F. Det skulle nog hjälpa betydligt om de tex påtalade för folk som ska med longhaul-kärrorna till USA att de kan använda loungen ute vid F istället.

Loungen har - för mig - bara varit överfull vid några tillfällen i juni. Då delade loungepersonalen ut flyers om F-loungen, för alla som hade flighter som avgick därifrån och verkligen försökte uppmana folk att nyttja den istället. Själv har jag bara fått flyers de gånger jag har haft avgång därifrån. Jag tyckte att de hanterade det snyggt.

Enligt Dr.Miles så har pop-up loungen inte varit överfull på mornar (framgår dock inte om det är vardag eller helgdag). Vill man slippa att det är överfullt så har man åtminstone ett val att välja en annan lounge som kanske är mindre befolkad även om den ligger lite längre ifrån den gate man ska flyga ifrån.
Jag har förstått det.

Jag hävdar fortfarande att SAS kunde ha planerat detta smartare. Det finns massor av sätt att styra hur detta funkar och de har valt att inte göra någonting alls.

Toppen