Ändrad seating pga security reasons?

fritiof

New member
När jag kollade vår ARN-LAX bokning upptäckde jag att SAS ändrat seatingen. Vi sitter helt plötsligt på 2a, 3a och 4h. Vi vill självklart sitta så nära varandra som möjlig under en lång flygning som denna och vår dotter är "bara" 13 är.

Vad säger nu SAS? Jo vi är flyttade av "security reasons" och de kan inte flytta tillbaka oss och kabinen är fullbokad. Ingen av de som jag samtalat med vet eller har sett detta tidigare men det tror jag inte på. De finns ingen som kan ordna till detta utan vi får vänta tills vi är på flygplatsen och göra ett försök där- det tror jag inte heller på.

Vem (vilken avdelning) har tagit våra platser? Är det något vi kan göra eller ska vi bara acceptera att resan inte blir som vi tänkt oss? Någon som råkat ut för detta? Ska bli intressant att se vem som sitter på "våra" platser, finns ju risk för dålig stämmning när jag ombord på planet frågar vederbörande hur de lyckats sno våra platser...

Fritiof skrev:När jag kollade vår ARN-LAX bokning upptäckde jag att SAS ändrat seatingen. Vi sitter helt plötsligt på 2a, 3a och 4h. Vi vill självklart sitta så nära varandra som möjlig under en lång flygning som denna och vår dotter är "bara" 13 är.Vad säger nu SAS? Jo vi är flyttade av "security reasons" och de kan inte flytta tillbaka oss och kabinen är fullbokad. Ingen av de som jag samtalat med vet eller har sett detta tidigare men det tror jag inte på. De finns ingen som kan ordna till detta utan vi får vänta tills vi är på flygplatsen och göra ett försök där- det tror jag inte heller på.Vem (vilken avdelning) har tagit våra platser? Är det något vi kan göra eller ska vi bara acceptera att resan inte blir som vi tänkt oss? Någon som råkat ut för detta? Ska bli intressant att se vem som sitter på "våra" platser, finns ju risk för dålig stämmning när jag ombord på planet frågar vederbörande hur de lyckats sno våra platser...Klicka för att utvidga...

Jag har varit med om detta när jag varit på samma plan som kungen och drottning och deras SÄPO följe. Inte så mycket att argumentera om för SÄPO sätter reglerna ...

Troligen någon VIP med andra ord ...

Fritiof skrev:Vem (vilken avdelning) har tagit våra platser?Klicka för att utvidga...
Finns många kandidater - SÄPO, kriminalvården, säkerhetsproblem (dvs trasigt) med säten etc etc

Fritiof skrev:Är det något vi kan göra eller ska vi bara acceptera att resan inte blir som vi tänkt oss?Klicka för att utvidga...
Du kan ju prata med personalen på Arlanda, men tyvärr är det egentligen inte så mycket att göra.

Fritiof skrev:Någon som råkat ut för detta?Klicka för att utvidga...
Händer titt som tätt.

Tack för svar @agehall @EBGGOT . Om det händer titt som tätt ljuger alltså SAS när de säger att de aldrig sett detta tidigare, proffsigt!

Hade haft betydligt enklare att acceptera detta om någon på SAS tagit sig tiden att förklara vad som hänt (utan att avslöja allt för mycket). Finns garanterat någon ensamåkare som de kan flytta av "security reasons" så vår dotter slipper sitta själv. Är ingen lågprisbiljett till Malmö det handlar om...

Fritiof skrev:Om det händer titt som tätt ljuger alltså SAS när de säger att de aldrig sett detta tidigare, proffsigt!Klicka för att utvidga...
1) Det är inte säkert att personen du pratade med sett detta tidigare - det var ju kundtjänst du pratade med och de har sällan koll.

2) Det är inte säkert att den, ens om de vet exakt vad det är som har hänt, får avslöja det. Du har ju fått den officiella anledningen och det är egentligen inget mer du kan göra åt saken.

Fritiof skrev:Finns garanterat någon ensamåkare som de kan flytta av "security reasons" så vår dotter slipper sitta själv.Klicka för att utvidga...
Kanske, kanske inte. Varför är du och ditt sällskap viktigare än andra (vanliga) passagerare här? Två fel blir inte ett rätt.

Går säkert att lösa ombord. Så att 4a får 4h istället.

Som 13-åring hade dock jag själv föredragit att sitta så långt från mina päron som möjligt...

agehall skrev:1) Det är inte säkert att personen du pratade med sett detta tidigare - det var ju kundtjänst du pratade med och de har sällan koll.2) Det är inte säkert att den, ens om de vet exakt vad det är som har hänt, får avslöja det. Du har ju fått den officiella anledningen och det är egentligen inget mer du kan göra åt saken.Kanske, kanske inte. Varför är du och ditt sällskap viktigare än andra (vanliga) passagerare här? Två fel blir inte ett rätt.Klicka för att utvidga...
Vi är självklart inte viktigare än någon annan men det känns som om att man kunnat hantera detta smidigare. Aldrig bra med missnöjda passagerare i business och vore jag SAS skulle jag föredra en (1) som eventuellt blir besviken i stället för som nu en hel familj. Får helt enkelt sänka mina redan låga förväntningar ytterligare när jag ska resa med SAS. Trött och sur personal, icke fungerande WiFi och ett underhållningssystem som ibland lever sitt eget liv är sedan gammalt och nu detta.

Det här kan hända på vilket bolag som helst - det är absolut inget specifikt för SAS. Vill du vara garanterad en viss plats är det privatjet som gäller.

Fritiof skrev:Vi är självklart inte viktigare än någon annan men det känns som om att man kunnat hantera detta smidigare. Aldrig bra med missnöjda passagerare i business och vore jag SAS skulle jag föredra en (1) som eventuellt blir besviken i stället för som nu en hel familj. Får helt enkelt sänka mina redan låga förväntningar ytterligare när jag ska resa med SAS. Trött och sur personal, icke fungerande WiFi och ett underhållningssystem som ibland lever sitt eget liv är sedan gammalt och nu detta.Klicka för att utvidga...
Med den inställningen kommer du troligtvis få en riktigt usel flygning.

Testa istället med inställningen att det kommer bli en grym start på semestern/jobbresan trots att ni kanske inte får sitta tillsammans. Var trevlig mot personalen och hälsa glatt när du kommer ombord och tacka för den service som erbjuds och försök gärna ge någon komplimang om mat/dryck/service eller liknande. Får du trots detta ändå usel service och allt är skit så har du all rätt att vara besviken och missnöjd. Går man in med inställningen från början att det kommer vara dåligt så kommer det troligtvis inte att bli kul för någon ombord.

Nu vet jag inte om SAS har air marshals på sina flyg, men hade det varit ett amerikanskt bolag så skulle detta kunna vara en förklaring.

Slutreplik. Ingen förståelse här inte. Snarare får jag känslan av att ni uppfattar mig som gnällig och att ni tycker SAS hanterat detta korrekt trots att vi pratar om biljetter till ett värda av ca 70´. Tack för visat intresse.

Fritiof skrev:Tack för svar@agehall@EBGGOT. Om det händer titt som tätt ljuger alltså SAS när de säger att de aldrig sett detta tidigare, proffsigt!Hade haft betydligt enklare att acceptera detta om någon på SAS tagit sig tiden att förklara vad som hänt (utan att avslöja allt för mycket). Finns garanterat någon ensamåkare som de kan flytta av "security reasons" så vår dotter slipper sitta själv. Är ingen lågprisbiljett till Malmö det handlar om...Klicka för att utvidga...

Du är inte mer berättigad till en plats än någon annan vanlig medpassagerare. Om du inte vill att hon sitter själv så kan väl du eller din fru ta 4H? Utan att veta något närmare om din dotter i övrigt, så tror jag nog att en vanlig 13-åring klarar sig 10 meter från sina föräldrar. Det är inte hela världen, faktiskt. Är skälet till omplacering att det finns en VIP på planet så är det som andra skrivit inte mycket att göra. Tror inte SAS har något att säga till om till Säkerhetspolisen, exempelvis.

Hoppas ni har en trevlig flight hur som helst. Du ska ändå vara i luften med SAS i många timmar, och det är långt ifrån sannolikt att upplevelsen måste bli kass.

Fritiof skrev:Slutreplik. Ingen förståelse här inte. Snarare får jag känslan av att ni uppfattar mig som gnällig och att ni tycker SAS hanterat detta korrekt trots att vi pratar om biljetter till ett värda av ca 70´. Tack för visat intresse.Klicka för att utvidga...

Du fick ju troliga teorier på varför SAS har ändrat seating samt också svar att det troligen inte finns något att göra åt det. Nästan alla bolag reserverar sig rätten att ändra seating för passagerare av en massa olika skäl.

Ingen i din sits skulle vara glad, men jag tror att folk i tråden, av erfarenhet, dels vet vad man rimligen kan förvänta sig, dels att det inte är någon poäng att bli sur. Det är nog ingen strid du kan vinna med SAS, varför det i mitt tycke är rimligt att säga till dig att inte ödsla mer energi på detta...

Fritiof skrev:Slutreplik. Ingen förståelse här inte. Snarare får jag känslan av att ni uppfattar mig som gnällig och att ni tycker SAS hanterat detta korrekt trots att vi pratar om biljetter till ett värda av ca 70´. Tack för visat intresse.Klicka för att utvidga...
Tror alla förstår att det är tråkigt för er, jag skulle själv bli tokig om någon flyttade mig från den plats jag valt. I detta fall är det nog mest troligt att det rör sig om någon VIP eller annan person med hög säkerhetsklassning som kommer att vara ombord och då får man tyvärr gilla läget (skulle nog i så fall bli nyfiken på vem man får flyga med, kanske kronprinsessan). Är övertygad om att det går att lösa med seating ombord om man frågar vid checkin, vid gate och ombord. Jag har bytt i Business kabinen när jag hade 2-säte och ett par ville sitta tillsammans men blivit utspridda, tror nog att de flesta inte har något emot detta.

De andra som de kanske inte flyttar på kanske är Pandions eller något annat, och jag skulle tro att SAS ogärna flyttar på Pandions ombord (om det nu inte är SÄPO, VIP eller liknande). Det är inte otänkbart att andra betalat 30-40k för sin biljett i Business så ni är nog inte ensamma om att ha betalat mycket för era biljetter.

Jag kan förstå att Du blir irriterad, men om det är kungaparet eller någon annan som kräver extra SÄPO-säkerhet så är det nog inte mycket att göra - men jag tror att de är de enda som leder till en förändring av seating.

Någon skrev tidigare att det kan finnas många skäl till att man får ändrad seating, men jag kan inte se så många skäl som jag skulle uppfatta som giltiga. Någon kommer med gipsat ben, men har inte meddelat vid bokningen, alternativt så snart gipset kom på plats - det är inget skäl för mig. Av erfarenhet vet vi att personalen vid gate och även ibland ombord blir lätt stressade då saker och ting inte följer rutinerna.

Men om det är så att någon "fixat" så att en familj kan sitta tillsammans genom att splittra en annan familj så är det inte ok - det tror jag alla kan hålla med om.

Hur är det förresten med MEGA-kändisar - om de inte reser pivat-jet - får de bara anpassa sig eller köper de upp hela kabinen?

Återkom gärna om Du finner skälet till att seatingen ändrades!

agehall skrev:Finns många kandidater - SÄPO, kriminalvården, säkerhetsproblem (dvs trasigt) med säten etc etcDu kan ju prata med personalen på Arlanda, men tyvärr är det egentligen inte så mycket att göra.Händer titt som tätt.Klicka för att utvidga...

Fångtransporter råkar jag veta att de alltid är på sista raden av en mängd skäl.

Fritiof skrev:Snarare får jag känslan av att ni uppfattar mig som gnällig och att ni tycker SAS hanterat detta korrekt trots att vi pratar om biljetter till ett värda av ca 70´.Klicka för att utvidga...
Här har vi nog pudelns kärna. Du kan ha en högre bokningsklass än många andra ombord, men det ger dig vissa rättigheter men inte på alla områden. Tex så gäller att seating är densamma för alla i samma kabin. Inga flygbolag ger heller några garantier för att man får den plats man valt när man väl kommer ombord. Spelar ingen större roll vad du har betalat. (För övrigt finns det troligen folk i economy som betalat mer för sin biljett än vad du betalar per person och ska man då hårddra det hela så måste ju deras platser vara ännu bättre...)

Hade detta hänt mig hade jag nog säkert blivit lite upprörd i 30 sekunder men jag vet inte om jag orkat skriva ett inlägg om det i sig. Shit happens - det här är en bagatell.

Back