Senaste nytt

Andra resan i ”finklass” blev en förstaklass

Jawen!

Medlem
Tänker att det kan vara dags för en liten reserapport nu när man har lite långledigt. Likt min förra berättelse så blir denna i efterskott då den gick av stapeln i somras. Mitt förra äventyr, som var premiär i Business, kan ni läsa om nedan om ni känner för det.

https://www.businessclass.com/forum/threads/första-resan-i-”finklass”.104283/

Nåväl, semestern närmade sig med stormsteg och planen var att åka med familj och släkt på sambons sida till kusten över en långweekend. Dock hade jag ett par jobbdagar kvar innan dess samt att väderprognosen var illavarslande. Kanske inte någon idé att åka till kusten för en enda övernattning om det dessutom regnar? Så gick resonemanget och nånstans där började en tanke att formas…

Beslut togs att jag hoppar över kusten och i samma veva lanserade jag idén om att jag kanske kunde passa på att ge mig iväg ett par dagar på egen hand? Ett ok på det och så kunde jag börja smida planer.

Efter min förra tripp så hade jag hela tiden haft siktet inställt på Asien men då jag vid något tillfälle läst att Lufthansa kunde ge möjlighet till first på kort varsel så började jag fundera i de banorna istället och då var det mest sannolikt västerut igen. Läste lite recensioner och kollade lite klipp och insåg att det vore en riktigt häftig grej att prova om chansen skulle dyka upp.

Grundförutsättningar fanns på plats. Några dagar ledigt, tillräckligt med poäng, en voucher och möjlighet att slå till på någon dags varsel.

Onsdag eftermiddag innan nämnda weekend så dök då läget upp och mycket riktigt innebar läget en tripp västerut - tur att det var väldigt lugnt på jobbet då jag mest ägnade mig åt annat

Först samma kväll när allt var bekräftat och klart insåg jag att det krävdes lite mer jobb - ESTA ansökan, boende, ta mig till/från flygplats, börja packa lite lätt osv. Följande två dagar gick fort och fredag eftermiddag började den där känslan av spänd förväntan smyga sig på.

Då resan skulle påbörjas tidigt lördag morgon från Köpenhamn så blev det tåget ner dit på fredagskvällen och en natt vid Kastrup. En aw med syrran avverkades i väntan på tåget och vid 20-tiden klev jag ombord transporten ner mot Malmö.

Jag var äntligen på väg och inte ens en dryg timmas stopp på vägen, pga obehörigt spring längs spåret, störde det minsta. Tiden spenderades med att ordna med lite praktiskt samt fundera på vad jag skulle ägna mig åt väl på plats.
 

Jawen!

Medlem
Dryga timmen försenad bytte jag tåg i Malmö för den sista trippen mot Kastrup. En snabb incheckning senare på Comfort så kunde jag hoppa i säng efter en lång dag. Klockan ringde 04:30 vilket innebar sisådär tre timmars sömn men en snabbdusch senare så var man oförskämt pigg!

En smidig promenad bort till terminalen och efter en stund så hittade jag en Lufthansa disk som var bemannad då jag tänkte att det är säkrast utifall nåt krånglar. En trött och surmulen tjej tog emot men sken upp efter lite knappande och önskade mig en trevlig resa :)

Snabbt igenom kontrollen och känslan att jag kunde slappna av infann sig. En promenad bort till gaten och smidig boarding innan jag sjönk ner på min plats för att vila mig igenom flight LH2447 till München.

IMG_1125.jpeg

Blev en snabb frukost också och givet de delade meningarna om Lufthansas Heimat så var det ändå helt okej. Kaffe, fralla och lite tillbehör till det.

Lugn och smidig flight blev det och jag kunde sno åt mig någon timmes semi-sömn ytterligare vilket var ytterst välbehövligt. Men snart nog var det dags för touchdown i München.

Än så länge väldigt mycket standard utifrån mina begränsade erfarenheter av denna typen av resor men mina efterforskningar på tåget skvallrade om att något extra väntade nu när jag var på plats med ett gäng timmar till godo.
 

Jawen!

Medlem
Väl på plats så blev det en liten tågtransport och en herre förklarade högljutt och vilt gestikulerande vart man skulle stå och att man skulle vänta på att vagnarna tömmas på folk först. Frustrationen var tydlig och då klockan bara var ca 08 så får man förmoda att det blev en lång dag för honom…

Några minuter senare så klev jag emellertid av och kunde traska vidare i en glest befolkad terminal och ivrigt spanande efter skylten… den som skulle leda mig in till något annat än jag varit med om tidigare. Det var i alla fall där min förväntan låg.

Tog en snabb blick runt omkring och försäkrade mig om att jag hamnat rätt och halvt joggade upp för trappen. Möttes av ett typ bås med en uniformsklädd herre med barsk uppsyn. Lämnade fram pass & boardingkort och lite knappande senare så fick jag ett glatt välkommen och en gest mot själva entrén till förstaklass loungen.

Hade gjort lite research även här så jag visste att de skulle behålla passet vilket annars hade känts lite knepigt… Dörrarna gled upp och jag möttes av några diskar med idel glada kvinnor - klev fram till en av dem, blippade boardingkortet och var officiellt på plats.

Fick det där fodralet till boardingkortet som jag sett på diverse bilder och videos och jag fortsatte in i lokalen med spänd förväntan… och wow vilket ställe… Första känslan var att det var behagligt lugnt, luftigt och elegant på ett lagom sätt med bekväma soffgrupper och fin utsikt. Total kontrast till ”verkligheten” i den vanliga flygplatsmiljön.

IMG_1134.jpeg

IMG_1136.jpeg

Tog mig till änden av lokalen där restaurang och baren fanns. Hälsade på personalen som undrade om jag möjligen var sugen på lite frukost. Det var jag såklart så jag slog mig ner vid fönstret och kikade igenom menyn. Fick in cappuccino och juice till brödet och jag kände att jag var tvungen att prova eggs Benedict från menyn… Jag är typen som alltid kör hårdkokt så det var något av en chansning… Fick in en tjusig tallrik och det var inget mindre än magiskt gott… ren och skär njutning!!

IMG_1129.jpeg

Påfyllning av kaffe och efter en timme eller så lämnade jag mitt bord och tänkte att varför inte prova faciliteterna med en dusch. Sagt och gjort… en signatur och hänvisning till rum nummer tre och även det var elegant… En lång varm dusch och jag fyllde på energinivåerna (som om de var låga - taggad till tänderna som jag var :))

IMG_1140.jpeg

Hur som helst så satt den duschen jäkligt fint och väl tillbaka i en av soffgrupperna så möttes jag upp av samma trevliga dam som ordnat med min frulle… Skön dusch frågade hon och jag bekräftade … Får jag föreslå ett glas champagne och jag bekräftade ännu en gång och slog mig ner… fick glaset serverat och jag kände att jag knappast kunde befinna mig på ett bättre ställe…


IMG_1143.jpeg

Löjligt belåten med starten av min resa så avrapporterade jag till familjen och var väl som ett barn på julafton. Det blev påfyllning både en och två gånger och det var inget jag behövde be om utan de hade koll på ett diskret sätt.

Planen var att även passa på att käka lite lunch och jag gick tillbaka till samma bord och slog mig ner. De hade ett franskt tema under sommaren utöver den vanliga menyn och jag kände att jag ville ha något lättare då det ju skulle vankas mer käk längre fram. Så schnitzel och annat hoppade jag direkt och kunde efter en snabb googling översätta en av de franska måltiderna till havsabborre. Perfekt tänkte jag. Ytterligare champagne till det och det var mycket riktigt perfekt.

IMG_1154.jpeg

Underbart är kort, eller ja.. det hann ändå bli nästan sex timmar i loungen, men jag hann få ordentligt med valuta för tiden och det var en helt fantastisk upplevelse som jag inte varit i närheten av tidigare.

Jag tog mig ut mot entréområdet och kom i sista stund ihåg souveniren som jag ju måste ha.. Frågade personalen om de möjligen hade en sån där anka som jag hört talas om. But of course… hon ursäktade att de bara hade en modell för stunden men jag tackade glatt och gick ut och hämtade mitt pass.

IMG_2485.jpeg

De tryckte upp hissen åt mig och visade vägen mot gaten. Ett glatt ”safe travel” och en vinkning blev det sista av mitt livs bästa besök på en flygplats när hissdörren sakta gled igen.
 

Jawen!

Medlem
Kort promenad till gate och väl där så var det ordentlig folkat. Inte utan att man var lite extra nöjd över faktumet att jag skulle gå ombord före de flesta.

På min förra resa fick jag förmånen att få flyga 747 till Mexico vilket var en riktigt häftig upplevelse och en dröm sedan länge. En annan dröm på samma tema har varit att prova att flyga med den andra jätten - A380. Och nu var jag bara minuter från att få kliva ombord och därmed förverkliga den drömmen. Jag hade närmast en känsla av att bli lite starstruck när jag kikade ut bredvid gaten och fick se hur maffig den är på nära håll.

IMG_1164.jpeg

Känslan förstärktes när boardingen drog igång och jag släpptes igenom som en av de första på flight LH424 mot Boston.

Jag hade läst mer än en gång om hur andra beskrivit hur det är att ta vänster och kliva in i kabinen som man normalt sett aldrig skulle sätta sin fot i. Och nu gjorde jag just det. Jag var först på plats och kände igen mig efter flertalet bilder och videos och jag tog sikte på plats 1K. Det var en smått surrealistisk feeling när det slog mig att jag faktiskt ska flyga i first om en liten stund.

Jag välkomnades snart av en trevlig herre som gav mig lite förnödenheter som amenity-kit, pyjamas och ett glas champagne. Det visade sig att han fått rycka in på kort varsel då ordinarie personal fått förhinder så det var hans debut i first på A380. Då vi hade den saken gemensamt så enades vi om att hjälpas åt att göra det till en fin resa. Han visade mig min garderob där jag kunde hiva in väskan och sen också toan och det var sannerligen något speciellt - vilken jäkla mugg :)

IMG_1175.jpeg

Växlade några ord med kaptenen också innan avfärd vilket var en trevlig och oväntad touch.

Jag slog mig sen ner på min plats och kunde oerhört belåten konstatera att jag inte behöver nypa mig i armen utan jag sitter på min plats, i first på A380, snart på väg mot USA - en destination som jag för övrigt alltid velat besöka.

IMG_1168.jpeg

Det visade sig att kabinen var fullsatt och alla åtta platser således upptagna. Hade ett norskt par i mittendelen på rad ett och det var väl något med hur vi utforskade kabinen innan avgång som var igenkännande då det visade sig att de också bokat med poäng på kort varsel.

Kort efter att vi var uppe i luften så togs lite beställningar inför kommande servering. Den delen såg jag mycket fram emot och snart nog så påbörjades det med lite aptitretare och dukning. Påfyllning av glaset och så påbörjades en radda av smarrigt käk. Överlag riktigt gott och jag högg in med god aptit. Nedan följer lite bilder på käket.

IMG_1186.jpeg
(Var ju såklart tvungen att prova kaviar)

IMG_1188.jpeg
(Regnbåge & lite marinerade grönsaker etc)

IMG_1189.jpeg
(Kyckling consommé med musslor)

IMG_1191.jpeg
(Oxfilé med örttäcke, sparris och lite annat)

IMG_1193.jpeg
(Mousse på Mango & passionsfrukt)


Med ett konstant flöde av dryck och lite bröd etc till så var jag mer än nöjd efter måltiden. Så jag lutade mig tillbaka med en GT att marinera det hela med och bara njöt av tillvaron i största allmänhet.

IMG_1196.jpeg

När vi ändå är inne på matspåret så blev det en påfyllning en stund innan landning och jag provade den vegetariska burgaren med lite bira till och den smakade gott även den.

IMG_1198.jpeg

På det stora en toppenflygning och en häftig upplevelse. Trevlig personal som hade koll på läget på ett lagom sätt. Mat och dryck var kalas, bekväm och skön stol där jag satt hur bra som helst. Som förstagångare i den miljön så var jag mer än lovligt nöjd och de åtta timmarna i luften var inget annat än en fröjd.

Snart var det dags för nästa del av mitt spontana äventyr som tog sin början lördag eftermiddag i Boston.
 
Toppen