Senaste nytt

Anchorage sommaren 2019

Homer

Medlem
Något som få här har gjort, är att åka upp till North Slope (dvs norra ändan av Alaska). Där finns Barrow och Prudhoe Bay som är rätt exotiska ställen. Prudhoe Bay är där oljan utvinns och det finns en del kring det att titta på.

Har du själv varit där?

Till Barrow, USA:s nordligaste "stad", går det ingen väg dit måste man flyga.

Dalton Hwy till Deadhorse/Prudhoe Bay är en ganska eländig väg som
hyrbilsfirmorna vanligtvis inte tillåter att man kör.


info. för den som är intresserad.
Driving Alaska’s Dalton Highway - The New York Times

https://www.blm.gov/sites/blm.gov/f...PublicRoom_Alaska_Dalton_VistorGuide_2017.pdf

Barrow.jpg
 

agehall

Medlem

Japp, det rekommenderas om man vill färdas på land istället för att flyga.

Har du själv varit där?
Ja, jag var upp en helg till Barrow och det var flyg som gällde. Det var kanske inte stället som jag tyckte bäst om, men det var en spännande upplevelse. Den förstördes dock något av att jag hade total panik över ett fysikprov jag skulle ha veckan därefter, så mitt fokus låg mer på att plugga än att se stället. :( Om jag skulle åka upp till North Slope igen skulle jag nog chansa på Phrudoe Bay istället faktiskt.

Till Barrow, USA:s nordligaste "stad", går det ingen väg dit måste man flyga.
Även om det hade gått en väg så vill man inte köra dit. Som du konstaterade så får man inte köra hyrbil norrut på Dalton Highway och det finns bra anledningar till det.

Och som jag skrev tidigare, det är inte så upphetsande att köra bil i Alaska - det finns liksom bara så många träd man kan se innan alla ser likadana ut och att titta på dem i dryga 8h är ganska drygt. Det finns inte mycket längs de stora vägarna förutom städerna i ändarna, så det är ingen stor mening med att bege sig ut där.
 

Homer

Medlem
Som redan nämnts, bli förste person från bc som besöker CHP :)

Hur vet du att ingen gjort det redan? fast de kanske aldrig kom tillbaka och berättade....
verkar ju vara ett fruktansvärt ställe, The Shining i verkligheten :cool:

Artic Wrath
Steve and Amy visit a remote village in Alaska to investigate the haunted Circle Hot Springs Hotel, where the caretaker and his family see a three-headed apparition with a monkey head and feathers believed to be a shape-shifter that hates women. Through research, Steve learns about a deadly helicopter crash involving a newlywed bride took place near the property while Amy encounters a changeling that may be the property's original owner.
 

Abbs

Medlem
Gammal vana. Ingen jag känner kallar det för något annat än Mt McKinley, så de där nymodigheterna har inte slagit igenom hos mig.
Nu blir det väldigt off topic, men är ju snarare Mt McKinley som är en nymodighet.

I klättringskretsar och även vissa officiella organ(?) har kallat det Denali länge.
 

agehall

Medlem
Nu blir det väldigt off topic, men är ju snarare Mt McKinley som är en nymodighet.

Nej. Berget döptes officiellt om 2015. Och som jag skrev - alla jag känner i Alaska kallar det för Mt McKinley (och har alltid gjort det), så Denali för mig åsyftar nationalparken.
 
Toppen