Senaste nytt

Amexpoäng till Avios

inka

Medlem
Hur många Amexpoäng krävs för business biljetter för 2, Stockholm - Bangkok med Qatar Airways?

Tanken är att växla Amexpoängen till Avios BA och sedan därifrån till Qatar Airways då jag läst att man får bäst värde så.

Vilken utgångstid har sedan Avios hos BA resp Qatar Airways?

Har sparade Amexpoäng fr Gold Rewards card något datum för när man senast behöver växla in poängen till t ex Avios?

Tack!

Jag kan inte svara på alla frågor men.
Amex poäng först till BA Avios är helt rätt.
BA Avios är giltiga i 3 år.
Var noga med att allt är samma på ditt konto hos BA och Qatar. Namn exakt samma. Epost exakt.
Det kan vara en kort period, max 30 dagar, där du inte kan överföra Avios från datumet du öppnar ditt konto.

Sen får du inte glömma att Qatar begränsar vem du får boka för dina Avios. Att boka för sig själv går utmärkt. Att boka för andra, kräver en "my list" där alla medlemmar på listan har ett konto som är minst 30 dagar gammalt och har minst en flygresa krediterad.

Hur många Amexpoäng krävs för business biljetter för 2, Stockholm - Bangkok med Qatar Airways?

Tanken är att växla Amexpoängen till Avios BA och sedan därifrån till Qatar Airways då jag läst att man får bäst värde så.

Vilken utgångstid har sedan Avios hos BA resp Qatar Airways?

Har sparade Amexpoäng fr Gold Rewards card något datum för när man senast behöver växla in poängen till t ex Avios?

Tack!
Jag kan inte svara på alla frågor men.
Amex poäng först till BA Avios är helt rätt.
BA Avios är giltiga i 3 år.
Var noga med att allt är samma på ditt konto hos BA och Qatar. Namn exakt samma. Epost exakt.
Det kan vara en kort period, max 30 dagar, där du inte kan överföra Avios från datumet du öppnar ditt konto.
Några komplement. Hos respektive Avios-bolag har hela Avios-saldot på ett konto samma giltighetstid. Avios "går ut" efter 36 månader hos BA och QR (18 mån hos AY). Det betyder att varje gång du tjänar eller förbrukar poäng förlängs giltighetstiden till 36 månader bort. (Att flytta poäng mellan konton förlänger ej giltighetstiden.)

Mig veterligen går MR hos Amex ej ut, så länge du har kvar kontot = fortsätter att ha kortet och betala avgift.

Och ja, 20:1 till BAC är en bättre växelkurs än 27:1 till QRPC (siffrorna gäller svenska Amex MR). Flyttar du till BAC kan du också köra Avios boost, köpa fler Avios till ett bra pris: https://www.businessclass.com/forum...-möjlighet-att-köpa-extra-avios.104113/page-2

Toppen