Senaste nytt

Amex vägrar leverera ett ersättningskort inom rimlig tid vid stöld

I sverige har jag fått kort samma dag som jag ringde och bad om ett. I sämsta fall har det dröjt till dagen därpå.

Men det är ju skillnad, dej vågar dom inte bråka med eftersom du brukar kunna även det finstilta i avtalen. Dessutom har jag just nu den lägsta stusen på Amexkortet utan årsavgift, så jag är troligen helt ointressant som kund. Företaget har jag lagt ner och är numera pensionär på heltid. Att jag sedan haft betydligt högre statusar under många år och omsatt några miljoner tycks dom helt strunta i. Jag tycker dom beter sig som skitstövlar. Dessutom hade Philip på kundtjänsten mage att avsluta samtalet med ”hoppas det ordnar sig”!

Utan att veta - men -
Jag har alltid uppfattat utfästelsen om
- 24 hour replacementcard -
som ”US only”.
Vet inte var jag har fått det ifrån, men det är ju ett amerikanskt bolag och såväl kort, pappersfakturor och ”SAS/Amex checkarna” skickas från postadress i Florida.

Därför har jag alltid utgått från att det där är en slarvig översättning av de amerikanska villkoren och inte som något ”fysiskt möjligt” för oss som är i, för amerikanerna, rest-of-the-world.

Att ordna ”nödkontanter”, i det närmaste över hela världen låter sig göras med ett eller två samtal och går väldigt snabbt. Att trycka och leverera ett kort över halva jordklotet borde rimligen ta längre tid. Därför har jag, personligen, aldrig trott på utfästelsen on 24 timmar, det förefaller, under alla rimliga omständigheter, vara svårt eller nära nog omöjligt. Det är möjligt att det går, i undantagsfall, men ska nog inte förväntas.

Utan att veta - men -
som ”US only”.
Vet inte var jag har fått det ifrån, men det är ju ett amerikanskt bolag och såväl kort, pappersfakturor och ”SAS/Amex checkarna” skickas från postadress i Florida.

Därför har jag alltid utgått från att det där är en slarvig översättning av de amerikanska villkoren och inte som något ”fysiskt möjligt” för oss som är i, för amerikanerna, rest-of-the-world.

Att ordna ”nödkontanter”, i det närmaste över hela världen låter sig göras med ett eller två samtal och går väldigt snabbt. Att trycka och leverera ett kort över halva jordklotet borde rimligen ta längre tid. Därför har jag, personligen, aldrig trott på utfästelsen on 24 timmar, det förefaller, under alla rimliga omständigheter, vara svårt eller nära nog omöjligt. Det är möjligt att det går, i undantagsfall, men ska nog inte förväntas.

När du nämner ”nödkontanter”, vad menar du då? Är det din bank du ringer eller finns det någon annan tjänst som ingår i kortet?

Utan att veta - men -
som ”US only”.

Det räcker ju med att titta på hemsidan: "Trygghet hemma och utomlands
För oss är din trygghet och säkerhet högsta prioritet. Vi har avancerade system för att minimera risken för eventuella bedrägerier och vi gör allt vi kan för att se till att minimera skadan i fall något oförutsätt inträffar. Vi kan ofta ordna fram ett ersättningskort till dig inom 24 timmar, var du än befinner dig."

Bor du i Europa skickas i princip inget från Florida, även om adressen får det att verka så. AmEx i Europa styrs från England - där även majoriteten av korten präglas och sedan skickas från. Filialen i Stockholm klarar av att tillverka tillfälliga kort med magnetremsa (utan chip) - vilket, kombinerat med ekonomiska aspekter, även är anledningen till att man helst väntar in att ett vanligt kort tillverkas och skickas från England.

det är ju ett amerikanskt bolag och såväl kort, pappersfakturor och ”SAS/Amex checkarna” skickas från postadress i Florida.
Tillverkas svenska AmEx-kort i Florida? Då känns det rätt orimligt att det skulle vara möjligt att leverera ett ersättningskort till godtycklig plats inom ett dygn. De lär ju inte chartra ett plan bara för att leverera kortet precis.

Tillverkas svenska AmEx-kort i Florida? Då känns det rätt orimligt att det skulle vara möjligt att leverera ett ersättningskort till godtycklig plats inom ett dygn. De lär ju inte chartra ett plan bara för att leverera kortet precis.

Nej, nej. De tillverkas inte i Florida.

Själv har jag blivit av med ett MasterCard på resa, de kunde bara leverera till folkbokföringsadressen och det tog minst en vecka (Var ett par år sedan så minns inte det exakta antalet dagar). Hjälpte ju sådär mycket att få hem ett kort när man är ute och reser. Så det finns alltid de som är sämre! :)

Toppen