Senaste nytt

AMEX, Spendera över din kreditgräns

Kan man betala in tex 300,000kr först eller är det bara upp till sin gräns efter man har köpt något? Kan inte de höja gränsen på något sätt utan att vänta hela 6 månader?

Det är inte tillåtet att betala in i förskott på Amex; man får inte ha ett positivt saldo (i praktiken går det dock med mindre belopp under kortare tid, t.ex. pga att man fått en återbetalning av tidigare debiterat belopp).

Däremot går det att överstiga sin kreditgräns för enstaka större transaktioner (se inlägget precis ovanför ditt). Jag skulle inte heller hålla det som osannolikt att man kan få en höjd kreditgräns innan 6 månader gått om du kan visa på att du har behov av det (och möjlighet att betala av det). Jag skulle rekommendera att du ringer kundservice och pratar med dem helt enkelt.

Det är inte tillåtet att betala in i förskott på Amex; man får inte ha ett positivt saldo (i praktiken går det dock med mindre belopp under kortare tid, t.ex. pga att man fått en återbetalning av tidigare debiterat belopp).

Däremot går det att överstiga sin kreditgräns för enstaka större transaktioner (se inlägget precis ovanför ditt). Jag skulle inte heller hålla det som osannolikt att man kan få en höjd kreditgräns innan 6 månader gått om du kan visa på att du har behov av det (och möjlighet att betala av det). Jag skulle rekommendera att du ringer kundservice och pratar med dem helt enkelt.

Jaha vad synd. När Mastercard sa det till mig var jag förvånad, varför i helvete de inte vill säkra pengarna i förväg...men det funkar nog så. Men är det okej att betala in pengarna löpande så att man har max kredit hela tiden? 90kkr går dock inte alls och jag ska försöka prata med dem!

Har en bekant med 100 000 i kreditgräns på Amex Premium, men som skulle göra att köp på 135 000 kr för en månad sedan. Då gick det utmärkt att tillfälligt höja kreditgränsen via denna funktion. Enligt kundtjänst så gäller den tillfälliga höjningen av kreditgränsen i en vecka.

Kan bekräfta att man inte kan betala in pengar i förväg precis som @Budgetresenär skriver.

Har en bekant med 100 000 i kreditgräns på Amex Premium, men som skulle göra att köp på 135 000 kr för en månad sedan. Då gick det utmärkt att tillfälligt höja kreditgränsen via denna funktion. Enligt kundtjänst så gäller den tillfälliga höjningen av kreditgränsen i en vecka.

Kan bekräfta att man inte kan betala in pengar i förväg precis som @Budgetresenär skriver.

Jag som ny medlem skulle det nog inte fungera i början, det är nog bara att köra till gränsen varje månad sen fråga...

Värt att notera är ju dock att du kan alltid betala till Amex så att ditt saldo alltid är 0 eller något negativt, exempelvis köp 10K, du betalar in 10K i samband med köpet.

I andra ord så är det ingen begränsning så länge det är något negativt? Hur fort syns det på amex konto när man betalar in?

Brukar dyka upp dagen efter att betalningen anlänt till dem.

Och nej vad jag vet finns ingen begränsning på omsättning, bara på kredit storlek.

Tack för snabbt svar! Undrade eftersom SAS Master säger att man får inte göra så "längre" sedan ca. 1 år tillbaka (det visste jag inte alls tills jag ringde kundservice). Jag får börja använda Amex kortet och fråga efter några månader om de kan höja gränsen...! Kul att veta att man kan få betala in hur många gånger som helst dock :)

Om du använder verktyget för att kolla inför spendering över din kreditgräns och det går igenom så skall det sannolikt fungera.
Jag har gjort en sån betalning modell större med ett köp långt norr över den förbestämda kreditgränsen och det funkade klockrent.
Vill du sen betala in beloppet när fakturan kommer eller dagen efter är upp till dig.

Toppen