Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Dags att väcka upp tråden.
Så var det dags för spärrat/spärrade kort. Man ansåg att totalbeloppet var väl högt. Och att det syntes vara lite väl spridda inköp. 4 länder inom 24 timmar.
Får väl utgå från att det var för att det var första fakturan som privatkund (tidigare företagskort). Annars blir jag synnerligen irriterad. Beloppet som sådant är förvisso högt, men på intet sätt något ovanligt.
För att vara positiv. Tur det sker nu under jul-/nyårshelger och inte när man är ute och far någonstans.

Det som är lite kul är att det är väl delvis därför man som "internationell businessman" skall ha ett A'x, enligt dem själva.

Jag tycker man har sett många tecken på att "historiken" nollas när man byter kort. Och det är ju historiken som styr det mesta sådant hos Amex. Men det hör typiskt att just första fakturan/fakturorna på nya kort utgör lite av en riskperiod för just detta fram tills dess att systemen lärt sig ordentligt.

Så var det dags för spärrat/spärrade kort. Man ansåg att totalbeloppet var väl högt. Och att det syntes vara lite väl spridda inköp. 4 länder inom 24 timmar.
Får väl utgå från att det var för att det var första fakturan som privatkund (tidigare företagskort). Annars blir jag synnerligen irriterad. Beloppet som sådant är förvisso högt, men på intet sätt något ovanligt.
För att vara positiv. Tur det sker nu under jul-/nyårshelger och inte när man är ute och far någonstans.

Det som är lite kul är att det är väl delvis därför man som "internationell businessman" skall ha ett A'x, enligt dem själva.
Köp i 4 länder under 24h borde helt klart trigga några varningsklockor, speciellt om det är "höga" belopp också. Tycker inte det är direkt konstigt i sig om de nu inte har data på att du ofta gör köp i 4 olika länder på höga belopp under 24h.

Utan att ha provat - men erbjuder inte Amex nytt kort inom 24h? I så fall kan det kanske vara en "fördel" att vara ute och röra på sig när sådant händer.

Är kortet verkligen spärrat, eller bara låst? För det har hänt mig vid ett par tillfällen att de "låst" kortet och att man varit tvungen att ringa upp och prata med dem och rörande inköpen och ibland även betala ned skulden lite när den närmat sig 80k på en månad. Har du pratat med dem överhuvud taget, eller fungerar bara inte kortet?

Jo, det gör de. Men jag vet inte hur bra det fungerar om man inte är i närheten av en stad där de har kontor.
Tror också att det försvårar det. Har för mig att du(?) plockade upp ett på Arlanda.
Det var det jag hade i minnet i alla fall, när jag tänkte på att det kanske hade varit enklare för @Valley att få ett nytt kort om han skulle passera Frankfurt, snarare än i Värlmlands skogar.

Är kortet verkligen spärrat, eller bara låst? För det har hänt mig vid ett par tillfällen att de "låst" kortet och att man varit tvungen att ringa upp och prata med dem och rörande inköpen och ibland även betala ned skulden lite när den närmat sig 80k på en månad. Har du pratat med dem överhuvud taget, eller fungerar bara inte kortet?
Hänt mig också att de "låst" kortet när jag var ute och reste. Hade precis skaffat Elite och så slutade det fungera, men mitt gamla premium gick att använda. Blev uppringd på måndagen av amex bedrägeriavdelning som ställde ett gäng kontrollfrågor, sedan låste de upp kortet igen

Så rätt så. Inte spärrat utan låst. Har allt pratat med dem och ingen ko på isen denna gång. De frågade faktiskt om jag behövde korten till något närmaste dagen (fakturan är trots allt inte förfallen). Då kunde de lägga i ett belopp som maxtak tills de fått pengar för fakturan

Jag tycker man har sett många tecken på att "historiken" nollas när man byter kort. Och det är ju historiken som styr det mesta sådant hos Amex. Men det hör typiskt att just första fakturan/fakturorna på nya kort utgör lite av en riskperiod för just detta fram tills dess att systemen lärt sig ordentligt.

På så sätt inte förvånad. Har en gång råkat ut för att de inte accepterade ett sängköp på grund av att det avvek så mycket från det jag brukade använda kortet till.

Vi får väl se om deras system lärt sig något till nästa räkning dyker upp :)

Toppen