Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Jag tycker det snarare är klokt att acceptera Amex som bilhandlare... De som skulle våga marknadsföra sig med att man tar Amex som bilhandlare skulle få mer kunder än man kan föreställa sig...

Igår köpte jag kök för tokmycket pengar, men var tvungen att åka till en annan stad för att betala då koncernen beslutat att inte uppdatera sina nya babs maskiner. Endast huvudkontoret hade kvar den äldre babsen.
Det tycker jag är synd, men är tacksam att man lät mig köpa.
Huvudkontoret hade inte ens räknat vad det kostade gentemot andra kort! Trist.

Jag ringde och förvarnade AMEX innan jag skulle betala handpenning på en bil här om dagen. Tjejen som svarade var jättetrevlig och sa att det var bra att jag ringde men att det inte skulle vara några som helst problem. Undrade dock om bilfirman verkligen godkände AMEX för en sådan sak då hon hade varit med om att de nekat ta AMEX för stora belopp även om de kunde. Allt fungerade hur som helst utan problem.

/LinuxSam

Handpenning på bil är väl 10%? Inga märkvärdiga belopp såvida man inte ska ha en S-classe AMG med extra allt! :p
Men slutbetalning, fungerar det också?

Vet att Amex gjort någon liten korrigering av sina provisioner. Men jag skulle ändå gissa på att man hamnar på ca 4%.
Med tanke på lönsamheten vid bilförsäljning är det mycket konstigt att en bilhandlare kan acceptera att tappa dessa pengar.

Är då bättre att som köpare förhandla ner priset ytterligare och slanta kontant eller mot faktura.

Jag tror att ett nytt standard avtal med Amex idag ligger runt 2.75 - 2,95 procent.

Man betalar inga löpande avgifter för terminaler osv, det kan nog vara läge för vissa handlare att slå Amex en signal och förhandla lite..

då har det hänt mig också. skulle checka ut från radisson arlandia (lång historia varför jag spenderade helgen där).. och mitt amex var blockat.
ringde och de förklarade att det varit märklig aktivitet på kortet då något (jag) handlat en mobiltele... på lördagen (det var jag som gjorde)..
hur som haver så fanns det ingen amex kunde göra just nu utan kunde som tidigast låsaupp kortet i morgon (!!!!!!!!)...

amex platinum...
kommer fom nu börja använda eurocard istället..

då har det hänt mig också. skulle checka ut från radisson arlandia (lång historia varför jag spenderade helgen där).. och mitt amex var blockat.
ringde och de förklarade att det varit märklig aktivitet på kortet då något (jag) handlat en mobiltele... på lördagen (det var jag som gjorde)..
hur som haver så fanns det ingen amex kunde göra just nu utan kunde som tidigast låsaupp kortet i morgon (!!!!!!!!)...

amex platinum...
kommer fom nu börja använda eurocard istället..

Två gånger har jag råkat ut för att Eurocard misstänkt bedrägeri. I båda fallen var det verkligen försök till bedrägeri. Har aldrig haft något falsklarm med detta kort. 100% träffsäkerhet alltså. Imponerande.

Idag hände det för mig, första gången på 10år!
Jag har använt kortet väldigt flitigt i Sverige, utomlands, onlineköp och det har aldrig tidigare varit något problem.

Strax efter att ett köp på dustin.se inte gick igenom så fick jag ett mail där jag ombads kontakta Amex.
När jag ringde upp så var det tre debiteringar de frågade om. Ett köp på microsoftstore.se, IKEA Jönköping och dustin.se

För mig är detta ett klockrent varningssytem.
Det är helt ok att betala med Amex på obskyra barer på Bourbon Street mitt i natten, men IKEA då blir det patrull!
Det är precis som att de förstod att jag inte är så förtjust i IKEA och att frugan inte ska handla där :)

För mig är detta ett klockrent varningssytem.
Det är helt ok att betala med Amex på obskyra barer på Bourbon Street mitt i natten, men IKEA då blir det patrull!
Det är precis som att de förstod att jag inte är så förtjust i IKEA och att frugan inte ska handla där :)

Då kan man ju lugnt säga att dom iaf lärt sig ditt köpmönster :D

Köpen i Tyskland, Sverige, Japan och USA (allt på online) på en dag blev det för mycket för Amex och mitt köp på en amerikansk webbsida blev nekat. Jag fick både SMS och mail angående misstänkta köpet.

Jag ringde till svenskt Amex nummer och förklarade att alla köp var jag och 5 minuter senare gick det att betala.

Toppen