Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Som jag skrev i tidigt inlägg så har jag haft Amex gröna kort sedan 1981 och endast haft problem en
enda gång (på Koh Chang). Reste runt i Sydamerika och betalade varenda hotell under några veckor
med kortet utan problem.
Har däremot fått mitt SAS Dinerskort spärrat flera gånger efter besök i Sydostasien. Det har oftast
varit ett brev som väntar vid hemkomsten där de skriver att "vi kommer av säkerhetsskäl byta ditt
kort...". Kortet har då använts på ställen (hotell/restauranger/butiker) där man inte förväntar sig att få
problem efteråt men å andra sidan oärligt folk finns väl överallt ?!

Tycker amex börjar fungera ganska bra nu. Strul i början sedan så börjar det lätta. Efter helgen nu i Båstad så har jag bara fått ett samtal av dem bara för jag gjorde ett stort köp. Men annars lugnt :)

Ni som har problem, är ni relativt nya kunder hos Amex?
Jag har varit kund i 10år och har aldrig haft problem och använder kortet mycket, både i Sverige, utomlands och på internetköp.

Jag kan nog påminna mig att någon gång i början så fick expediten på ICA upp att de behövde ringa och knappa in kortnumret, tror det hände en eller två gånger men aldrig efter det.

Jag har inte haft kortet ett år ens, och har inte haft några problem med blockeringar. Fast de kanske ger en större spelrum om man spenderar tillräckligt mycket.

Jag har varit kund i 11 år varav platinum i 9. Har aldrig haft problem i Europa eller Nordamerika. Däremot verkar Amex anse att Filippinerna är ett laglöst land där bedrägerier äro legio. Min erfarenhet efter 9 månadslånga besök ca vart tredje år tyder på motsatsen. Att personalen på de största varuhuskedjorna skulle klara av eller ens få för sig att försöka genomföra kortbedrägerier tror jag inte på pga kulturen och den omfattande byråkratiska kontrollen. Lika osannolikt är det att någon skulle stulit både kort och pass och sedan checkat in på hotell i mitt namn samtidigt som jag underlåtit att anmäla förlusten. I båda dessa fall misstänker Amex bedrägeri = ca vart 4:e köp. Gav upp och körde med Eurocard istället. Det blev 43 inköp utan några som helst problem. Att pinkoden funkar med EC men ej med AmEx kan ju spela en viss roll, men fixa det då! (Behåller ändå AmEx tills vidare pga den utmärkta reseförsäkringen.) Har f ö bara råkat ut för försök till kortbedrägerier i Sverige!

Har haft kortet cirka 7-8 år. Har aldrig haft problem hemma, men varje gång jag åker till USA och använder kortet flitigt på en outlet så har jag fått problem.

Blev idag kontaktad av AMEX då de sett ett avvikande mönster. Visar sig att någon handlat resa på Vueling på mitt kort. Kortet spärrat. Lite trist då jag precis måste betala en resa för familjen och nytt kort hinner nog inte komma. Missar många fina EB poäng, men tycker ändå att de har bra koll på AMEX.

Köpte biljett från London till Edinburgh på Easyjets brittiska sida (den svenska verka inte ta american express). Ett par ögonblixk senare kom ett mail om misstänkta transaktioner och strax efter ringde mobilen. Lite förklarande och sen var det inga problem.

Dagen efter vann mff med 7-0 mot hibbs så slutet bra, allting bra...

lyckades tappa plånboken, klantigt nog la jag plånboken på taket på bilen när jag skulle spänna fast sonen och glömde således plånboken..insåg detta 3 timmar senare och fick ringa runt och spärra alla kort.

Men jag blev ytterst positiv till Amex kundtjänst som meddelade att dom kunde buda ut ett nödkort till mig inom 24 timmar :)

så kl 15.00 dagen efter så ringde budfirman och leverade mitt nödkort..det är service de !

Toppen