Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Amex har också ngt jag råkat ut för flera gånger att svaret är inte "medges ej" utan "ring spärrservice" då ska handlaren enligt avtalet med Amex ringa för att verifiera att det är kortinnehavaren som verkligen handlar. Dock verkar inte handlarna vara medveten om detta utan svarar "nä det medgavs ej" .. har hänt mig 12 gånger tror jag och varje gång man ringer till Amex så säger de "nej det var inget problem med det köpet men det begärdes ID kontroll".

Så många gånger är det handlarens fel att det inte går igenom.

Amex har också ngt jag råkat ut för flera gånger att svaret är inte "medges ej" utan "ring spärrservice" då ska handlaren enligt avtalet med Amex ringa för att verifiera att det är kortinnehavaren som verkligen handlar. Dock verkar inte handlarna vara medveten om detta utan svarar "nä det medgavs ej" .. har hänt mig 12 gånger tror jag och varje gång man ringer till Amex så säger de "nej det var inget problem med det köpet men det begärdes ID kontroll".

Så många gånger är det handlarens fel att det inte går igenom.

Ganska riskfritt att säga så eftersom jag, och misstänker jag de flesta andra, då plockar fram ett Visa eller MC och säger: "då provar vi med det här kortet i stället"...

Gjorde en skön beställning i helgen på sturekompaniet för 130 100 på amex kortet. Gick igenom utan problem men fick mail från amex att jag ska ringa dom.

Uppgraderad till Platinum nu med :)))))))))

Nu fick jag för första gången proa på att mitt AMEX vart spärrat. Försökte boka en finnlands kryssning för ca 900 kr och det kom upp ett kryptiskt meddelande att köpet inte hade gått igenom pga. ett okänt fel.

Sen några sekunder senare så kom det både sms och mail att det var spärrat pga. misstänkt bedrägeriförsök.

Ringde in och de ställde lite kontrollfrågor om jag verkligen hade bokat ett antal olika flygresor, betalat för en webdomän i kanada, mm senaste dagarna, visst sa jag och de låste upp och bad om ursäkt, Jag tycker ändå att det är bra att de håller viss koll.

versionen med spärrservice har hag råkat ut för några gånger när jag har åkt taxi för 4 siffriga belopp i sverige, har alltid löst sig med ett samtal.

Nu fick jag för första gången proa på att mitt AMEX vart spärrat. Försökte boka en finnlands kryssning för ca 900 kr och det kom upp ett kryptiskt meddelande att köpet inte hade gått igenom pga. ett okänt fel.

Sen några sekunder senare så kom det både sms och mail att det var spärrat pga. misstänkt bedrägeriförsök.

Ringde in och de ställde lite kontrollfrågor om jag verkligen hade bokat ett antal olika flygresor, betalat för en webdomän i kanada, mm senaste dagarna, visst sa jag och de låste upp och bad om ursäkt, Jag tycker ändå att det är bra att de håller viss koll.

versionen med spärrservice har hag råkat ut för några gånger när jag har åkt taxi för 4 siffriga belopp i sverige, har alltid löst sig med ett samtal.

Så det misstänkta bedrägeriförsöket baserades på att du försökte boka en KRYSSNING och inte FLYG ;)

Börjar ärligt talat bli lite trött på dem nu även om de skyller på försiktighet. Idag hade jag en frenetisk shopping på en Outlet i Orlando där jag i varje butik väntade på att de skulle ha synpunkter på kortet. Boss ville se ID och Samsonite fick upp att de var tvungna att ringa på referal (?) vilket ledde till att de ringde in angav kortnumret och summan och fick någon sorts OK. Efter besöket på Outleten handlade vi mat på vägen hem. "Not authorized" dök det upp i terminalen. Jättekul när expediten frågade om jag inte hade tillräckligt på kontot. Fick betala med ett annat kort och en kort stund senare kom ett SMS från AMEX att de misstänkte bedrägeri och hade spärrat kortet. Efter att jag ringt dem låste de upp kortet, men det är inte kul att stå med ett spärrat kort och förklara för en expedit i snabbköpet att det är Amex som gör det och att det inte har med min finansiella ställning att göra. Om de nu har sån koll på mina transaktioner så borde de se att jag betalat en flygbiljett, en hyrbil och även hyrt ett hus i Florida med kortet. De borde även kunna se att jag betalat på Arlanda, Frankfurt och sen i Orlando. Med tanke på att det är semestertider kanske det skulle kunna gett dem en hint om att det faktiskt är så att jag är i Florida.

• Gilla
Reactions: Gus
Börjar också tröttna. De ger inte intryck av försiktighet utan snarare noll koll. Hade ringt dem och talat om var jag skulle vara på semester. Bodde på samma hotell som jag tidigare bott på flera gånger och alltid tidigare betalat med Amex. Ändå måste jag ringa dem och tala om att debiteringen är OK. Suck. Skulle vara intressant att höra om någon råkat ut för liknande problem med andra kort.

Det verkar ju helt sjukt att vissa av er har sådana problem med AmEx. Själv har jag inga som helst problem med detta längre.

Toppen