Senaste nytt

Amex SAS Premium - Extrakort

EllaK

Ny medlem
Hej,

Min kille har ansökt om Amex SAS Premium då han behöver ett kreditkort inom jobbet. Jag ska ha extrakortet och undrar då ifall extrakortet kopplas till hans eurobonuskonton eller ifall jag kan koppla det till mitt egna? Finns det isåfall för- och nackdelar med vart man kopplar korten? Går poängen isåfall att slå ihop vid resa?

Vi satsar inte på att öka i status på SAS, dessa nivåerna silver, guld, diamant osv men om man skulle öka i nivå, ökar båda då? Eller bara en? Detta är ju långt bort i tiden men säg att man kommer upp i guldnivå och det bara är på hans kort, då får ju jag inte ta del av fördelarna ifall jag reser någonstans själv?
 

palmen

Moderator
Poängen går till den som har huvudkortet. För att du ska få poängen måste du skaffa ett eget kort.

Man går inte upp i status med poängen dude tjänar på spend på ett kort. Men om din kille blir guld så är det bara han som blir det, du måste själv samla ihop tillräckligt poäng via flyg för att själv bli guld.
 

zippan

Medlem
Hej,

Min kille har ansökt om Amex SAS Premium då han behöver ett kreditkort inom jobbet. Jag ska ha extrakortet och undrar då ifall extrakortet kopplas till hans eurobonuskonton eller ifall jag kan koppla det till mitt egna? Finns det isåfall för- och nackdelar med vart man kopplar korten? Går poängen isåfall att slå ihop vid resa?

Vi satsar inte på att öka i status på SAS, dessa nivåerna silver, guld, diamant osv men om man skulle öka i nivå, ökar båda då? Eller bara en? Detta är ju långt bort i tiden men säg att man kommer upp i guldnivå och det bara är på hans kort, då får ju jag inte ta del av fördelarna ifall jag reser någonstans själv?
AMEX Premium påverkar inte status hos SAS. Det gör dock Elite.

Ni kan skapa en grupp för att dela poäng, point sharing. Dock hamnar alla poäng hos den som har kortet, inklusive extrakorts innehavarens.

Börja läsa på, finns sjukt mycket bra information om dina frågor och lite till här på forumet.
 

EllaK

Ny medlem
Okej tack för snabba svar!
Har läst en del men tycker det är rätt krångligt.. ska fortsätta söka & läsa på! Vi får helt enkelt testa & se hur bra det funkar för oss:)
 

Fredde18

Medlem
Okej tack för snabba svar!
Har läst en del men tycker det är rätt krångligt.. ska fortsätta söka & läsa på! Vi får helt enkelt testa & se hur bra det funkar för oss:)
Lycka till. Det är en ganska rolig djungel att lära sig hitta i!
Just vad gäller poäng är det bra att ha koll på skillnaden på A: extra-poäng (som är poängen man tjänar in på att handla på kortet) och som inte påverkar status samt B: bas-poäng (som är poäng man tjänar in främst genom att flyga på betalda biljetter) och är de poäng som tar dig mot en högre statusnivå.
De olika poängen från resor och shopping läggs dock ihop och kan användas för bonus-resor.

Sen finns det varianter på hur man tjänar poäng och undantag såklart men det här är grunden.
 

EllaK

Ny medlem
Tack! Ja verkligen, det ska bli kul att testa på!

Jag tror jag förstått detta med extrapoäng & baspoäng, det var lite förvirrande först. Men om jag fattat det rätt då så kommer alla poängen in på huvudpersonens konto, oavsett om det är extrapoäng eller baspoäng?

Nu kanske det är svårt att ni en ny statusnivå genom att bara flyga om man inte flyger så mycket men säg att jag skulle flyga mycket mer än min kille, då får han statuspoäng/baspoäng för min flyg? Så skulle han bli guld så är det egentligen bara något jag får ta del av ifall vi flyger ihop?
 
Men om jag fattat det rätt då så kommer alla poängen in på huvudpersonens konto, oavsett om det är extrapoäng eller baspoäng?

Nu kanske det är svårt att ni en ny statusnivå genom att bara flyga om man inte flyger så mycket men säg att jag skulle flyga mycket mer än min kille, då får han statuspoäng/baspoäng för min flyg? Så skulle han bli guld så är det egentligen bara något jag får ta del av ifall vi flyger ihop?

Inte riktigt, det är bara poängen som kommer från kreditkortet som hamnar på huvudkortägarens konto. När du flyger, så är de poäng du tjänar då (baspoäng) inte på något vis kopplat till ditt Amex, utan går till ditt Eurobonuskonto.

Sen kan du och din kille skapa ett Point Sharing-konto, så att alla era extrapoäng samlas i en pott och kan användas för att boka gemensam resa med. Men baspoängen hamnar aldrig hos någon annan än den som faktiskt flugit.
 

Fredde18

Medlem
Som sagt, lite krångligt kan det upplevas inledningsvis. Jag skrev själv ihop en resumé av min första tid som poängjägare, där kan du kanske hitta fler matnyttiga tips!
Inspiration från ett halvårs poängjakt i Eurobonus-världen | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Notera dock att vissa erbjudanden som nämns kanske inte gäller längre (då jag skapade tråden januari 2020) alternativt med en annan poängsumma. Men principen är den samma, nämligen att få ihop så mycket poäng som möjlig så man kan boka en trevlig resa till så låg kostnad man kan!
 

EllaK

Ny medlem
Tack för att du delar med dig! Läste lite snabbt men ska absolut sätta mig senare & kolla igenom tråden mer. Väldigt kul att läsa och inspirerande:)
 
Toppen