Senaste nytt

Amex - Säga upp?

eddo

Medlem
Blir bara lite lack på SAS som hela tiden marknadsför EB som att man kan få 'gratis flygresor' men som är just det dom INTE levererar...
Jag håller inte riktigt med även om jag förstår din poäng. Har i princip aldrig sett Eurobonus aktivt göra reklam för gratis flyg i business med SAS longhaul. Snarare är det Amex som gör denna typ av reklam. Och man levererar visst "gratis" flygresor (givetvis exkl skatter och avgifter), kanske inte så ofta på SAS longhaul, men intraeuropa och med *A erbjuder man ofta många platser. Dock krävs det ofta flexibilitet, att man kan boka antingen ca 1 år i förväg eller med väldigt kort varsel, och/eller att man undviker högsäsong. Vilket inte är förutsättningar man skyltar med i sin marknadsföring. Blir såklart problematiskt om man förväntar sig att kunna boka resor var man vill när som helst bara man har nog högt poängsaldo - går man in med de förväntningarna är det klart att man blir missnöjd.

Förstå mig rätt, jag önskar också bättre tillgänglighet på såväl SAS som *A awards. Är också ofta missnöjd med SAS av andra orsaker (kass kundservice, högst svajig ombordupplevelse, listan kan göras lång). Men jag tycker ändå att de håller vad de lovar och att programmet med stor marginal ger värde för den tid, energi och pengar man lägger ned och kommer därför behålla mina kort. Har nog aldrig velat boka en award och inte lyckats, dock har jag gått in med låga förväntningar, varit flexibel i datum etc. Men har såklart också förståelse för att alla inte kan/vill vara lika flexibel och då kanske inte EB är rätt program. :)
 

Doctor-X

Medlem
Jag håller inte riktigt med även om jag förstår din poäng. Har i princip aldrig sett Eurobonus aktivt göra reklam för gratis flyg i business med SAS longhaul. Snarare är det Amex som gör denna typ av reklam. Och man levererar visst "gratis" flygresor (givetvis exkl skatter och avgifter), kanske inte så ofta på SAS longhaul, men intraeuropa och med *A erbjuder man ofta många platser. Dock krävs det ofta flexibilitet, att man kan boka antingen ca 1 år i förväg eller med väldigt kort varsel, och/eller att man undviker högsäsong. Vilket inte är förutsättningar man skyltar med i sin marknadsföring. Blir såklart problematiskt om man förväntar sig att kunna boka resor var man vill när som helst bara man har nog högt poängsaldo - går man in med de förväntningarna är det klart att man blir missnöjd.

Förstå mig rätt, jag önskar också bättre tillgänglighet på såväl SAS som *A awards. Är också ofta missnöjd med SAS av andra orsaker (kass kundservice, högst svajig ombordupplevelse, listan kan göras lång). Men jag tycker ändå att de håller vad de lovar och att programmet med stor marginal ger värde för den tid, energi och pengar man lägger ned och kommer därför behålla mina kort. Har nog aldrig velat boka en award och inte lyckats, dock har jag gått in med låga förväntningar, varit flexibel i datum etc. Men har såklart också förståelse för att alla inte kan/vill vara lika flexibel och då kanske inte EB är rätt program. :)

Min uppfattning är att det snarare är olika Facebookgrupper eller hemsidor som försöker rekrytera in folk till Eurobonusprogammet (samt till viss del AmEx) som skriver att det bara är att börja samla poäng och sedan boka en ”gratis” resa i business till valfri destination. Känns som det är sanning med stor modifikation. Nu tror jag @Tostarp är medveten om begränsningarna så är väl något OT.
 

flierman

Medlem
Blir bara lite lack på SAS som hela tiden marknadsför EB som att man kan få 'gratis flygresor' men som är just det dom INTE levererar...

Det är ofta en missförstånd att ett flygbolag ska leverera platser just till en destination jag vill och just ett datum jag vill. Resor för poäng finns det massor av men kanske inte just exakt när, i en specifik klass och exakt dit du vill men det är en annan sak.

Sen är såklart SAS även i mina ögon ruskigt mycket sämre överlag med platser än förut men det är en annan sak.
 
Sedan beror det ju också på vad man menar med att "resa gratis". Det går ju att använda poängen som pengar. Det går visserligen åt fler poäng, men om man har en rejäl hög med poäng så går det att flyga "gratis" med väldigt kort varsel. Redan imorgon faktiskt. Så man kan väl säga att liksom med övriga biljetter så kostar det lite mer om man vill ha full flexibilitet.
 

hendberg

Medlem
Att hitta SAS-awards har alltid varit svårt, inte bara i närtid. Letar själv nästan bara Star Alliance då tillgången är bättre och så finns det ju roligare rutter och destinationer med Star Alliance.
 

jmsa

Medlem
Hej alla,

Jag har nu gått igenom alla welcome och upgrade bonus med SAS AMEX och SAS MC.

För tillfället har jag bara SAS AMEX Elite kvar och eftersom mina utgifter inte är vad de brukade vara så fort jag når den första kupongen för 2023 kommer jag troligen att downgrade.

Alternativt kan jag bestämma mig för att stänga kortet och flytta till non-SAS AMEX. Finns det någon väg genom welcome och upgrade bonus där? Möjligen skulle jag behöva vara borta från AMEX-kort under en tid, osäker på vad som är villkoren.

Vad föreslår du? (Spendera runt 150-200k per år.)

Tack Tack
 

Flyer722

Medlem
Hej alla,

Jag har nu gått igenom alla welcome och upgrade bonus med SAS AMEX och SAS MC.

För tillfället har jag bara SAS AMEX Elite kvar och eftersom mina utgifter inte är vad de brukade vara så fort jag når den första kupongen för 2023 kommer jag troligen att downgrade.

Alternativt kan jag bestämma mig för att stänga kortet och flytta till non-SAS AMEX. Finns det någon väg genom welcome och upgrade bonus där? Möjligen skulle jag behöva vara borta från AMEX-kort under en tid, osäker på vad som är villkoren.

Vad föreslår du? (Spendera runt 150-200k per år.)

Tack Tack
SAS amex premium
 

Taggen

Medlem
Även om tillgängligheten till Asien med Star Alliance är väldigt skral just nu så ser jag inte det som ett skäl att säga upp kortet. Så länge man är flexibel och kan resa dit bonusplatserna finns och inte fixerar sig på ett visst resmål/datum så upplever jag sällan några problem att hitta tillgänglighet.

Miles&More är bättre i avseendet att du har lite mer tillgänglighet från Skandinavien på Lufthansa Group, men att betala 8000kr i skatter och bränsletillägg tar emot. Likaså högre poängkostnad pga avsaknad av poängrabatter.
Nja, du har mileage bargains varje månad med Lufthansa så LH öser på ganska friskt med poängrabatter. Mileage Bargains blir i princip 2-4-1 men visst, destinationerna är låsta samt tiden du kan åka. Sedan kan du sänka skatterna genom att bränna mer miles. Denna månad har du bargains till 75 destinationer från Sverige. Resedatum är från mitten av oktober till sista november vilket innebär över ett svenskt höstlov. Läs på lite mer om Miles & More så kommer du hitta många fördelar och jag kan säga att skillnaden är inte liten på tillgänglighet inom Europa framförallt nu under sommaren är Miles & More guld värt om du vill åka till en semesterdestination. Jag bokade om vår resa nu t.ex. från Neapel till Stockholm med kort varsel då det är strejk på gång för italienska flygledare och vi vill inte ta den skiten så jag dumpade min SAS bonusbiljett och kollade om det fanns någon annan dag. Eller hur? soprent hos SAS medans LH-gruppen visade mig 7 alternativ olika tider via MUC, FRA eller VIE i business. För 3000 extrapoäng halverades skatterna till 42€/person. Visst, det är inte en direkt flight men det är någorlunda vettig businessclass och du får garanterat ingen bredvid dig vilket man inte kan säga om SAS. Trots skatterna så är ofta Miles & More en bra deal. Lika bra deal som EB med 2-4-1? Nej, men så är tillgängligheten därefter på EB.
 
Toppen