Senaste nytt

AMEX reseförsäkring då kund betalar hotellet

Resenär

Medlem
Hej,

försäkringsvilkoren säger ju som bekannt att majoriteten av 'resan' ska betalas med kortet.

Men - hur fungerar det om man betalar flyg,mat etc med kortet, men kunden (reser i tjänsten) betalar hotellet. Gäller då försäkringen? Någon som har erfarenhet?

Vet ej. Men i den situationen skulle jag i alla fall försöka argumentera för att du har betalat alla dina kostnader med Amex iom flyget etc. Hotellet kostar dig i det här fallet ingenting, och är således inte en del av resans kostnader.

Om argumentationen håller eller inte vågar jag inte sia om. Det vore intressant att höra om någon varit i den här situationen och haft ett försäkringsfall.

Vet ej. Men i den situationen skulle jag i alla fall försöka argumentera för att du har betalat alla dina kostnader med Amex iom flyget etc. Hotellet kostar dig i det här fallet ingenting, och är således inte en del av resans kostnader.

Om argumentationen håller eller inte vågar jag inte sia om. Det vore intressant att höra om någon varit i den här situationen och haft ett försäkringsfall.

Precis. Jag kan ju tycka att det är litegrann samma sak som om man reser någonstans och bor hemma hos en vän. Då förutsätter jag att man inte ska vara tvungen att hjälpa till att betala vännens hyra (med sitt Amex) för att försäkringen ska gälla.
Å andra sidan så kan man även argumentera att exemplet ovan egentligen inte borde vara annorlunda än om man reser tillsammans med en (annan) vän, bor på hotell, men detta hotell betalas av vännen som bjuder på den kostnaden. Även där kan jag ju tycka att försäkringen borde gälla, men där är jag mer tveksam till vad Amex kommer att tycka....

Tyvärr så hjälper det ju inte så mycket vad vi tycker och anser är rimligt om nu inte Amex har samma åsikt om olyckan är framme. Så det vore som sagt var intressant att veta vad som egentligen gäller.

Jag fick som svar av AMEX, när jag claimade en resa som inte blev av pga. av ett av barnen blivit sjuk, för den resan hade jag fått flygbiljetterna som en present att den kostnaden räknas in och det är 75% av den totala reskostnaden.
Vi kom dock upp i 75% ändå, men det var med typ 0% marginal.

EK

Jag fick som svar av AMEX, när jag claimade en resa som inte blev av pga. av ett av barnen blivit sjuk, för den resan hade jag fått flygbiljetterna som en present att den kostnaden räknas in och det är 75% av den totala reskostnaden.
Vi kom dock upp i 75% ändå, men det var med typ 0% marginal.

EK

Kan du förklara hur du menar? Jag förstod inte riktigt att "Kostnaden räknas in"?

Hej,

försäkringsvilkoren säger ju som bekannt att majoriteten av 'resan' ska betalas med kortet.

Men - hur fungerar det om man betalar flyg,mat etc med kortet, men kunden (reser i tjänsten) betalar hotellet. Gäller då försäkringen? Någon som har erfarenhet?

Det är ju svårt för Amex att veta exakt vad du har för kostnader som inte betalas med kortet så jag skulle säga följande:
- Om själva reskostnaden (flyg eller liknande) är betalt med kortet så är du täckt av försäkringen
- Är inte själva resan betald med kortet måste du kunna styrka att resans totala kostnad är till 75 % betald med kortet. Då behöver du skicka in kvitton för hotell, eventuell mat, aktiviteter etc.

Nu har jag bara haft en claim och i det fallet räckte det med kvitto på utresans flygbiljett (Ska tilläggas att även hemresa köptes med kortet vid senare datum och alla hotell betalats med kortet men inget jag behövde styrka).

Tolka nu inte mitt svar som den korrekta legala tolkningen utan som en vägledning på hur jag tror de gör bedömningen.

Kan du förklara hur du menar? Jag förstod inte riktigt att "Kostnaden räknas in"?

Säg att bu betalt 7 500 kr för hotell som du betalt med ditt AMEX.
Flygbiljetten som kostar 2 500 kr har du fått som gåva eller betalat med ett annat kort än ditt AMEX.
Flygbiljett 2 500 kr är en present.
Hotell 7 500 kr betalas med AMEX.

Du gör ett claim till AMEX, AMEX säger att 75% av resan skall vara betald med ditt AMEX.
I exemplet är resans kostnad 10 000 kr varav 7 500 kr är betalt med AMEX och således täckt av AMEX reseförsäkring.

Vänder vi på det och du betalar flygbiljetten med ditt AMEX och ex. en leverantör betalar hotellet. Då kommer AMEX ge avslag på ditt claim och hänvisa till att enbart 25% av resan är betald med AMEX.
Flygbiljett 2 500 kr betalas med AMEX.
Hotell 7 500 kr betalas av en leverantör.

Du gör ett claim till AMEX, AMEX kommer ge avslag på ditt claim och hänvisa till att enbart 25% av resan är betald med AMEX.

Vi tar ett tredje fall;
Flyg 5 000 kr betalas med AMEX.
Hotell 5 000 kr är en present från någon.
Evenemangsbiljetter; 10 000 kr betalas med AMEX.

Den totala kostnaden enligt AMEX i detta fall är 20 000 kr, du gör ett claim till AMEX och de kommer godkänna claimet då 75% av resan är betald med AMEX.

Det finns ett undantag och det är hyrbilsförsäkringen, där är AMEX krav att resan är betald 100% med AMEX.
Det finns ett undantag och det är hyrbilsförsäkringen, där är AMEX krav att resan är betald 75% med AMEX och att bilhyran är betald 75% med AMEX.

EK
EDIT: Hyrbildförsäkring, tack för påpekandet @Jane Insane

Last edited:
Vänder vi på det och du betalar flygbiljetten med ditt AMEX och ex. en leverantör betalar hotellet. Då kommer AMEX ge avslag på ditt claim och hänvisa till att enbart 25% av resan är betald med AMEX.
Flygbiljett 2 500 kr betalas med AMEX.
Hotell 7 500 kr betalas av en leverantör.

Du gör ett claim till AMEX, AMEX kommer ge avslag på ditt claim och hänvisa till att enbart 25% av resan är betald med AMEX.
Om man i exempel två istället skulle ha bott hos en vän så skulle 100% av resan varit betalt med AMEX och försäkring skulle gälla.

Två sidor av samma mynt.

(uträkningar)

Det finns ett undantag och det är hyrbilsförsäkringen, där är AMEX krav att resan är betald 100% med AMEX.

Jag tror att du har helt rätt i hur du tolkar villkoren, om man ska gå by the book, vilket så klart alltid är säkrast. Däremot tror jag att det i praktiken finns lite mer utrymme att räkna bort kostnader och således uppfylla kriterierna för att försäkringen ska gälla.

Vill dock rätta det här med hyrbilsförsäkringen, kravet är att resan ska vara betald med 75% OCH att hyrbilen ska vara betald till 75% med Amex. Dvs om resan är betald till 99% med Amex, och hyrbilen är enda undantaget som är betalt med kontanter, så gäller inte hyrbilsmomentet. Däremot finns inget krav på 100% någonstans.

Jag tror att du har helt rätt i hur du tolkar villkoren, om man ska gå by the book, vilket så klart alltid är säkrast. Däremot tror jag att det i praktiken finns lite mer utrymme att räkna bort kostnader och således uppfylla kriterierna för att försäkringen ska gälla.

Vill dock rätta det här med hyrbilsförsäkringen, kravet är att resan ska vara betald med 75% OCH att hyrbilen ska vara betald till 75% med Amex. Dvs om resan är betald till 99% med Amex, och hyrbilen är enda undantaget som är betalt med kontanter, så gäller inte hyrbilsmomentet. Däremot finns inget krav på 100% någonstans.

AMEX avrundar uppåt till kortinnehavarens (detta när kortinnehavaren hade GOLD för några år sedan) fördel enligt egen erfarenhet när det gäller att 75% av resan skall vara betald med AMEX :)

EK

Toppen