Senaste nytt

AMEX Premium i USA?

JockeS

Medlem
Hej

Vi åker till NY om en månad och har lite problem att hitta info kring betalning i utlandet med vårat Amex t ex.
Har Amex Premium och ett vanligt MC eb.

åker vi på massa avgifter om vi använder Amex-kortet som betalmedel medans vi är i NY?

Vissa kortmaskiner och bankomater kommer låta dig välja att bli debiterad antingen i USD eller i SEK. Se till att du alltid väljer att bli debiterad i lokal valuta så att du får kortutgivarens kurs. Att välja SEK i ett sådant fall innebär att en tredje part gör växlingen, och därmed med all säkerhet erbjuder dig en väldigt dålig valutakurs.

Vissa kortmaskiner och bankomater kommer låta dig välja att bli debiterad antingen i USD eller i SEK. Se till att du alltid väljer att bli debiterad i lokal valuta så att du får kortutgivarens kurs. Att välja SEK i ett sådant fall innebär att en tredje part gör växlingen, och därmed med all säkerhet erbjuder dig en väldigt dålig valutakurs.
Jag kan nog inte trycka tillräckligt på att kursen ofta är usel om man låter bankomaten/tredjepart att växla åt en.

Behövde ta ut lite pengar efter att ha fått en lättare hjärnskakning i höstas, och jag är fullt medveten om att man alltid ska låta kortutgivaren växla åt en (särskilt eftersom jag använde Curve).
Huvudet var inte riktigt med mig och i samma sekund som jag tryckte på OK på bankomaten så insåg jag mitt misstag. Det slutade med att jag fick betala en växlingsavgift som var på cirka 4-5%, att jämföras med SAS MC som väl har ca 2% och Curve som var mitt mål som endast hade 0,5% helgtillägg. Jag kände mig rånad efteråt, även om summan i sig var "överkomligt" låg då jag inte tog ut så mycket.

Som alla har skrivit, kör på det kort du gillar bäst, sätt ett filter så alla Eu-regel mail från Amex hamnar i en separat inkorg. Njut av USA och glöm inte att räkna in både skatt och dricks när det är "lite billigare än hemma" (har åkt på den) själv.

Kan rekomendera Cote Korean Steakhouse.

Jag kan nog inte trycka tillräckligt på att kursen ofta är usel om man låter bankomaten/tredjepart att växla åt en.

Behövde ta ut lite pengar efter att ha fått en lättare hjärnskakning i höstas, och jag är fullt medveten om att man alltid ska låta kortutgivaren växla åt en (särskilt eftersom jag använde Curve).
Huvudet var inte riktigt med mig och i samma sekund som jag tryckte på OK på bankomaten så insåg jag mitt misstag. Det slutade med att jag fick betala en växlingsavgift som var på cirka 4-5%, att jämföras med SAS MC som väl har ca 2% och Curve som var mitt mål som endast hade 0,5% helgtillägg. Jag kände mig rånad efteråt, även om summan i sig var "överkomligt" låg då jag inte tog ut så mycket.
Om det bara kostade dig 4-5% att trycka på fel knapp får du vara glad att du inte besökte den här brittiska bankomaten, fotograferad i november! En synlig markup på 11,0% var nog det värsta jag sett i en förmodat civiliserad del av världen, och jag var särskilt fascinerad över kombinationen med "free cash withdrawal". Som tur är tryckte jag på rätt knapp denna gång. ;)
(Kanske lite OT p.g.a. annat land.)
A366658D-3490-41B4-A377-E52DF9E3C9DF.jpeg

OT men senaste gången jag hade Ca$h med mig i United States of America var nog i 2017.

Baserat på mitt personliga, ”väldigt omfattande”, forskningsarbete så tar ca. 97,78% av alla handlare emot Amex och resterande kör åtminstone MC/VISA/etc.

Trevlig resa! :cool:

Toppen