Senaste nytt

Amex Premium Extrakort

Går det att sätta en separat (lägre) kreditgräns på extrakortet om man beställer det till någon annan?
Intressant fråga. Skulle tro att svaret är nej men det skulle kunna vara en helt rimlig funktion om man exempelvis skulle ge ett extrakort till tonårsbarn eller liknande.

Grundregeln är ju dock att huvudkortinnehavaren är betalningsansvarig så man ger följaktligen inte ett extrakort till någon som man inte litar på.

Mm, ringde och frågade och svaret var nej. Glömde att ställa den här frågan och orkar inte ringa igen: Om jag skaffar ett additional card mig själv istället, får det kortet egen fakturaspecificering och egen pinkod då?

Den som hade tänkt använda kortet klarar inte kreditprövning nämligen pga några temporära olyckliga månader i hans liv som ställde till det så han fick prickar, så vi får göra såhär istället. Men jag litar på honom.

Last edited:
"Skicka din ansökan (PORTO BETALT):
FRISVAR, American Express
Kundnummer 121 000 900, 110 00 Stockholm"

Vad menas, ska jag skicka i ett vanligt kuvert utan frimärke, ska man skriva porto betalt på kuvertet, eller är det ett speciellt slags kuvert eller vad?

Mm, ringde och frågade och svaret var nej. Glömde att ställa den här frågan och orkar inte ringa igen: Om jag skaffar ett additional card mig själv istället, får det kortet egen fakturaspecificering och egen pinkod då?

Den som hade tänkt använda kortet klarar inte kreditprövning nämligen pga några temporära olyckliga månader i hans liv som ställde till det så han fick prickar, så vi får göra såhär istället. Men jag litar på honom.

Vill inte vara jobbig, men ganska säker på att du bryter mot Amex villkor om du plockar ut ett extra kort i ditt eget namn och låter någon annan bruka det.

"Skicka din ansökan (PORTO BETALT):
Kundnummer 121 000 900, 110 00 Stockholm"

Vad menas, ska jag skicka i ett vanligt kuvert utan frimärke, ska man skriva porto betalt på kuvertet, eller är det ett speciellt slags kuvert eller vad?
Du tar ett kuvert, lägger i det du ska lägga i och skriver endast på kuvertet. Inget frimärke eller annan text.

Kundnummer 121 000 900
110 00 Stockholm

Toppen