Amex Premium Extrakort

wtp

New member
Nu har frugan fått extrakortet. Nu tänkte jag aktivera hennes kort.

Trodde att jag kan "koppla" hennes kort till samma "mitt online konto"

Men under aktiveringsprocess vill systemet att jag skapar ett nytt "mitt online konto"

Jag undrar går det att se båda korten under samma "mitt online konto" då det är fortfarande samma konto som har 2 kort kopplat, eller har jag missat ngt?

Nu kanske jag svarar helt fel här men jag har SAS Amex premium via Amex Platinum kortet och ser alla mina 4 kopplade kort i samma inloggning. Ser att du highlightat extra så därav mitt försiktiga svar om jag nu av någon anledning inte har ett extrakort (utan någon annan variant) till FruBrandten.

Jag har en liten fundering gällande aktivering av ett additional card för Elite.

Min fästmö hade sedan tidigare ett extrakort till mitt Premium - och hon har egna inloggningsuppgifter till Amex där hon kan se sitt extrakort.

Nu har hon skaffat ett Elite med tillhörande additional card till sig själv. Aktiveringen av huvudkortet gick enkelt, men det är stört omöjligt att aktivera hennes additional card. Vi får bara meddelandet att hon inte kan koppla det kortet till det kontot, vilket är ytterst märkligt... Jag har själv ett additional card till mitt Premium, och det kortet kunde jag aktivera utan problem.

Är det några andra som har haft liknande erfarenheter? Antagligen måste Amex fixa detta manuellt på något sätt, så vi ska slå dem en pling framöver också.

Har sökt om Amex premium extrakort till min fru. Hur lång tid tar det tills det kommer?

Gått ca 2v nu.

Antar att det bara är ett kort kopplat till mitt och spend kommer in på min räkn etc?

squeezen skrev:Har sökt om Amex premium extrakort till min fru. Hur lång tid tar det tills det kommer?Gått ca 2v nu.Antar att det bara är ett kort kopplat till mitt och spend kommer in på min räkn etc?Klicka för att utvidga...

Har ni fått någon bekräftelse på att det har tagits en kreditupplysning? Jag tror inte att det tog två veckor innan mitt extrakort kom...

Precis, du är betalningsansvaret rent juridiskt och all spend hamnar på ditt huvudkort.

Bankiren skrev:Har ni fått någon bekräftelse på att det har tagits en kreditupplysning? Jag tror inte att det tog två veckor innan mitt extrakort kom...Precis, du är betalningsansvaret rent juridiskt och all spend hamnar på ditt huvudkort.Klicka för att utvidga...
Tack för svaret. Nej det har vi inte heller fått?

Sen eftersom ändå betalansvar och spend ligger på mig, varför behövs en upplysning på min fru?

squeezen skrev:Sen eftersom ändå betalansvar och spend ligger på mig, varför behövs en upplysning på min fru?Klicka för att utvidga...

Jag håller med om att det är märkligt, och de är nog någorlunda unika gällande det.

Just extrakortsprocessen är något jag tycker Amex är sega på. Enligt min erfarenhet tar det 2-4 veckor (inklusive kreditupplysning).

Går det att sätta en separat (lägre) kreditgräns på extrakortet om man beställer det till någon annan?

Aih890 skrev:Går det att sätta en separat (lägre) kreditgräns på extrakortet om man beställer det till någon annan?Klicka för att utvidga...
Intressant fråga. Skulle tro att svaret är nej men det skulle kunna vara en helt rimlig funktion om man exempelvis skulle ge ett extrakort till tonårsbarn eller liknande.

Grundregeln är ju dock att huvudkortinnehavaren är betalningsansvarig så man ger följaktligen inte ett extrakort till någon som man inte litar på.

Mm, ringde och frågade och svaret var nej. Glömde att ställa den här frågan och orkar inte ringa igen: Om jag skaffar ett additional card mig själv istället, får det kortet egen fakturaspecificering och egen pinkod då?

Den som hade tänkt använda kortet klarar inte kreditprövning nämligen pga några temporära olyckliga månader i hans liv som ställde till det så han fick prickar, så vi får göra såhär istället. Men jag litar på honom.

Ja, det kortet får egen faktura specifikation och kan ha separat pinkod. Du är dock fortfarande ensamt betalningsansvarig.

"Skicka din ansökan (PORTO BETALT):

FRISVAR, American Express

Kundnummer 121 000 900, 110 00 Stockholm"

Vad menas, ska jag skicka i ett vanligt kuvert utan frimärke, ska man skriva porto betalt på kuvertet, eller är det ett speciellt slags kuvert eller vad?

Aih890 skrev:Mm, ringde och frågade och svaret var nej. Glömde att ställa den här frågan och orkar inte ringa igen: Om jag skaffar ett additional card mig själv istället, får det kortet egen fakturaspecificering och egen pinkod då?Den som hade tänkt använda kortet klarar inte kreditprövning nämligen pga några temporära olyckliga månader i hans liv som ställde till det så han fick prickar, så vi får göra såhär istället. Men jag litar på honom.Klicka för att utvidga...

Vill inte vara jobbig, men ganska säker på att du bryter mot Amex villkor om du plockar ut ett extra kort i ditt eget namn och låter någon annan bruka det.

Aih890 skrev:"Skicka din ansökan (PORTO BETALT):FRISVAR, American ExpressKundnummer 121 000 900, 110 00 Stockholm"Vad menas, ska jag skicka i ett vanligt kuvert utan frimärke, ska man skriva porto betalt på kuvertet, eller är det ett speciellt slags kuvert eller vad?Klicka för att utvidga...
Du tar ett kuvert, lägger i det du ska lägga i och skriver endast på kuvertet. Inget frimärke eller annan text.

FRISVAR, American Express

Kundnummer 121 000 900

110 00 Stockholm

Kan man ha fler än ett extrakort till Amex Premium, i så fall vad kostar extrakorten?

Back