Senaste nytt

Amex platinum vs Amex premium vs hemförsäkring (avseende reseförsäkring)

Heggemon

Medlem
Jag skapar en ny tråd då detta inte gäller enbart Amex-försäkring utan även hemförsäkringar. Jag har trots försämringarna i Amex platinum behållt det för, primärt, reseförsäkringen och Pontus-loungen. Jag har sällan möjlighet att utnyttja Dining-erbjudanden numera sedan 2000+2000-kampanjen försvann. Jag reser 2-3 gånger inom EU och 1-2 gånger utanför EU per år där de senare resorna oftast bekostas av Eurobonus-poäng med loungetillgång i högre resklasser.

Jag har nyligen lärt mig att "sjukvårdsdelen" i Amex platinums-försäkring egentligen inte spelar någon roll utan att det verkar vara en direktöverföring från amerikanska Amex då det sällan ingår i hemförsäkringar där. Givetvis bra i Sverige också om du inte har en hemförsäkring men vem är fast bosatt här utan att ha det? Folksam skriver t.ex. "Vid akut sjukdom eller olycksfallsskada betalar vi nödvändiga och skäliga kostnader för läkarvård, behandling som läkaren föreskriver, sjukhusvård, akuta hjälpmedel och lokala resor för vård och behandling." Det vill säga utan beloppsbegränsning.

Jag har också förstått att ingen av dessa försäkringar egentligen ersätter Eurobonus-poäng, de ersätter bara kostnader som du åsamkats i kronor/dollar/osv. vid avbokning/ombokning. Jag kan inte se några villkor om att du ersätts för en "likvärdig" resa vid t.ex. "ersättningsresa". När man lusläser villkoren verkar det generellt som att hemförsäkringsbolagens "pluspaket" är mycket mer alltäckande än t.ex. Amex-försäkringarna och att det mer lönsamma i mitt fall skulle vara att säga upp Amex platinum och bara behålla Amex premium plus teckna det högre skyddet via hemförsäkringen. Det man förlorar är hyrbilsförsäkringen (använder extremt sällan) och de något högre skydden vid bagageförsening samt försening om man jämför med Amex premium, å andra sidan betalar hemförsäkringen uppemot 20k per person för att kunna ansluta till resa vid försening som gör så att du missar t.ex. ett flyg medan Amex platinum bara betalar 2000 kronor.

Är det något jag missar här som kan drabba mig om jag säger upp mitt Amex plat? Jag har relativt låg spend i Sverige men förhållandevis hög om man räknar med allt som jag bokar på resorna, jag går således miste om många Eurobonus-poäng och tiden till min årliga voucher förskjuts med 3-4 månader varje år eftersom att alla resekostnader just nu läggs på Platinumet för att få försäkringen.

Vad gäller hemförsäkringar ersätter vissa bonuspoängen enligt denna tråd med några år på nacken. Någon som har Länsförsäkringar/Folksam/IF som kan svara på rak arm om så är fallet?

Min hemförsäkring (If) har ett utökat reseskydd som täcker saker som avbeställningsskydd, missade anslutningar, resestartskydd (t.ex. du kommer inte fram i tid till flygplatsen p.g.a. störningar i allmänna färdmedel), outnyttjad reskostnad, ersättningsresa om du blir sjuk på resmålet större delen av tiden m.m. Allt är i princip mycket bättre än Amex Elites försäkring, d.v.s. If täcker mycket fler saker och med i regel högre maxbelopp. Amex försäkring är tämligen värdelös vid missade anslutningar (lågt maxbelopp plus att den inte gäller alls om man blir mindre än 4 timmar sen). I någon del har Amex något högre belopp för bagageförsening, men det är typ det enda som är bättre.

Så varför många tycker det är så viktigt att omfattas av Amex reseförsäkring, om man har en bra hemförsäkring, har jag inte riktigt förstått.

Det finns dock ett viktigt undantag hos If kontra Amex och det är att det utökade reseskyddet hos If inte gäller om man betalat resan med bonuspoäng. Då gäller endast den vanliga reseförsäkringsdelen om sjukvård och merkostnader vid sjukdom på resmålet, men ingenting i det utökade reseskyddet. I de fallen är Amex reseförsäkring bättre men inte annars skulle jag säga.

Jag ringde precis till Folksam och frågade om de ersätter Eurobonuspoäng vid utnyttjande av reseförsäkringen då det inte står något i villkoren. Den på kundservice sa åtminstone att de inte ersätter poäng men att försäkringen gäller i övrigt, de täcker allt som betalats i pengar inkl flygskatter då. Verkar som att man är rätt så körd om man behöver avbryta en pågående resa eller avboka en resa alltför nära inpå avfärd pga t.ex. akut sjukdom då varken någon av SAS-korten eller de flesta av hemförsäkringarna ersätter de.

Jag ringde precis till Folksam och frågade om de ersätter Eurobonuspoäng vid utnyttjande av reseförsäkringen då det inte står något i villkoren. Den på kundservice sa åtminstone att de inte ersätter poäng men att försäkringen gäller i övrigt, de täcker allt som betalats i pengar inkl flygskatter då. Verkar som att man är rätt så körd om man behöver avbryta en pågående resa eller avboka en resa alltför nära inpå avfärd pga t.ex. akut sjukdom då varken någon av SAS-korten eller de flesta av hemförsäkringarna ersätter de.
Trist. Citerar här @Najk ur en annan tråd:

"Länsförsäkringar!
Har haft ärenden med dem när jag blivit sjuk i USA. Ersättningen beräknades med 1000kr/dag, men ersättningen kunde inte bli högre än vad man har betalat för resan (rimligt).

Då jag hade bokat hela resan med poäng både flyg och hotell så hade resan inte kostat något i pengar, men då fick jag räkna om vad resan HADE kostat om jag betalt med pengar och vips så kunde de se att resan borde kostat mer än ersättningen blev.

Totalt fick jag ersättning 16000kr av LF (Jag var sjuk 4 dagar och vi var 4 resenärer). Med annat försäkringsbolag hade jag fått 0kr."

Så, är det LF man ska byta till?

Det är värt att fundera på. Kollade nyss och det skulle kosta mig 2500 kr per år att uppgradera min If försäkring till utökad reseskydd. När jag hyrbil har jag också ofta sätt att självrisken är mer än 10000 sek. Vet ej om man kan kombinera 10000 sek från If med 10000 från typ en Circle K Mastercard hyrbilsförsäkring för att komma upp till 20000 kr i självriskreducering. Flyger sällan bonusresor så den del spelar ingen större roll. Men å andra sidan flyger nästa aldrig på biljett som ger lounge tillgång. Så Pontus och priority pass har ett hyfsat bra värde till mig. Uträkningen är helt enkelt inte enkel. Men så fort jag börja resa mindre ofta, särskilt med flyg blir det rätt enkelt att välja bort Platinum.

Det är värt att fundera på. Kollade nyss och det skulle kosta mig 2500 kr per år att uppgradera min If försäkring till utökad reseskydd. När jag hyrbil har jag också ofta sätt att självrisken är mer än 10000 sek. Vet ej om man kan kombinera 10000 sek från If med 10000 från typ en Circle K Mastercard hyrbilsförsäkring för att komma upp till 20000 kr i självriskreducering. Flyger sällan bonusresor så den del spelar ingen större roll. Men å andra sidan flyger nästa aldrig på biljett som ger lounge tillgång. Så Pontus och priority pass har ett hyfsat bra värde till mig. Uträkningen är helt enkelt inte enkel. Men så fort jag börja resa mindre ofta, särskilt med flyg blir det rätt enkelt att välja bort Platinum.
Kostade mig 34 kr/mån att utöka reseskyddet med Folksam. Deras självriskreducering är dock också 10k på hyrbil. Bör nämnas dock att jag det kan vara pga att jag tecknar försäkringen via facket. Finns även detta alternativ när det gäller just hyrbil: https://www.banknorwegian.se/forsakringar/sjalvriskforsakring-hyrbil/

349 kr per år och då behöver bara hyrbilen vara betald med kortet. Vet dock inte om det är ett bra pris, har aldrig hyrt bil utomlands så aldrig riktigt jämfört men sett det alternativet nämnas här i forumet.

Kostade mig 34 kr/mån att utöka reseskyddet med Folksam. Deras självriskreducering är dock också 10k på hyrbil. Bör nämnas dock att jag det kan vara pga att jag tecknar försäkringen via facket. Finns även detta alternativ när det gäller just hyrbil: https://www.banknorwegian.se/forsakringar/sjalvriskforsakring-hyrbil/

349 kr per år och då behöver bara hyrbilen vara betald med kortet. Vet dock inte om det är ett bra pris, har aldrig hyrt bil utomlands så aldrig riktigt jämfört men sett det alternativet nämnas här i forumet.
Bra tips. Hade detta för många år sedan.

Om man reser mycket och framförallt länge, så måste man vara väldigt uppmärksam på att hemförsäkringarna oftast bara ersätter 30-45 dagar (om man inte köper en extra förlängning). T.ex. If, som jag har, "nollställer" inte ens räknaren förrän man varit hemma i en hel månad om man åker tillbaka till samma destination igen, annars räknas det som en och samma resa. Dvs helt värdelöst om man veckopendlar eller liknande.

Amex Platinums försäkring tillåter resor upp till 120 dagar, och totalt 240 per år (tror jag det var, minns inte exakt). Så det är ett typexempel på fall där det kan vara väldigt mycket mer fördelaktigt än hemförsäkringarnas villkor.

Toppen